Artikel, Marketing, Sales

Maak strategische keuzes voor het heden met branche-informatie uit het verleden

Leestijd: 4 minuten

In de pen geklommen voor het opstellen van een ijzersterk B2B marketing- of salesplan? Laat je onderbuikgevoel dan thuis en baseer je keuzes op harde data en heldere analyses. Op feiten. Inspelen op trends en ontwikkelingen in je markt is een belangrijk onderdeel van je plan. Met branche-informatie spot je die trends en ontwikkelingen. Want ontwikkelingen uit het verleden vormen de basis voor voorspellingen in de toekomst. Welke branche-informatie je daarvoor kunt raadplegen en welke vraagstukken je ermee kunt beantwoorden, lees je in dit blog.

Voorspel de toekomst met historische branche-informatie

Met een marketing- of salesplan bepaal je de weg die je als organisatie gaat bewandelen. Daarvoor kijk je niet alleen intern naar kansen en mogelijkheden, maar doe je ook extern een brancheanalyse. Met een online concurrentieanalyse bijvoorbeeld. Ook trends en ontwikkelingen in je markt spelen een grote rol. Want in een wereld die gigantisch snel verandert, is meegaan met de laatste trends een noodzaak. Zo ben je voorbereid op de toekomst en blijf je relevant voor je doelgroep.

Historische branche-informatie geven je inzicht in die trends en ontwikkelingen. Daarmee beantwoord je strategische vraagstukken, zoals:

  • Is het aantal medewerkers in mijn branche de afgelopen jaren gegroeid of gedaald?

  • Zijn er meer bedrijven in mijn branche bij gekomen?

  • Zijn bedrijven qua locaties gegroeid of juist gedaald? Groeiden de panden hierbij mee of niet?

  • Is de omzet van bedrijven binnen mijn doelgroep de afgelopen jaren gestegen?

  • Zijn wagenparken van bedrijven de afgelopen jaren groter of juist minder groot geworden?

De antwoorden op die vraagstukken geven je houvast bij het maken van keuzes voor de toekomst. Combineer je de inzichten uit je brancheanalyse dus met jouw expertise en eigen cijfers, dan kom je tot een dichtgetimmerd marketing- of salesplan waarmee je onderbouwd keuzes maakt.

Inzicht in brancheanalyses van nu tot wel 15 jaar terug

In onze database hebben wij een schat aan branche-informatie en brancheanalyses over uiteenlopende kenmerken en ontwikkelingen, zoals de voorbeelden hierboven. Met veel van die kenmerken kunnen we branche-informatie ophalen tot maar liefst 15 jaar terug.

Voorbeeld: stel je bent een bedrijf dat B2B elektrische auto’s verkoopt. Hoe vaak en in welk tempo zijn (potentiële) klanten de laatste jaren overgestapt naar elektrische auto’s? Om daar achter te komen wil je weten hoe de verhouding elektrische auto’s/benzine auto’s/diesel auto’s op wagenparken van bedrijven de afgelopen jaren is veranderd. Liggen daar kansen? En zijn er misschien bedrijven die achterblijven? Zo ja, dan weet je dat je je markt daar kunt vergroten. Precies die trends in voertuiginformatie breng je in kaart met brancheanalyses van het verleden tot nu.

Ontdek de mogelijkheden van brancheanalyses voor jouw bedrijf

Benieuwd welke strategische vraagstukken we voor jouw bedrijf kunnen beantwoorden met historische branche-informatie? Neem contact met ons op! We bespreken je uitdagingen graag, zodat jij je keuzes factbased maakt. Want zeker van je zaak is beter voor de zaak. Die historische branche-informatie kunnen we op verschillende manieren aan je uitleveren: als los databestand of in de vorm van een adviesrapport.

Meer weten over historische branche-informatie?

Wil je meer weten over historische branche-informatie en de mogelijkheden ervan voor jouw organisatie? We bespreken je uitdagingen graag.

Volgend artikel

Artikel, Marketing

Kietel je doelgroep met datadriven content marketing

Met content marketing duw je je zakelijke doelgroepen stap voor stap verder in de buyer journey. Hoe je content marketing inzet en hoe data hierbij helpen, lees je in ons blog.