Blog

Van data overload naar klantwaarde

Hoe u als marketeer het marketingspel slim kunt spelen door data overload om te zetten in klantwaarde.

“Er is steeds meer data beschikbaar en steeds meer marketeers willen daar ‘iets’ mee. De eerste stap om datagedreven te werken, is vaak het verzamelen en ontsluiten van data op één centrale plek. Denk hierbij aan data uit een CRM, facturatie en ERP-systeem, en web en social data,” begint Matthijs Tetteroo. “Het gevolg van zo’n datahub is een explosie van (on)gestructureerde data, zonder dat het bedrijf weet hoe ze dat omzet in klantwaarde.”

Data-spelregels voor marketeers

Volgens Tetteroo moet de moderne marketeer affiniteit hebben met data, data kunnen analyseren én de verantwoordelijkheid voor kwalitatieve data nemen. Kwalitatieve data draagt bij aan een actueel en consistent klantbeeld, het herkennen van klantpatronen en aan de mogelijkheid tot persoonlijke benadering. Marketeers moeten hierbij samenwerken met Business Intelligence en IT. Tetteroo geeft u drie handvatten.

1. Datakwaliteit: krijg een actueel klantinzicht

Zet datakwaliteit bovenaan de agenda. Data continu actueel houden en verrijken is essentieel voor een compleet, real-time klantbeeld. Als marketeer draagt u hier bijvoorbeeld aan bij door in de klantcontactstrategie bij touch points informatie uit te vragen waarmee u klantprofielen verrijkt.

2. Data in context: herken klantpatronen, kansen en risico’s

Zonder context, geen inzichten. Dankzij data-analyse kunt u patronen en daarmee sleutelmomenten van uw klant herkennen. Op basis van patronen kunt u uw dataset segmenteren en labelen. Een klant met een positieve NPS die meer dan vijftien keer per maand inlogt bijvoorbeeld, is hoogstwaarschijnlijk fan van uw product. Dat biedt kansen voor een tell-a-friend campagne.

3. Data automation: speel persoonlijk én doeltreffend in op uw klant

Data automation is onmisbaar. “Stop met handwerken,” stelt Tetteroo. “Houd datakwaliteit continu en geautomatiseerd op peil door webservices te koppelen aan uw CRM.” Er zijn laagdrempelige data mining oplossingen beschikbaar die data analyse en segmentaties in een paar muisklikken uitvoeren. Dat scheelt marketeers een clusteranalyse van twee maanden.

Bedrijven die klantinzichten koppelen aan hun klantcontactkanalen hebben altijd en overal het meest relevante inzicht in hun klant. Dan kunt u als marketeer uw klanten volledig persoonlijk en relevant bedienen. Die onnodige waste eruit halen is de essentie van data overload omzetten in klantwaarde.

Bekijk alle blogberichten