Communiceer gerichter dankzij B2B buyer persona’s
Voor B2C-bedrijven is het al jaren gebruikelijk om te werken met buyer persona’s. In de B2B-markt is het pas sinds een aantal jaar in opkomst. Onze B2B buyer persona’s, oftewel bedrijfspersona’s voor de zakelijke markt, helpen je met het clusteren van bedrijven die hetzelfde gedrag vertonen (bedrijfsgedragstypes) als het gaat om het gebruik van bepaalde producten en diensten. Hiermee kun je de segmentatie die je maakt op bijvoorbeeld regio, branche of sales triggers nog verder verrijken, om potentiële klanten nog gerichter te benaderen.
Definieer je markt nog nauwkeuriger aan de hand van B2B buyer persona’s.
Breng een unieke segmentatie aan voor een nóg gerichtere benadering van verschillende doelgroepen.
Stem het communicatiekanaal, de tone-of-voice en de boodschap nog beter af op je B2B buyer persona om zo de conversiekans te verhogen.
B2B buyer persona’s maken microsegmentatie mogelijk
Het is natuurlijk het makkelijkst om te segmenteren op harde kenmerken, zoals branche, aantal werknemers of bepaalde trefwoorden die vaak voorkomen op websites. Daarmee kun je de behoefte aan jouw producten of diensten behoorlijk goed voorspellen. Daarmee ben je echter niet in staat te achterhalen voor welke argumenten bedrijven openstaan. Voor conversie-optimalisatie en microsegmentatie is het ook belangrijk om antwoord te krijgen op vragen als: gaan prospects primair voor de goedkoopste deal op korte termijn? Of zoeken ze juist leveranciers met wie ze een lange-termijnrelatie kunnen aangaan? En op welke manier communiceren ze het liefst? Juist deze zachte kenmerken maken wij inzichtelijk met B2B buyer persona’s.