Sales, Artikel

Een soepel salesproces begint met een schoon CRM-systeem

Publicatie: 13 december 2022
Leestijd: 5 minuten

Jouw CRM-systeem is als het goed is gevuld met relevante bedrijfsinformatie van klanten en prospects. Die informatie helpt jou om verkoopkansen te spotten en om klanten of prospects op het juiste moment te benaderen. Als deze gegevens up-to-date zijn tenminste. Want bedrijfsinformatie wijzigt sneller dan je denkt. 1 en 1 is 2… Jouw CRM-systeem vervuilt dus ook sneller dan je door hebt. Dat voorkom je met een automatisch data opschoningsproces. Hoe dat werkt, lees je in dit blog.

Vervuiling duikt sneller op dan je denkt.

Wist je dat 15 tot 25% van de klant- en prospectdata in jouw CRM-systeem in 1 jaar wijzigt? Gaat sneller dan je denkt hè. Zo stijgt of daalt de omzet van een bedrijf vaak, een bedrijf kan verhuizen naar een ander adres, er kan een nieuwe vestiging bij komen of er komt een nieuwe bestuurder in dienst. Dit soort wijzigingen leveren sneller vervuilde data in je CRM-systeem op dan je lief is. En laat een vervuild CRM-systeem jouw geoliede salesproces nou net niet ten goede komen…

  • De kans dat je verkoopkansen misloopt is groot

  • Het salesproces duurt langer doordat administratieve taken meer tijd in beslag nemen

  • Prospects en klanten benaderen wordt moeilijker als je onjuiste gegevens hebt staan

Belangrijk dus dat je realtime op de hoogte bent van wijzigingen bij klanten en prospects.

Schoon je data regelmatig op.

Hoe doe je dat dan, ervoor zorgen dat je prospect- en klantgegevens altijd up-to-date zijn? Simpel: door regelmatig een bezem door je CRM-data te halen! Alle onjuiste gegevens veeg je dan uit je database of je past ze aan naar de juiste informatie. Doe je dat klant voor klant, prospect voor prospect, dan is dat nogal een klus. Gelukkig kan dat veel sneller en makkelijker met een automatisch data opschoningsproces. Dat kan op 2 manieren:

1. Installeer een kant-en-klare plugin

Werk je in een veel gebruikt CRM-systeem, zoals Salesforce, Hubspot, Microsoft Dynamics, Afas of Exact? Daarvoor bestaan kant-en-klare plugins met een automatisch data opschoningsproces. Deze integreer je makkelijk in je CRM-systeem: letterlijk plug and play. Plugins voor deze CRM-systemen zorgen ervoor dat je altijd verzekerd bent van de juiste prospect- en klantdata. FD Mediagroep werkt ook met zo’n plugin: de Salesforce App.

“Bij FD Mediagroep werken alle labels met het CRM-systeem Salesforce. Hierin staat het complete relatiebestand van klanten en prospects dus ingevoerd. Vooral de sales- en supportafdelingen werken in Salesforce. Om het invoeren van klant- en leadgegevens in Salesforce voor hen zo makkelijk mogelijk te maken, gebruiken wij de Salesforce App. Alle bedrijfsgegevens worden daarmee automatisch ingevoerd, bijgewerkt of aangevuld op basis van het KVK-nummer. Dankzij de Salesforce App is onze datakwaliteit flink verbeterd en hebben we één integraal klantbeeld dat altijd up-to-date is.”

Thirza van den Bergh
Product Owner Salesforce

Case FD Mediagroep: Eén integraal klantbeeld met de Company.info for Salesforce app.

Lees in de case hoe de datakwaliteit binnen FD Mediagroep dankzij de app met sprongen vooruit is gegaan.

2. Integreer API's in je CRM-systeem

Werk je niet in een veel gebruikt CRM-systeem? Of wil je een maatwerkoplossing met uitgebreidere mogelijkheden dan een kant-en-klare plugin? Dan kun je API’s integreren in je CRM-systeem. Die controleren al je prospect- en klantgegevens automatisch en passen deze bij onjuistheden aan. Daarnaast verwijderen ze dubbele gegevens automatisch. Duplicaten zijn daarmee verleden tijd. Ook kunnen API’s prospect- en klantgegevens automatisch aanvullen met informatie die in je systeem ontbreekt. Zo werk je dus altijd met actuele en volledige gegevens.

Aan de slag met een automatisch data opschoningsproces?

Goed plan! Maar welke manier werkt het beste voor jouw salesproces? Dat hangt af van je CRM-systeem. Is dat een van de meest voorkomende, zoals Salesforce, Microsoft Dynamics of Afas? Dan is een kant-en-klare plugin de makkelijkste oplossing. Werk je met een ander CRM-systeem of heb je behoefte aan een uitgebreidere oplossing dan een kant-en-klare plugin? Dan kan je actuele data laten invoeren en verrijken met onze API’s. Eerst meer weten over beide automatische opschoningsmanieren? Neem gerust contact met ons op! Onze accountmanagers helpen je graag aan de manier die het beste bij jou past.

Meer weten over een automatisch data opschoningsproces?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een automatisch data opschoningsproces? Neem contact met ons op. Onze accountmanagers vertellen je er graag meer over.

Volgend artikel

Artikel, Marketing

In 6 stappen naar jouw ultieme datadriven online marketingfunnel

De feiten liegen er niet om: maar liefst 67% van de buyer journey wordt online afgelegd. Jouw online marketingactiviteiten spelen dus een grote rol in het aankoopproces van B2B-kopers. In iedere stap van die online reis moet je B2B-kopers dus weten te triggeren. B2B-data helpen je daarbij. Maar hoe zet je die precies in? In dit blog lees je hoe je met B2B-data de ultieme datadriven online marketing funnel creëert.