Artikel, Marketing

Volg zakelijke websitebezoekers real-time in Google Tag Manager

Publicatie: 26 June 2023
Leestijd: 5 minuten

Het einde van het populaire retargetingspelletje in marketing is nabij. Met de aangekondigde afschaffing van third party cookies kan je internetgebruikers straks niet langer op andere websites volgen om vervolgens gepersonaliseerd te adverteren. Je online marketingstrategie aanpassen is daardoor onvermijdelijk; leg de focus op het vergaren van first party data. Om dat te vergemakkelijken hebben wij een Company.info template in server-side Google Tag Manager ontwikkeld. Daarmee volg je je zakelijke websitebezoekers real-time. Hoe dat werkt en hoe je die installeert, vertelt Bas Kroon, thought leader marketing bij Company.info, je in dit blog.

First party cookies in, third party cookies out.

Begin 2024 is het D-day: third party cookies zijn vanaf dat moment volledig out. Third party cookies helpen je vooral om inzicht te krijgen in je doelgroep om hen zo gericht te targeten. Je volgt er het surfgedrag mee van internetgebruikers op andere websites dan die van jezelf. Doordat deze volgend jaar worden geblokkeerd, wordt het voor jou als marketeer lastig om te herleiden waar jouw websitebezoekers en conversies vandaan komen. Daarnaast wordt jouw doelgroeptargeting minder specifiek.

Focus op first party cookies dus. Verzamel je op dit moment weinig tot geen first party cookies, dan is het zaak om daar snel verandering in te brengen. First party cookies verzamelen data van bezoekers op je eigen website. Met deze data kun je je o.a. je eigen website optimaliseren en personaliseren.

Implementeer de Company.info template in server-side Google Tag Manager.

Websitebezoekers volgen en gericht targeten is binnenkort dus verleden tijd. Toch niet helemaal. In samenwerking met Michel Bieze, Digital Analyst bij Shell Recharge, hebben wij namelijk een speciale template voor server-side Google Tag Manager ontwikkeld waarin je real-time je zakelijke websitebezoekers kunt volgen. Heb je server-side Google Tag Manager nog niet geïmplementeerd, doe dat dan snel. Deze Tag Manager staat op je eigen server, waardoor je pixels first-party kunt installeren.

Deze bedrijfsinformatie zie je terug.

In de Company.info template worden bedrijven die jouw website bezoeken, real-time opgehaald. Van ieder bedrijf zie je o.a.:

  • De hoofd SBI-code

  • De sub SBI-codes

  • De bedrijfsnaam

  • Het aantal medewerkers

  • De plaats

  • De rechtspersoon

  • Het aantal locaties

Deze informatie wordt ook opgehaald in je browser.

Personaliseer je website en maak vroegtijdig segmenten.

Met deze informatie kan je de gebruikerservaring van bezoekers op je website personaliseren. Ook kan je deze first party data verrijken met interne data. Daardoor kan je al vroeg in je marktbewerkingsproces segmenten maken in je DMP/CDP, waar je vervolgens campagnes mee kunt triggeren. Via marketing automation bijvoorbeeld. En doordat je deze data met interne data combineert, zie je direct of een zakelijke websitezoeker al klant is of niet. Daar kan jij je (re)targeting op bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn weer op aanpassen.

Zo installeer je de Company.info template.

Michel Bieze heeft een stappenplan uitgeschreven voor hoe je het script van de Company.info template kunt implementeren in server-side Google Tag Manager. Daarvoor heb je wel een code nodig. Deze vind je ook in het blog van Michel. Daarna is het heel simpel: je laadt de code in, configureert de boel en je bent ready to go. Slechts een paar minuten werk dus.

Kies voor de WebAnalytics.app.

Heb jij geen technische marketeers in huis en kies je liever voor een complete tooling die wij voor je implementeren? Dan is onze WebAnalytics.app een goede keuze. Hiermee krijg je inzicht in het profiel van je websitebezoekers dat bestaat uit meer dan 100 kenmerken. Denk aan informatie over de branche, het wagenpark en het pand waarin het bedrijf gevestigd is.

Interesse in de Company.info template?

Bouw makkelijk first party data op om zo in de toekomst gepersonaliseerd te kunnen blijven adverteren op basis van segmenten. Heb je interesse in de Company.info template voor server-side Google Tag Manager? Of wil je hier meer over weten? Neem contact met ons op. Een van onze consultants helpt je graag verder.

Informatie over de Company.info template.

Wil je meer weten over de Company.info template voor server-side Google Tag Manager? Neem contact met ons op. Een van onze consultants helpt je graag verder.

Volgend artikel

Sales, Artikel

Sluit deals twee keer zo snel: handel met voorkennis, pas op met misleiding

Met consultative selling achterhaal je de behoeften van je prospect of klant om vervolgens het product te verkopen dat daar het beste bij past. Daarvoor heb je de juiste voorinformatie, vraagstructuur en set aan soft skills nodig. Stefan van Vliet, thought leader sales bij Company.info, vertelt je erover in dit blog.