Whitepaper, Compliance

Whitepaper: AI in KYC-processen: een uitkomst of breinbreker?

Publicatie: 13 March 2020
Leestijd: 2 minuten

Bij Know Your Customer (KYC) draait het allemaal om het goed leren kennen van je klant. Verplichte klantacceptatie en -monitoring processen die daarbij komen kijken zijn vaak tijdrovend én repeterend. Niet gek dus dat deze zoveel mogelijk van die werkzaamheden worden geautomatiseerd. Technieken die daarbij veel worden gebruikt zijn Artificial Intelligence (AI) en dan vooral Machine Learning (ML).

De inzet van artificial intelligence en machine learning in KYC-processen zorgt ervoor dat banken en financiële instellingen gemakkelijker aan de Wet op het financieel toezicht (Wft) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) kunnen voldoen. De grote uitdaging bij machine learning is alleen dat het algoritme leert van beslissingen die in het verleden door mensen zijn genomen. Hierdoor kan het algoritme soms onverhoopt discriminerende beslissingen nemen. Helemaal als algoritmen beslissingen uit het verleden gebruiken om beslissingen in het heden te nemen. Daarbij duiken een aantal juridische en ethische vraagstukken op.

AI in KYC-processen: een uitkomst of breinbreker?

In het whitepaper ‘AI in KYC-processen: een uitkomst of breinbreker’ biedt Company.info samen met expert Dr. Emanuel van Praag van HVG Law handvatten voor het omgaan met AI en ML in KYC-processen. Duidelijk wordt hoe de huidige wet- en regelgeving die van toepassing is binnen KYC- en CDD-processen samenkomt met de ethische vraagstukken van AI in KYC-processen.

Download het whitepaper ‘AI in KYC-processen: een uitkomst of breinbreker?'.

Benieuwd hoe machine learning kan helpen bij jouw Know Your Customer (KYC) onboarding en monitoring processen? Download het whitepaper ‘AI in KYC-processen: een uitkomst of breinbreker?’.

Volgend artikel

Compliance

Maak je compliance processen snel en slim met data intelligence

In compliance processen is KYC verreweg het belangrijkste, maar helaas ook het meest tijdrovende onderdeel. Dat komt doordat de meeste bedrijven het proces nog handmatig hebben ingericht. De technologie maakt het vandaag de dag heel goed mogelijk om repetitieve werkzaamheden te automatiseren.