Nieuwe, kansrijke doelgroepen vinden is het makkelijkst als je je best converterende klanten als uitgangspunt neemt. Achterhaal hun overeenkomende kenmerken en zoek op basis daarvan naar nieuwe leads. De kans is groot dat zij ook klant bij je willen worden. Om dat te kunnen doen, moet je eerst een klantprofiel opstellen van je beste B2B klanten. Wat een klantprofiel is, hoe je die opstelt en hoe je op basis daarvan nieuwe leads selecteert, lees je in dit blog.
Wat is een klantprofiel?
Een klantprofiel is eigenlijk een fictief bedrijf dat symbool staat voor jouw ideale doelgroep. Soms werkt het beter om 2 of 3 klantprofielen te maken. Bijvoorbeeld als je verschillende producten aanbiedt voor verschillende doelgroepen. Vaak liggen je doelgroepen dan teveel uit elkaar om 1 klantprofiel te maken en daardoor is het juist verstandig om meerdere klantprofielen te maken.
Zo creëer je een klantprofiel
In een klantprofiel beschrijf je de bedrijfs- en gedragskenmerken van jouw ideale B2B klant. Hiervoor doe je een profielanalyse. Je kijkt dan naar je bestaande klanten, welke kenmerken zij gemeen hebben en je kijkt naar hun recente activiteiten. Die informatie vergelijk je met de bedrijven in je totale markt. Op basis van die vergelijking stel je een klantprofiel op. Daarvoor heb je onder andere data uit je CRM, marketing automation tool of Google Analytics nodig. Kenmerken die vaak bepalend zijn bij een klantprofiel zijn:
Branche
Geografie
Omvang (in medewerkers, aantal locaties of omzet)
Data over de bedrijfspanden (de oppervlakte van de locaties)
Maar dit hangt natuurlijk maar net van je business af. Ben je een autodealer, dan zijn kenmerken over het wagenpark van je beste klanten juist weer belangrijk.
Een klantprofiel voorbeeld
“Onlangs heb ik en klantprofielanalyse uitgevoerd voor een vrachtwagenhandelaar die nieuwe, kansrijke leads zocht. Daar kwam uit naar voren dat veel klanten vaak een internationale website hebben en gevestigd zijn in grote panden. En dat ze regionaal sterk vertegenwoordigd zijn in Gelderland en Brabant, maar juist niet in de Randstad. Dit werd verklaard door marktbewerking die accountmanagers in het verleden in die regio’s hebben gedaan. Dit profiel namen we als uitgangspunt om leads te selecteren. Juist omdat de vrachtwagenhandelaar daar nog maar weinig klanten had, selecteerden we leads op basis van dat klantprofiel uit de Randstad. Zo konden zij hun afzetmarkt verbreden.”
Zo zet jij je klantprofiel in voor targeting
Heb je je klantprofiel klaar, dan is het tijd om op zoek te gaan naar bedrijven die het meest lijken op je klantprofiel. Dat doe je door je klantprofiel los te laten op alle bedrijven in Nederland via een marktanalyse tool als Marktview. Je vergelijkt uitgebreide bedrijfsinformatie met kenmerken van je eigen klanten. De bedrijven met de meeste overeenkomsten selecteer je voor je volgende marketingcampagne. Reken maar dat de conversiekans stijgt.
Meer weten over datadriven B2B-targeting?
Naast nieuwe doelgroepen vinden op basis van je klantprofiel, zijn er ook andere manieren om kansrijke doelgroepen te bepalen. Die vind je in ons blog Vind jouw ideale doelgroep met deze 7 methodes voor doelgroep analyse.
Wil je meer weten over hoe je meer conversies uit je marketingcampagnes haalt met behulp van data? Download het whitepaper ‘Datadriven B2B-targeting’. Hierin lees je alles over marktafbakening, marktsegmentatie en tips voor targeting om je conversiekansen te verhogen. Zo haal jij voortaan maximaal rendement uit je marketingbudget.
Whitepaper Datadriven B2B-targeting.
Meer weten over hoe je slim doelgroepen selecteert om meer conversies te halen uit je marketingcampagnes? Download het whitepaper ‘Datadriven B2B-targeting: van slim segmenteren tot meer converteren’.