Nieuws

Online en offline groeikansen voor detailhandel

Publicatie: 15 April 2020
Leestijd: 7 minuten

Vorige week deelden wij een aantal inzichten omtrent de huidige situatie van ZZP’ers in Nederland. Uit onze data bleek onder andere dat 261.723 ZZP’er werkzaam zijn binnen de branches die het zwaarst getroffen worden door de huidige Kabinetsmaatregelen. De lijst met branches die in aanmerking komen voor financiële ondersteuning blijft groeien. Voor sommige ondernemers kwam deze financiële ondersteuning helaas te laat. In de eerste week van april zijn bijna 60 procent meer bedrijven failliet verklaard dan in diezelfde periode vorig jaar.

60.587

concerns vallen binnen de zwaarst getroffen takken van de detailhandel.

Ondernemers in de non-food detailhandel ondervinden momenteel veel tegenslag. In Nederland zijn er 60.587 concerns werkzaam binnen de zwaarst getroffen bedrijfstakken van de detailhandel. De ondernemers binnen de kledingverkoop (12%) en bloemenverkoop (5%) krijgen de hardste klappen.

Van bricks naar clicks: detailhandel moet razendsnel schakelen

Uit de Company.info database komt naar voren dat bijna de helft (49%) van deze zwaarst getroffen concerns in de detailhandel een huurverplichting heeft. Een groot aantal ondernemers heeft een kredietaanvraag ingediend om aan deze huurverplichting te kunnen voldoen. Helaas verlaagt een aantal kredietverzekeraars hun kredietlimieten vanwege de corona-uitbraak en wijzen zij bijna alle nieuwe aanvragen af. Hierdoor verslechtert de kaspositie van bedrijven in de detailhandel razendsnel. Ook is de kans aanwezig dat ondernemers in de problemen komen doordat zij niet meer kunnen voldoen aan de huurverplichting.

Patrick Jansen, Director bij Property Management van CBRE vertelt dat zij dagelijks contact hebben met ondernemers die winkelruimte huren in hun winkelcentra.

“Er is een grote diversiteit aan uitdagingen per ondernemer. Gelukkig zien wij dat er nog oplossingen zijn voor ondernemers die in de problemen komen. Echter raakt dit wel de volledige keten. Niet alleen de huurder maar ook de verhuurder heeft financiële verplichtingen. Het is dan ook van groot belang dat huurder en verhuurder met elkaar in gesprek gaan, waar CBRE als property manager een belangrijke rol speelt om te komen tot uiteindelijk een goed compromis voor zowel huurder als verhuurder”

Patrick Jansen
Director bij Property Management van CBRE

Steeds meer ketens in de mode- en schoenenbranche openen hun winkels weer voor het publiek. Bij CBRE merken ze dat deze winkeliers een flinke voorbereidingstijd hebben genomen om aan alle preventieve maatregelen te kunnen voldoen. Patrick Jansen:

"Een aantal ketens en zelfstandig ondernemers hebben ons laten weten op korte termijn weer hun deuren te zullen openen. Uiteraard juichen we dit toe. Echter is het wel zo dat we zeker willen weten dat alle voorzorgsmaatregelen getroffen zijn om ervoor te zorgen dat de gezondheid van medewerkers en klanten niet in het geding komt.”

Verkoopcijfers van webwinkels stijgen spectaculair

Uit de database van Company.info blijkt dat 17% van de ondernemers in de detailhandel beschikt over een webshop. Dat is in deze tijd erg belangrijk, want de verkoopcijfers van webwinkels stijgen spectaculair. Al zijn er wel grote verschillen per sector zichtbaar. Zo gaat de verkoop van producten voor persoonlijke verzorging soms wel vijf keer over de kop, vertelt Wijnand Jongen (CEO van brancheorganisatie Thuiswinkel.org) in een uitzending van BNR Nieuwsradio. Wel zie je dat leeftijd bepalend is voor de mate waarin dit koopgedrag is veranderd. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) geeft aan dat 33 procent van de jongeren in deze tijd vaker online bestelt dan anders. Onder de 65-plussers is dat ‘slechts’ 11 procent.

Nieuwe kansen ontdekken en risico’s inschatten

Met de data van Company.info achterhaal je gemakkelijk hoe jouw klanten en leveranciers er momenteel voor staan. Gaat het goed met ze of kunnen zij wel een steuntje in de rug gebruiken? Ook ontdek je gemakkelijk nieuwe groeikansen en manieren om je conversie te optimaliseren. Hiervoor zijn meerdere manieren:

  • Verdiep je in het sector- en het bedrijfsnieuws van jouw leveranciers 
    Voor retailers is het belangrijk om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over toeleveranciers. Hoe staan jouw leveranciers ervoor? Kunnen zij hun leveringen nog blijven garanderen? Welke producten kunnen zij nog inkopen of laten fabriceren? Ook financiële informatie over leveranciers is relevant. Hebben zij bijvoorbeeld aangekondigd om ruimere betalingsregelingen te gaan hanteren? Of houden zij vast aan hun normale betalingstermijn en is het verstandig om hier over in gesprek te gaan? Alles wat leveranciers hierover in de media publiceren, vind je via Company.info. Het is ook mogelijk nieuws alerts in te stellen waarmee je belangrijke updates over zakenrelaties automatisch per mail te ontvangt.

  • Ontdek welke bedrijven jouw webshop bezoeken maar (nog) niet converteren
    Welke bedrijven bezoeken jouw webshop, maar schaffen (nog) niet jouw producten of diensten aan? Hoe zien die bedrijven eruit en kun jij jouw assortiment aanpassen aan de hand van het profiel van deze bedrijven? Door middel van IP-tracking achterhaal je gemakkelijk welke potentiële klanten jouw website bezoeken. Dit inzicht helpt je bij het optimaliseren van de conversie en bij het ontdekken van nieuwe cross- en upsell kansen. Ook achterhaal je welke (potentiële) klanten betalingsrisico lopen.

  • Ontdek en benut nieuwe (online) kansen en doelgroepen
    Verdiep je in jouw klantenbestand en stem het communicatiekanaal, de tone-of-voice en de boodschap hier nog beter op af. Veel marketingafdelingen van B2C-bedrijven hebben al ervaring met het opstellen van een gericht communicatieplan aan de hand van vastgestelde persona’s. Voor veel B2B-bedrijven is dit vaak nog helemaal nieuw. Verdiep je in B2B buyer persona’s en ontdek eenvoudig nieuwe doelgroepen.

Wil jij deze inzichten doorvertalen naar jouw business?

Vraag een gratis inspiratie demo aan. Wij helpen je graag op weg.

Volgend artikel

Nieuws

Bedrijven lopen vergoeding mis dankzij verkeerde SBI-registratie

Het is nu belangrijker dan ooit dat alle bedrijven onder de juiste hoofd SBI-code geregistreerd staan in het Handelsregister. Anders komen zij niet in aanmerking voor de TOG-vergoeding vanuit de overheid. Vallen er bedrijven buiten de boot die in aanmerking zouden moeten komen?