Klantverhaal, Compliance

Automatiseer met één slimme tool alle 8 stappen van het KYC-proces

Publicatie: 9 February 2021
Leestijd: 4 minuten

Steeds meer partijen ontwikkelen slimme tools om KYC onboarding en monitoring processen te automatiseren. De tijdrovende, repeterende bulkwerkzaamheden van het KYC-proces lenen zich daar namelijk erg goed voor. Denk aan het opvragen van uittreksels uit het Handelsregister, het achterhalen van de UBO, het bepalen van de tekenbevoegde(n), de ondertekening van het UBO-formulier, het controleren op PEP- en sanctielijsten en het inschatten van eventuele risico’s.

Al deze handelingen kunnen vergaand worden geautomatiseerd met de API’s van Company.info. Steeds meer partners integreren deze API’s dan ook in hun compliance software om klantprofielen te verrijken met actuele, accurate bedrijfsinformatie. Zo verzorgt Evidos 100% betrouwbare digitale identiteitscontroles en bespaar je tijd door je volledige boekhouding te automatiseren in de applicatie van Bizcuit. Wil je automatische Wwft-controles uitvoeren? Dat kan met de Grub app van ComplianceWise.

Onlinecontracteren.nl maakt het al enige tijd mogelijk om compliance checks te automatiseren zonder enig kwaliteitsverlies. Wij spraken Frans Kloosterman, oprichter en mede-eigenaar van Onlinecontracteren.nl over hun nieuwe slimme tool KAM-X. Hiermee worden alle 8 stappen van het KYC-proces volledig geautomatiseerd.

“Na jarenlange doorontwikkeling hebben wij het voor elkaar gekregen om alle 8 stappen van het Wwft cliëntenonderzoek volledig te automatiseren. Door de API’s van Company.info is alle benodigde actuele bedrijfsinformatie beschikbaar. De samenwerking met Evidos maakt het uitvoeren van digitale identiteitscontroles mogelijk.”

Frans Kloosterman
Oprichter en mede-eigenaar Onlinecontracteren.nl

De 8 stappen van het KYC-proces volledig geautomatiseerd met KAM-X

Met de totaaloplossing ‘KAM-X’ heeft Onlinecontracteren.nl als eerste partij in NL het voor elkaar gekregen om alle 8 stappen van een Wwft cliëntenonderzoek te automatiseren. Hiervoor maken zij gebruik van RPA (Robotic Process Automation) software. De onderstaande 8 stappen voer je voor iedere klant geautomatiseerd uit met KAM-X.

  • Verifieer de bedrijfsgegevens met het KvK-nummer
    Bestaat het bedrijf niet of zijn ze failliet gegaan? Dan wordt dat ook getoond.

  • Stel automatisch een organogram op
    Alle Nederlandse organisaties en (buitenlandse) bestuurders of (buitenlandse) enigaandeelhouders worden getoond.

  • Bepaal en verifieer de UBO’s
    Stel automatisch UBO-verklaringen op, verstuur ze naar de klant voor ondertekening en controleer de uitkomsten.

  • Vergelijk de UBO’s met het UBO-register
    De UBO’s uit het UBO-register worden automatisch vergeleken met de UBO’s die uit eigen onderzoek naar voren zijn gekomen.

  • Identificeer mogelijke risico’s
    Bijvoorbeeld integriteitsrisico’s UBO’s, organisatierisico’s, product- dienstrisico’s, geografische risico’s en financiële risico’s. Bepaal zelf welke relevant zijn.

  • Bepaal en identificeer de tekenbevoegden
    Ook bij de meest complexe organisaties. Een tekenbevoegde kan zich digitaal identificeren en verifiëren via iDIN of de paspoort / id-scan.

  • Leg alle stappen vast in een dossier
    Alle uitgevoerde stappen worden vastgelegd in een auditlog. Voor een complete logging wordt de auditlog, de UBO-verklaring en de KvK-uittreksels opgeslagen.

  • Houd het dossier actueel
    Alle wijzigingen uit het Handelsregister en het nieuws worden automatisch bijgehouden. Hierdoor beoordeel je snel of het risico bij een klant is gewijzigd.

Benieuwd hoe KAM-X jouw KYC-proces kan automatiseren?

Lees dan het whitepaper ‘Geautomatiseerd Wwft-cliëntenonderzoek’ via de website van Onlinecontracteren.nl.

Accurate data voor KYC-processen.

Benieuwd hoe onze data jouw KYC-proces kan ondersteunen?

Volgend artikel

Webinar

Meld je aan voor het webinar ‘Social Targeting’ op dinsdag 30 maart

Het gebruik van social media in B2B-marketingcampagnes wordt steeds populairder. De kunst is echter om dé leads te vinden met een oprechte interesse voor je product. Meld je aan voor dit webinar en ontdek hoe je de concersies van je social media campagnes verbetert door de inzet van custom audiences.