Blog

Op weg naar een ‘Single Customer View’

Om goed in te spelen op de wensen van klanten is een volledig klantbeeld nodig. We willen het ‘DNA’ van klanten en een 360 graden-klantbeeld. Als we ‘over de silo’s’ heen kunnen kijken, wordt het pas mogelijk om gedrag van klanten volledig te begrijpen en te voorspellen. De flexibiliteit van de inzet van klantprofielen en marketing data, ofwel de data agility, wordt steeds bepalender. Marketing automation is hierin een handige tool. OK. Genoeg te doen dus. Maar hoe werkt dat? En waar begin je? Samen met onze partner Morphis lichten we toe hoe je met behulp van een goed plan en de juiste ICT-tools snelle stappen kan maken.


Big Data model

Big Data? Begin Small!

Er wordt veel gegooid met termen als Big Data en het realtime kunnen inspelen op klantgedrag. Er is echter zoveel data beschikbaar dat het voor velen onmogelijk is alle informatie op een zinvolle manier in te zetten. Het is daarom belangrijk om te bedenken welke data nodig is om je doelen te bereiken. Een centraal klantbeeld wordt niet per definitie waardevoller door het grootste aantal datapunten bij elkaar te brengen, of de meeste kanalen. Het wordt waardevoller doordat er meer waarde mee gecreëerd wordt. Beslis met elkaar wat de essentiële data zijn. En welke data daarnaast nog ‘nice to know’ is. Voordat je start met het opbouwen van een ‘single customer view’ is het raadzaam om altijd de vraag te stellen waarvoor je deze gaat inzetten en welke inspanningen hiervoor nodig zijn. Immers, data samenbrengen is nooit het einddoel, maar een middel om de marktbewerking effectiever (meer opbrengsten), efficiënter (minder kosten) en beter (hogere klanttevredenheid) te laten verlopen.

Ook met geïntegreerde data aan de slag?

Probeer geïntegreerde data van Company.info Webservices twee weken gratis, of neem contact op voor meer informatie of advies op maat.

Bekijk alle blogberichten