Artikel, Marketing

In 6 stappen naar jouw ultieme datadriven online marketingfunnel

Publicatie: 13 December 2022
Leestijd: 6 minuten

Maar liefst 67% van de buyer journey wordt online afgelegd. Jouw online marketingactiviteiten spelen dus een grote rol in het slagen van een aankoopproces. Om die rol zo goed mogelijk vervullen, moet je B2B-kopers op ieder moment in die online reis weten te triggeren. Maar hoe doe je dat goed? Door in alle 6 de stappen relevante B2B-data te gebruiken. Zo creëer je een datadriven online marketing funnel waarmee je meer kwalitatieve leads genereert én opwarmt voor sales.

Stap 1. Vind je ideale doelgroep.

Wie is jouw droomklant? Vaak heb je wel een idee wie je wilt targeten en hoe groot die groep bedrijven is. Alleen door doelgroepselecties te maken op basis van B2B-data zie je pas echt hoe jouw markt eruitziet, uit welke bedrijven deze bestaat en bij welke bedrijven je nog het meest kunt groeien. Daarvoor doorloop je 3 stappen:

  • Neem heel zakelijk Nederland als startpunt. Vanuit daar breng je jouw markt in kaart door bedrijven te filteren op basis van criteria die voor jouw product of dienst interessant zijn. Denk aan branche en bedrijfsgrootte. Die groep bedrijven vormt jouw markt.

  • De bedrijven die binnen je selectie vallen, zijn waarschijnlijk niet allemaal exact hetzelfde. Deel ze daarom op in soortgelijke groepen op basis van hun gedrag en behoeften.

  • Vis nu je ideale doelgroep uit die soortgelijke groepen. Dat doe je door te bepalen welke groep bedrijven het meest aan jouw product of dienst heeft en dus de grootste kans heeft om klant bij je te worden. Deze groep vormt jouw ideale doelgroep.

Stap 2. Schiet raak op je target met slimme data.

Doelgroep klaar, targeten maar! Maar hoe target je alleen jouw ideale doelgroep? Dat kan met een custom B2B audience. Dat is een lijst met bedrijven die precies in jouw ideale doelgroep vallen.

Een custom B2B audience stel je samen op basis van slimme datafilters. Denk aan bedrijfsactiviteiten, bedrijfsomvang en informatie over het vestigingspand of het wagenpark. Deze lijst laad je makkelijk in voor display advertising op Google en voor social media campagnes op LinkedIn, Facebook of Instagram.

Stap 3. Identificeer en volg je websitebezoekers.

Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk bedrijven die je hebt getarget je website bezoeken. Maar hoe weet je of ze ook echt op je site komen? Door ze te verleiden hun contactgegevens bij je achter te laten. En als ze dat niet doen, kun je alsnog checken wie je website bezoekt. Dat doe je met websitetracking.

Hiermee identificeer je zakelijke websitebezoekers op basis van hun IP-adres. Die IP-adressen worden automatisch aangevuld met bedrijfsgegevens. Je weet dan precies wie naar welk onderdeel van je website heeft gekeken en hoe lang. Belangrijk weetje: met websitetracking volg je geen privé-IP’s, dit is dus helemaal AVG-proof. Laat wel even in je cookiestatement weten dat je je zakelijke bezoekers trackt.

Stap 4. Analyseer, leer en optimaliseer.

Converteren je zakelijke websitebezoekers onvoldoende? Pak je trackingdata er nog eens bij en analyseer goed welke pagina’s je bezoekers bekijken en wat hun klikgedrag is. Op die manier leer je waar leads afhaken. Die informatie gebruik je vervolgens om een persoonlijke retargetingcampagne op te zetten. In die retargetingcampagne speel je in op de behoeften van je potentiële klant en overtuig je ze ervan dat ze jouw product of dienst echt nodig hebben.

Kijk voordat je je retargetingcampagne live wel nog even kritisch naar je landingspagina’s. Klikken bezoekers niet op de call to action-buttons? Scherp die dan aan. Scrollen ze niet door? Maak je teksten dan korter en beter. A/B-testen helpt enorm om erachter te komen welke wijzigingen wel werken en welke niet.

Stap 5. Krijg een volledig beeld van je leads met leadnurturing.

Van bezoekers die de gewenste actie ondernemen op je website, wil je natuurlijk zoveel mogelijk weten. Maar je kunt ze niet met oneindig veel vragen bestoken in je contactformulier. Hoe je dit oplost? Met een stukje software – een API – die de bedrijfsgegevens van je bezoekers automatisch aanvult in je formulier. Koppel die API ook met je CRM-systeem. Alle bedrijfsgegevens komen hier vervolgens ook gelijk terecht. Zo beschik je altijd over de juiste en volledige informatie van leads.

Stap 6. Ga van marketing qualified leads naar sales qualified leads.

Je hebt B2B-data effectief ingezet om jouw ideale doelgroep te selecteren en leads te genereren. Maar uiteindelijk telt het resultaat: haalt sales goede deals uit de leads die jij met je datadriven online marketing funnel hebt gegenereerd? Evalueer daarom samen met sales of jouw marketingfunnel nu echt droomleads oplevert. Kan er nog iets beter? Optimaliseer waar nodig dan de 5 voorgaande stappen. Analyseren, optimaliseren en opnieuw lanceren blijft een doorlopend proces bij het inrichten van jouw ultieme datadriven online marketingfunnel.

Whitepaper De ultieme datadriven online marketing funnel.

Wil je meer weten over de 6 stappen waarmee jij je online marketing funnel datagedreven kunt inrichten? Download het whitepaper.

Volgend artikel

Data Analytics, Business Intelligence

Alle voor- en nadelen van extern B2B-data gebruik op een rij

De meeste data-analisten maken al gebruik van externe gegevens voor bijvoorbeeld marketing- en salesinzichten of risicoanalyses. Maar er zijn maar weinig analisten die door de grote hoeveelheden aan databronnen alle mogelijkheden overzien. Daarom delen we in deze blog wat externe B2B-data nu precies opleveren en wat de voor- en nadelen zijn van elke datasoort.