Nieuws

Nieuwe kansen voor ondernemers en ZZP’ers in de coronacrisis

Leestijd: 6 minuten

Fysieke bijeenkomsten gaan tot minimaal 28 april 2020 niet door en accountmanagers mogen hun klanten niet bezoeken. Ondernemers zijn veelal aangewezen op reguliere telefoongesprekken, online vergaderen en videobellen. Hierdoor lijken veel marketing- en salesplannen ineens onhaalbaar geworden. Maar ondanks deze bizarre veranderingen dienen zich in deze tijd ook nieuwe kansen aan. Hoe ontdek je deze kansen en hoe benut je ze optimaal? Dit vraagt heel wat van de creativiteit van ondernemers en ZZP’ers in Nederland.

De zwaarst getroffen branches

Dat Nederland momenteel voor een grote uitdaging staat moge duidelijk zijn. Een aantal branches lijden extra onder deze crisistijd en komen in aanmerking voor een financiële tegemoetkoming. In de lijst met branches (SBI-codes) die de overheid onlangs heeft gepubliceerd zien we, dat het hier gaat om branches als de detailhandel, horeca, reisbemiddeling, sport en kunst.

368.624

Organisaties zijn werkzaam binnen de zwaarst getroffen branches.

71%

Daarvan is ZZP'er.

± de helft

Hiervan valt onder het type 'kunde'. Dat zijn bijvoorbeeld klusjesmannen en agrariërs.

ZZP’ers worden het zwaarst getroffen

De branches die het zwaarst getroffen worden door de Kabinetsmaatregelen rond het coronavirus hebben wij binnen Company.info geanalyseerd. Daaruit kwam naar voren dat dit in totaal 368.624 organisaties zijn. Ook zien we dat 71% van deze organisaties 1 medewerker tellen; dit zijn de ZZP’ers van Nederland.

Ongeveer de helft van de zwaarst getroffen ZZP’ers valt binnen het ‘type’ kunde. Dat zijn ZZP’ers die over een bepaalde vaardigheid beschikken die alleen op locatie kan worden ingezet. Hieronder vallen bijvoorbeeld klusjesmannen, agrariërs, industriemedewerkers en bouwvakkers. Maar het gaat hier ook om beroepsgroepen waar je minder snel aan zult denken, zoals tatoeëerders.

“Omdat ik zo een specifiek beroep heb, is het niet makkelijk om iets soortgelijks voort te zetten. Veel tatoeëerders gaan schilderen of zich bezighouden met merchandising, maar voor mij is dat hetzelfde als meubels maken. Dat is ook een creatief beroep, maar het lijkt in de verste verte niet op tatoeëren. Ik draag persoonlijk zorg voor de schoollessen van mijn zoontje. Dat is mijn alternatief.”
- Een tatoeëerder uit Amsterdam

Voorzorgsmaatregelen van bedrijven

In deze lastige tijd moeten veel bedrijven voorzorgsmaatregelen nemen en zijn ze op zoek naar mogelijke bezuinigingen. Dit doen zij om zichzelf voor te bereiden op een mogelijke periode van economische crisis en om eventuele risico’s op voorhand af te vangen. In de bouwsector zijn deze bezuinigen ook zichtbaar. Net als in andere sectoren wordt ook daar door veel bedrijven bezuinigd op tijdelijke contracten. Voorheen was je als ZZP’er gerustgesteld door een mondelinge toezegging, maar in deze tijd kun je daar niet meer zo zeker van zijn. Projecten waarvan mondeling is toegezegd dat deze hoogstwaarschijnlijk langer zullen duren worden nu vaak ineens toch niet verlengd.

"Bedrijven willen eerst van hun 'flexibele schil' af. De interim-werkzaamheden liggen voor mij nu dan ook volledig stil. Wel ben ik nog bij een aantal klanten werkzaam als projectmanager. In deze projecten zie ik helaas dat planningen regelmatig bijgesteld moeten worden, doordat de levering van bouwmaterialen uit o.a. Duitsland en Italië vaker dan normaal vertraging veroorzaakt. In dat geval maak ik met mijn opdrachtgever de eerlijke afspraak dat wij het verlies delen. We zitten tenslotte allebei in hetzelfde schuitje. Door goed in gesprek te blijven voorkom je onnodige problemen."
- Michael Slemmer, Interim Property Manager & Projectmanager

Nieuwe kansen ontdekken en risico’s inschatten

Voor iedere branche is de impact van de crisis anders. Hoe staan jouw klanten en relaties er momenteel voor? Gaat het goed met ze of kunnen zij wel een steuntje in de rug gebruiken? Met Company.info achterhaal je gemakkelijk welke klanten waardevol zijn, maar nu wel in zwaar weer zitten en extra coulance verdienen met betaal- of kortingsregelingen. Hiervoor zijn meerdere manieren:

  • Verdiep je in het sector- en het bedrijfsnieuws van jouw klant
    Op die manier ben je beter in staat om mee te denken. Pas je relatiemanagement hierop aan.

  • Krijg inzicht in je marktaandeel per branche en sector
    Door eigen klantinformatie toe te voegen aan de Marktview software, zie je precies in welke branches je marktaandeel relatief groot of juist klein is. Gebruik deze informatie om analyses te maken als de coronacrisis langer duurt dan verwacht.

  • Vind en bereik nieuwe doelgroepen
    Ga juist nu op zoek naar kansrijke markten waar je nu wellicht nog een relatief laag marktaandeel hebt. Zoek naar nieuwe proposities om die markten te betreden. Wees creatief! Stel niet je eigen product of dienst centraal, maar denk vanuit problemen die potentiële klanten momenteel hebben. In de bedrijvendatabase van Company.info kun je aan de hand van allerlei kenmerken segmenteren. Vervolgens selecteer je gemakkelijk de bedrijven die passen binnen jouw doelgroep.

Vraag een gratis online inspiratie demo aan.

Wij voorzien je graag van inspiratie tijdens een online 1-op-1 sessie van een uur. Onze consultants laten zien hoe je – met behulp actuele, betrouwbare data – nieuwe kansen ontdekt en risico’s beter inschat.

Vraag een inspiratie demo aan

Volgend artikel

Nieuws

Online en offline groeikansen voor detailhandel

Ondernemers in de non-food detailhandel ondervinden veel tegenslag. In Nederland zijn er 60.587 concerns werkzaam binnen de zwaarst getroffen bedrijfstakken. De ondernemers binnen de kledingverkoop (12%) en bloemenverkoop (5%) lijden het zwaarst.