Sales, Artikel

Duurzaam ondernemen biedt kansen in B2B-sales

Publicatie: 26 September 2023
Leestijd: 4 minuten

Vanaf 2024 moeten grote bedrijven (vanaf 250 medewerkers, een omzet van 20 miljoen euro en/of een balanstotaal van 40 miljoen euro) verplicht rapporteren over duurzaamheid. Grotere mkb-bedrijven volgen later. Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt dus nog belangrijker in de bedrijfsvoering. Dit gaat behoorlijk wat impact hebben op de keuze van jouw klant of prospect: mag of wil ik (nog) zakendoen met jouw bedrijf? Daar kan jij als salesprofessional de vruchten van plukken door informatie over duurzaamheid te gebruiken bij prospecting. Hoe dat werkt, vertelt Stefan van Vliet, Accountmanager, je in dit blog.

Gebruik voorinformatie over duurzaamheid in je voordeel.

Vanuit de maatschappij en overheid wordt in toenemende mate geëist dat bedrijven goed ondernemerschap vertonen en dit ook navolgen vanuit bijvoorbeeld:

  • ESG-richtlijnen (Environmental, Social, and Governance)

  • CSRD (Europese Corporate Sustainability Reporting Directive) rapportage

  • Een MVO (Maatschappelijk verantwoord ondernemen) bedrijfsmodel

Bedrijven voeren dit beleid daarom steeds meer door in de keten en eisen van bestaande en nieuwe leveranciers en zakelijke relaties dat die aan een bepaalde voorwaarden voldoen op het gebied van duurzaamheid, milieu, de maatschappij en governance. Zakendoen met bedrijven die hier niet aan voldoen, kunnen de reputatie namelijk in gevaar brengen.

Dit is allesbehalve iets om bang voor te zijn. Het is juist een kans! Als je voorinformatie over duurzaam ondernemen vooraan in het salesproces gebruikt. Met behulp van die informatie kan je prospects waarmee jouw producten geen fit hebben namelijk al vroegtijdig uitsluiten. Andersom werkt dat net zo: prospects waarvan je weet dat zij jouw producten wél goed kunnen gebruiken, selecteer en benader je gerichter.

Stel, je bent een verkoper van elektrische bedrijfsbussen. Dan zijn bedrijven die bezig zijn met verduurzaming én die hun wagenpark momenteel nog vol hebben staan met benzine- of dieselauto’s het meest geïnteresseerd in jouw producten. De kans is namelijk groot dat zij op korte termijn willen investeren in een groen wagenpark om aan hun ESG-beleid te voldoen. Bedrijven die niet aan verduurzaming doen, wil je juist vroegtijdig uitsluiten. De kans dat je daar emissievrije bussen verkoopt is namelijk klein. Hen benaderen is daarom zonde van je tijd en energie.

Zo achterhaal je informatie over duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Informatie over in hoeverre een bedrijf duurzaam en maatschappelijk verantwoord onderneemt is vaak verspreid te vinden. Natuurlijk is de website de belangrijkste openbare bron. Daarnaast vind je informatie over MVO vaak in jaarverslagen.

Je kunt deze informatie dus zelf opzoeken, maar dat kost je wel veel speurwerk. Raadpleeg je deze via een leverancier van externe B2B-data, zoals Company.info, dan beschik je in één keer over de juiste informatie. Door specifieke bedrijfskenmerken te combineren met duurzaamheidskenmerken, kan je precies die bedrijven selecteren voor prospecting die echt behoefte hebben aan jouw producten. Denk aan een MVO-keurmerk, het energielabel en een SDE-subsidie. Die selectie kan je zelf maken in onze onze marktanalysetool Marktview. Of wij doen de selectie voor je en leveren je een los databestand aan met de juiste prospects.

Kom meer te weten over onze duurzaamheidskenmerken.

Gebruik je voorinformatie over duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen dus vooraan in het salesproces, dan sta je dus 1-0 voor op je concurrentie, al voordat de wedstrijd begint. Je vergroot zo namelijk niet alleen de kans op een deal, je besteedt je tijd ook nog eens een stuk efficiënter. En je bouwt langdurige klantrelaties op. Wil je meer weten over onze duurzaamheidskenmerken en hoe je die in jouw salesstrategie kunt gebruiken? Neem contact op! Onze accountmanagers informeren je graag over de mogelijkheden.

Neem contact op

Volgend artikel

Artikel, Compliance

Het klantacceptatie proces: start met het bepalen van je doel

Potentiële klanten checken voordat je besluit een zakelijke relatie aan te gaan, is een hygiënefactor voor een gezonde bedrijfsvoering. Zo voorkom je reputatieschade en ESG-risico’s. Hoe jouw klantacceptatieproces eruitziet, hangt af van het doel waarmee je je potentiële klanten checkt. In dit blog helpen we je op weg met het bepalen daarvan.