Data Analytics, Business Intelligence

Alle voor- en nadelen van extern B2B-data gebruik op een rij

Publicatie: 22 February 2023
Leestijd: 5 minuten

Als data- of BI-analist heb je er dagelijks mee te maken: grote hoeveelheden interne en externe data. Waar je met interne data het functioneren van je bedrijf en interne risico’s in de gaten houdt, zijn de mogelijkheden van externe data een stuk lastiger te overzien. Daarom delen we in deze blog wat externe B2B-data nu precies opleveren en wat de voor- en nadelen zijn van elke datasoort.

Daarom zijn externe data zo waardevol.

Klantgegevens, verkoopcijfers, campagneresultaten; het zijn allemaal voorbeelden van historische interne data. Hiermee kun je monitoren hoe goed je bedrijf functioneert, waar eventuele interne risico’s zitten en je kunt waar nodig bijsturen. Maar om een concurrentievoordeel te behalen moet een organisatie verder kijken dan naar de interne gegevens.

Deze 3 redenen maken het toevoegen van externe data zo waardevol:

  • Het geeft een diepgaander en gedetailleerder inzicht in de markt
    Het toevoegen van externe bedrijfskenmerken aan analyses biedt namelijk inzichten over de belangrijkste ontwikkelingen buiten de organisatie.

  • Je krijgt diepere inzichten in je huidige klanten
    Door interne data te verrijken met externe data ontdek je sneller risico’s en kansen bij je klanten.

  • Je krijgt een beter inzicht in hoe je potentiële klanten eruitzien
    Elke dag laten bedrijven (potentiele nieuwe klanten) in jouw markt namelijk ‘online broodkruimels’ achter. De inzichten geven informatie over bijvoorbeeld openstaande vacatures en lanceringen van nieuwe producten bij een bepaald bedrijf.

Drie soorten data.

Overal om je heen is data te vinden. Een one-stop-shop waar je externe data vandaan kunt halen bestaat echter niet. Je zult dus gericht moeten zoeken naar data die voor jou zinvol én geschikt is. Grofweg zijn er drie soorten externe data te noemen: openbare, zelf-verzamelde en die van commerciële aanbieders.

Maar welke soort externe data heeft nu echt toegevoegde waarde voor jouw analyses en modellen. Hieronder leggen we uit wat elke soort inhoudt en zetten we de voor- en nadelen op een rij.

1. Openbare data

Openbare data wordt – onder bepaalde voorwaarden – kosteloos aan iedereen ter beschikking gesteld via verschillende instanties. Denk aan het CBS en de overheid.

 

Voordelen:

  • De datasets zijn gratis.
  • Je hebt grote hoeveelheden betrouwbare cijfers.

Nadelen:

  • De datasets zijn vaak niet actueel, doordat ze minder vaak worden geüpdatet.
  • De data hebben vaak niet de juiste structuur om makkelijk te integreren met interne systemen. Daardoor kost de integratie veel tijd.

2. Zelf-verzamelde data

Je kunt ook zelf openbare informatie verzamelen, bijvoorbeeld door het op een slimme manier uit te lezen (beter bekend als scrapen). Het gaat onder andere om data van nieuwswebsites en internetfora. Dit is interessant wanneer je bijvoorbeeld opzoek bent naar bedrijven die openstaan voor een specifieke propositie. Je haalt die gegevens binnen via API’s of scripts.

Voordelen:

  • Het is een goedkope manier om aan externe data te komen.
  • De data is uniek waardoor je een grotere kans hebt om inzichten te ontdekken die je concurrenten nog niet hebben.

Nadelen:

  • Het kost veel tijd om de data te verzamelen.
  • Het vergt veel nadenkwerk, bijvoorbeeld over de formaten, licentievoorwaarden en geldende wetten en regels.

3. Data van commerciële aanbieders

Er zijn diverse bedrijven die zelf data verzamelen en verrijken met zelf ontwikkelde data-intelligentie, via bijvoorbeeld machine learning en artificial intelligence. Deze verrijkte data bieden ze vervolgens aan. Het gaat dan bijvoorbeeld om ontwikkelingen bij bedrijven of inzichten uit financiële informatie en bedrijfsprofielen. Commerciële aanbieders genereren ook vaak datasets op verzoek, waardoor de inzichten precies aansluiten bij datgene waar jij behoefte aan hebt.

Voordelen:

  • Je integreert de data heel makkelijk met je interne systemen, omdat de datasets daar geschikt voor zijn gemaakt.
  • De data is uniek en van hoge kwaliteit. Je hebt daardoor een grote kans om inzichten te ontdekken die je concurrenten nog niet hebben.

Nadelen:

  • In vergelijking met de andere datasoorten is dit een vrij dure optie.
  • Je moet erop letten dat de data volledig zijn en bijdragen aan jouw doel.

Meer weten? Download gratis de ‘Wegwijzer externe B2B-data’.

Voor welke datasoort je ook kiest: als je externe data effectief combineert met interne data, ontdek je meer diepgaande, waardevolle inzichten. Zo kom je veel sneller achter kansen en risico’s, waardoor je je concurrenten voor blijft. Ben je op zoek naar voorbeelden van hoe je externe B2B-data als data-analist kunt toepassen? Of wil je graag een checklist, zodat je zeker weet dat je de goede datasets aanschaft? Download dan gratis onze ‘Wegwijzer externe B2B-data’. Die staat vol met praktische tips en inspiratie.

 

Download Wegwijzer Externe B2B Data

Volgend artikel

Partner in the spotlight

Automatisch de juiste bedrijfsdata in HubSpot

Company.info levert in samenwerking met haar partners een breed aanbod aan data-integraties. Zo hebben we samen met Bright Digital de HubSpot data-integratie ontwikkeld. Hiermee worden klantgegevens in HubSpot automatisch aangevuld met bedrijfsdata van alle bedrijven in Nederland. Henry van Olst, Sales Director bij Bright Digital, vertelt over de voordelen van deze integratie en de samenwerking met Company.info.