Artikel, Marketing

Vind jouw ideale doelgroep met deze 7 methodes voor doelgroep-analyse

Leestijd: 6 minuten

Hoe bepaal jij je doelgroep? Veel marketeers volgen hun onderbuikgevoel. Maar je haalt pas echt meer rendement uit je marketingbudget met een doelgroep-analyse op basis van data. Op die manier weet je precies wat wel en niet werkt en kun je nog scherper targeten. Hoe je dat aanpakt? Hieronder vind je 7 handige methodes om jouw ideale doelgroep te vinden.

1. Klantprofiel- en klant-look-a-likes-analyse

Bij deze eerste methode voor doelgroep-analyse gebruik je het profiel van je bestaande klanten om nieuwe doelgroepen te vinden. Hiervoor zet je predictive modeling in. Daarbij kijk je welke bedrijfs- en gedragskenmerken je beste klanten gemeen hebben, zoals:

  • Branche

  • Regio

  • Omvang

  • Leeftijd van het bedrijf

  • Mate van innovatie

Daarna laat je dat profiel los op alle bedrijven en filter je de ondernemingen eruit die het meest op jouw beste klanten lijken. De kans is groot dat die klant willen worden.

2. Responsanalyse

Een andere schat aan informatie vind je bij eerdere campagnes. Wat zijn de kenmerken van bedrijven die toen positief reageerden en wie negeerden juist de campagne? Dat onderzoek je met een responsanalyse. Bedrijven die eerder positief reageerden, converteren bij een nieuwe campagne vaak opnieuw. Als je nieuwe doelgroepen selecteert op basis van kenmerken van die bedrijven, dan is de kans groot dat je meer succes haalt uit je volgende campagnes. Met een responsanalyse scherp je dus niet alleen je doelgroep aan, maar vergroot je ook de conversiekans. Deze methode werkt daardoor perfect voor het verhogen van de verkoop van je producten in bestaande markten.

3. Marktpenetratie-analyse

De derde doelgroep analyse methode is een marktpenetratie-analyse. Hiermee achterhaal je in welke segmenten van je markt je goed vertegenwoordigd bent en waar nog terrein te winnen valt. Ook ontdek je hoeveel potentie er nog is in de segmenten waarin je wilt groeien. Je kijkt daarbij naar bedrijfskenmerken die voor jouw product of dienst belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Branche

  • Aantal locaties

  • Een bepaald type bedrijfspand

  • De omvang van het wagenpark

  • Of het bedrijf maatschappelijk verantwoord onderneemt

Stel: je hebt veel nieuwe klanten gescoord in de bouwsector. Van alle bouwbedrijven met 10 tot 50 medewerkers is inmiddels 28% klant. Dan heb je dus nog 72% te winnen. Let wel op, want een marktpenetratie-analyse geeft pas een goed beeld als je minimaal 500 klanten hebt.

4. Keywords-analyse van bedrijfswebsites

Wil je hele specifieke doelgroepen targeten? Dan is deze doelgroep-analyse methode precies wat je zoekt. Bij een keywords-analyse kijk je of voor jou interessante trefwoorden op bedrijfswebsites voorkomen. Dat doe je via websitecrawling. Denk bijvoorbeeld aan een verpakkingsbedrijf dat restaurants met een afhaalservice zoekt of een zakelijke koffieleverancier die checkt of bepaalde luxe koffiesoorten op een site vermeld staan. Op websites van bedrijven staan altijd specifiekere omschrijvingen dan de bedrijfskenmerken die je vindt in bedrijfsdatabases. Daardoor kom je met een keywords-analyse achter veel meer details en zijn de mogelijkheden eindeloos.

5. IP-tracking

Wat zou het handig zijn als je wist wie al je anonieme websitebezoekers zijn. Goed nieuws: dat kan met IP-tracking. Daarmee wordt aan de hand van het IP-adres herkend vanuit welk bedrijf een bezoeker jouw website bekijkt. Zo weet je precies wat voor soort bedrijven vaak op je site komen en welke pagina’s ze bezoeken. Maak een profiel van bedrijven die je website veel bezoeken op basis van overeenkomende kenmerken. Zoek vervolgens bedrijven die matchen met dat profiel om gericht te targeten.

6. Marktonderzoek

Met alle beschikbare data en moderne methodes vergeet je als marketeer bijna dat een marktonderzoek ook heel waardevol is. Vraag je prospects of klanten eens naar hun mening en motivatie. Dan krijg je écht inzicht in hun behoeften. Stel: uit marktonderzoek blijkt dat vooral bedrijven met sterke groeiambities jouw propositie interessant vinden. Dan vertaal je die motivaties door naar kenmerken waarmee je vervolgens een nieuwe doelgroep selecteert. Vooral bij nieuwe producten of diensten werkt deze methode goed.

7. Marketing- en saleswaarnemingen

Het laatste doelgroep onderzoek bestaat uit waarnemingen van de marketing- en salesafdeling. Deze 2 versterken elkaar bij het targeten van nieuwe doelgroepen. Stel bijvoorbeeld dat sales hoort dat een een bepaald type bedrijven steeds vaker een aankoop overweegt vanwege nieuwe wetgeving. Dan kan marketing een campagne opzetten voor alle relevante bedrijven die te maken krijgen met die nieuwe regels. Zo kom je samen tot nieuwe, waardevolle doelgroepen.

Meer weten over datadriven B2B-targeting?.

Wil je meer weten over hoe je slim doelgroepen selecteert om vervolgens meer conversies te halen uit je marketingcampagnes? Download dan het whitepaper ‘Datadriven B2B-targeting’. Daarin lees je alles over marktafbakening en marktsegmentatie en andere handige tips om je conversiekansen te verhogen. Zo krijg je meer marktinzicht en haal je maximaal rendement uit je marketingbudget.

Whitepaper Datadriven B2B-targeting.

Meer weten over hoe je slim doelgroepen selecteert om meer conversies te halen uit je marketingcampagnes? Download het whitepaper ‘Datadriven B2B-targeting: van slim segmenteren tot meer converteren’.

Vorig artikel

Artikel, Marketing

In 3 stappen van marktafbakening naar marktsegmentatie en kansrijke doelgroepen

Als marketeer ben je altijd op zoek naar kansen. Maar je kunt pas gericht kansrijke doelgroepen targeten als je weet waar je marktpotentieel ligt. Daar kom je achter met marktafbakening en marktsegmentatie. In deze blog lees je hoe je dat in 3 stappen aanpakt.