Marktsegmentatie.

Relevant communiceren met prospects en klanten

Hoe relevanter je met klanten en prospects communiceert, hoe hoger de kans op conversie. Simpel. Maar hiervoor moet je de interesses en behoeftes van je doelgroep wel goed kennen. Door je markt te segmenteren krijg je dat inzicht. Met Company.info verbeter je je marktsegmentatie door gebruik te maken van relevante, specifieke bedrijfskenmerken. Personaliseer je marketingcampagnes op basis van deze kenmerken en haal zo meer conversie.

Marktsegmentatie en positionering

Personalisatie in je marketingcampagnes is allang niet meer een leuk extraatje. Het is een must. Klanten en prospects verwachten een gepersonaliseerde boodschap. Om aan die verwachtingen te kunnen voldoen en je positionering te laten aansluiten, moet je de eisen en wensen van je klanten door en door kennen. Die achterhaal je met B2B-marktsegmentatie.

Met marktsegmentatie verdeel je je klanten of leads in groepen met dezelfde eigenschappen en (gedrags-)kenmerken. Per groep pas je je boodschap aan op deze eigenschappen. Zo geef je klanten en leads gericht de juiste informatie die zij nodig hebben om verder te gaan in hun aankoopproces.

Probeer Marktview gratis.

Vraag een gratis proefabonnement aan

Geografisch profiel
  • 5 dagen lang gratis gebruikmaken van Marktview

  • Breng je marktpotentieel in een paar klikken in kaart

  • Maak doelgroepselecties aan de hand van specifieke kenmerken

  • Beschik over de juiste adressen en bedrijfsgegevens van prospects

  • Krijg een actueel en gedetailleerd inzicht in je relevante markt

  • Stopt automatisch

Bekijk de betaalde abonnementen
Marketing

De 3 stappen van het marktsegmentatie B2B-model

Om gepersonaliseerde marketingcampagnes te maken, volg je de 3 stappen van marktafbakening en marktsegmentatie. Zo krijg je marktinzicht en ben je in staat om je positionering te bepalen.

1. Bepaal je relevante markt

Onderzoek bij welke bedrijven de meeste potentie ligt. Dit bepaal je op basis van kenmerken als omvang (zoals het aantal medewerkers of de omzet), de hoofdactiviteit van een bedrijf, de sector of branche en het type organisatie.

2. Segmenteer je markt

Verdeel de bedrijven binnen jouw relevante markt in segmenten die dezelfde gedragskenmerken hebben. Zorg ervoor dat je segmenten groot genoeg zijn en voldoende van elkaar verschillen.

3. Definieer doelgroepen

Vertaal de segmenten naar kansrijke doelgroepen: bedrijven die de grootste kans hebben om klant bij je te worden.

Meer weten over B2B-marktsegmentatie?

Ontdek hoe je relevanter met prospects en klanten communiceert. Download gratis de factsheet ‘Segmentatie in B2B-marketing’.

Segmenteer gericht op specifieke kenmerken

Om segmenten te kunnen maken op basis van bedrijfsgedrag is het belangrijk om data-analyses te doen. Hiervoor zet je statistische analyses in om vanuit je klant- en marktdata de juiste segmenten te identificeren. In marktsegmentatie segmenteren veel bedrijven op branche. Met de bedrijfsdata van Company.info ben je in staat om veel diepgaander te segmenteren op basis van ruim 500 bedrijfskenmerken, zoals:

  • Bedrijfsgegevens
    Segmenteer onder meer de SBI-branchecode, het aantal medewerkers, de rechtsvorm en concernrelaties.

  • Webdata
    Company.info beheert een database met alle tekstuele content van Nederlandse websites. Doorzoek in de opgeslagen webdata de tekstuele content van websites van bedrijven op trefwoorden en bepaalde subspecialisaties die voor jou interessant zijn. Webdata geven jou gedetailleerd inzicht in de bedrijfsactiviteiten van een klant of prospect. Richt jij je bijvoorbeeld met name op Nederlandse bedrijven die diensten leveren in Duitsland? Door te zoeken naar organisaties die in beide talen een website hebben, vind je die bedrijven heel eenvoudig.

  • Bedrijfspersona’s
    Company.info heeft alle bedrijven in Nederland onderverdeeld in 8 segmenten. Deze verschillen van elkaar in de manier waarop ze werken en communiceren met klanten. Maak gebruik van onze indeling in bedrijfsgedragstypes voor marktsegmentatie om klanten via het juiste kanaal en in de juiste aanspreekvorm te benaderen. Verrijk de data van onze bedrijfspersona’s in je systeem en pas heel gericht je tone of voice per doelgroep aan. Zo speel je in op de argumenten die voor jouw klanten belangrijk zijn.

Datadriven B2B-targeting?

Lees de 3 tips om slim te segmenteren om zo de conversie van je B2B-campagnes te verhogen. Download het whitepaper ‘Datadriven B2B-targeting’.

Conversie verhogende marktsegmentatie?

Je marktpotentieel in kaart brengen en doelgroepselecties maken door bedrijven met marktsegmentatie te selecteren op basis van specifieke kenmerken doe je met slimme data. Met onze tool Marktview segmenteer je de totale markt zo tot jouw relevante markt. Die verdeel je in fijnmazige segmenten en zo bepaal je contactstrategieën. Ga ermee aan de slag! Vul je contactgegevens in, dan nemen we binnen 1 werkdag contact met je op. Onze ervaren consultants staan voor je klaar.

Aan de slag.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Vul onderstaand formulier in en een consultant neemt binnen 1 werkdag contact met je op.

Wij gebruiken jouw gegevens om contact met je op te nemen. Lees hierover meer in ons privacy statement.