Artikel, Marketing

Perfectioneer je account based marketing strategie, gebruik data

Publicatie: 24 June 2022
Leestijd: 8 minuten

Wil je in contact komen met een specifieke groep bedrijven? Dan is account based marketing (ABM) jouw way to go. Om account based marketing te laten slagen is een goede samenwerking tussen sales en marketing een belangrijke succesfactor. Maar het gebruik van data en tooling net zo. Waarom en welke data en tooling je daarvoor nodig hebt, lees je in ons blog.

Wat is account based marketing?

Account based marketing is een strategie waarmee je een specifieke groep bedrijven met gepersonaliseerde acties en campagnes beïnvloedt. Dat kunnen bedrijven zijn met een hoge dealwaarde en die je dus graag wilt toevoegen aan je klantportefeuille. Of juist bestaande klanten die je loyaler wilt maken.

Bepaal je doelgroep met behulp van data.

Voordat je begint met account based marketing moet je goed in beeld hebben welke groep bedrijven je wilt bereiken. Dat bepalen marketing en sales samen. Marketing kent relevante marktontwikkelingen waar in campagnes op ingespeeld kan worden. Sales weet alles over bestaande accounts en contacten. Een goede samenwerking tussen marketing en sales is dus essentieel voor het laten slagen van ABM.

Een marktanalyse tool kan helpen bij het bepalen van een focus doelgroep. Daarin vind je alle bedrijven in Nederland. Op basis van ruim 200 bedrijfskenmerken, zoals branche, bedrijfsgrootte, aantal medewerkers, groeiende bedrijven en aantal locaties selecteer je bedrijven die het beste passen bij het doel dat je wilt bereiken met account based marketing. Op basis daarvan maak je een selectie die jij gaat beïnvloeden met gerichte advertenties en content in je account based marketing campagnes. Die selectie van bedrijven kan je vanuit de marktanalyse tool in één keer importeren in bijvoorbeeld LinkedIn.

Voorbeeld focusgroep schadeverzekeraars.

Stel, je wilt je met account based marketing richten op de schadeverzekeraars. Met een marktanalyse tool zie je precies welke bedrijven er binnen die branche vallen door te filteren op branche. Ook zie je welke al klant zijn en welke nog niet. Vanuit die selectie kun je de groep specifieker maken. Richt je je op verzekeraars met 50+ medewerkers? En moet een verzekeraar minstens 4 vestigingen hebben? Op basis van deze (en nog veel meer) kenmerken selecteer je jouw focusgroep van schadeverzekeraars in een paar kliks.

Stel vast wie de DMU en stakeholders zijn.

Heb je je focusgroep van bedrijven vastgesteld, dan ga je op zoek naar de DMU en stakeholders binnen deze accounts. Die benader je met gerichte content of een gerichte marketingcampagne. Dat kan door relevante functietitels van die bedrijven op te zoeken op LinkedIn. Kost je alleen wel veel tijd.

Het gaat makkelijker via een online portal voor bedrijfsinformatie. Daarin vind je alle bedrijven van Nederland. Ieder bedrijf heeft een eigen organisatieprofiel waarin je ziet hoe de organisatie is opgebouwd via de aandeelhouders- en de managementstructuur. Op basis daarvan vind je de DMU.

Leer je accounts en stakeholders kennen en creëer relevante content.

Om de stakeholders en de DMU van je specifieke groep bedrijven te beïnvloeden, moet je content ontwikkelen waarmee je awareness en engagement creëert. Daarvoor moet je weten wat hun behoeftes en interesses zijn en je moet weten hoe hun koopproces eruitziet. Zorg ervoor dat je hun drijfveren, uitdagingen en aankoop motieven kent. Alleen zo kan je gerichte content creëren die je inzet voor je ABM-campagne. Content klaar? Lanceren maar!

Identificeer en volg je websitebezoekers.

Natuurlijk wil je dat zoveel mogelijk beslissers van bedrijven uit je focusgroep je website bezoeken om engagement te creëren. Daar heb je inzicht in als zij hun contactgegevens achterlaten, omdat ze bijvoorbeeld je whitepaper hebben gedownload. Of omdat ze een contactformulier hebben ingevuld. Maar ook degenen die dat niet hebben gedaan wil je nurturen. Dat kan met de inzichten uit een tool voor websitetracking. Hiermee zie je precies welke bedrijven uit welke regio of branche je website hebben bezocht. Deze volg je – afhankelijk van je leadkwalificatie – op met retargeting of door sales.

Analyseer en stuur bij.

Komen nog onvoldoende bedrijven vanuit je account based marketing campagne op je website? Schaaf je campagne uitingen dan bij. ABM is net als generieke marketing leren en optimaliseren.

Meer weten over B2B data en tooling voor ABM?

Ben je benieuwd hoe onze B2B data en tooling jou kunnen helpen bij het opzetten of finetunen van je account based marketing strategie? Neem contact met ons op. Onze accountmanagers vertellen je er graag meer over.

De voordelen van account based marketing.

Wil je je op een specifieke groep bedrijven richten, dan kan je dus om deze redenen beter voor account based marketing kiezen dan voor een generieke marketing campagne:

  • Gerichtere content zorgt voor meer relevantie

    Iedereen wordt liever persoonlijk dan generiek benaderd. Gericht communiceren staat bij ABM centraal. Voor je campagnes creëer je specifieke content voor een specifieke groep bedrijven, waardoor je relevanter bent voor die groep.

  • Meer synergie tussen marketing en sales

    Om account based marketing tot een succes te maken hebben sales en marketing elkaar nodig. Doordat beide afdelingen heel nauw moeten samenwerken, verbetert de samenwerking ook automatisch.

  • Je richt je pijlen altijd op interessante prospects

    De bedrijven die in je focusgroep vallen, heb je niet voor niets geselecteerd. Ze voegen waarde toe aan je bedrijf. Met ABM besteed je je marketingeuro’s en -inspanningen daardoor nooit aan irrelevante prospects.

  • ABM levert meer op

    Logisch ook, want met account based marketing richt je je alleen op accounts met voldoende potentie die waarde toevoegen aan je bedrijf. De dealwaarde is namelijk hoger.

Gebruik B2B data en tooling als succesfactor voor account based marketing.

Om je ABM-campagnes tot een succes te maken, heb je bedrijfsdata en tooling nodig. Daarmee zie je welke accounts het meest waardevol zijn en dus binnen je focusgroep moeten vallen. Met andere woorden: je vindt er je ideale doelgroep voor ABM mee. En door je websitebezoekers te volgen, zie je precies of die accounts wel of niet op je website komen. Op basis van deze fact based inzichten optimaliseer jij je campagnes verder om zo de beste resultaten te behalen.

Meer weten over B2B data en tooling voor ABM?

Ben je benieuwd hoe onze B2B data en tooling jou kunnen helpen bij het opzetten of finetunen van je account based marketing strategie? Neem contact met ons op. Onze accountmanagers vertellen je er graag meer over.

Volgend artikel

Whitepaper, Marketing

Whitepaper: De ultieme datadriven online marketing funnel

Jouw rol als marketeer in het B2B-aankoopproces is belangrijker dan ooit. Om die rol zo goed mogelijk te vervullen, moet je je B2B-kopers in iedere fase van de B2B buyer journey weten te triggeren. B2B data helpen je daarbij. Maar welke data gebruik je? En hoe zet je die in iedere fase geod in? Download het whitepaper ‘De ultieme datadriven online marketing funnel’ en creëer een funnel waarin je meer kwalitatieve leads genereert én opwarmt voor sales.