Marketing, Nieuws

Nieuw: inzicht in netcongestie per postcodegebied

Publicatie: 26 June 2023
Leestijd: 3 minuten

Op veel plekken in Nederland raakt het energienet overvol. Dat noemen we netcongestie. Bied jij producten of diensten aan waar elektriciteit voor nodig is? Dan is bedrijven targeten in postcodegebieden waar sprake is van netcongestie zinloos. Daar kan jij je producten of diensten namelijk helemaal niet aansluiten. Met inzicht in netcongestie in combinatie met onze andere datakenmerken, target jij voortaan alleen bedrijven waar wél plek is op het elektriciteitsnet.

Wat is netcongestie?

Door de energietransitie en grote veranderingen in onze energievoorziening neemt de stroombehoefte toe. Daardoor raakt het elektriciteitsnet op veel plekken in Nederland overbelast. Er is dan onvoldoende capaciteit voor de transportvraag van alle elektriciteit. Dit heet ‘netcongestie’. Daardoor kunnen producten of diensten waar elektriciteit voor nodig is niet direct worden aangesloten. Denk aan zonnepanelen en elektrische laadpalen. Maar ook aan nieuwe vastgoedprojecten of een uitbouw van bedrijfspanden.

Target alleen bedrijven waar wél netcapaciteit is.

Lever jij dit soort producten of diensten en wil je die in een bepaald gebied aan de man brengen? Dan wil je natuurlijk het liefst vooraf weten of daar sprake is van netcongestie. Bedrijven in die gebieden laat ja dan liever achterwege in je targeting. Want daarmee verspil je alleen maar marketingeuro’s.

Sinds kort hebben we informatie over netcongestie per postcodegebied toegevoegd aan onze database. Combineer je deze informatie met andere datakenmerken, zoals duurzaamheid en energieverbruik, dan target je precies de bedrijven die interessant zijn voor jouw propositie en waar wél voldoende netcapaciteit is.

Case: energiemaatschappij optimaliseert targeting met informatie over netcongestie.

Een slimme, groene energiemaatschappij maakt al tevreden gebruik van informatie over netcongestie in combinatie met onze andere datakenmerken. Zij targeten nu alleen bedrijven in gebieden waar zij hun producten voor zonne- en windenergie daadwerkelijk kwijt kunnen. Dat doen zij door doelgroepselecties te maken op basis van pand- en locatiekenmerken. Denk aan een lager energielabel dan C (het is verplicht om een energielabel van C of hoger te hebben, de overheid handhaaft hierop sinds 1 januari 2023), de oppervlakte van het dak en inzicht in aangevraagde SDE-subsidies.

Ontvang informatie over netcongestie zoals jij wilt.

Vooral voor leveranciers van laadpalen, vastgoedontwikkelaars, projectontwikkelaars bij gemeentes en (groene) energiemaatschappijen is inzicht in netcongestie in combinatie met onze andere datakenmerken interessant. Deze informatie is op 2 manieren beschikbaar:

Heb jij interesse in informatie over netcongestie of wil je hier eerst meer over weten? Neem dan contact op met je accountmanager of benader ons via service@company.info of telefonisch via +31 (0)20 2400.

Optimaliseer je marketingactiviteiten.

Benieuwd hoe wij jou kunnen ondersteunen bij gerichte targeting?

Volgend artikel

Artikel, Marketing

Volg zakelijke websitebezoekers real-time in Google Tag Manager

Vanaf 2024 zijn third party cookies volledig out. Websitebezoekers retargeten op basis van surfgedrag op andere websites is dan niet meer mogelijk. Retargeting op basis van first party data wél. Verzamel die nu makkelijk in server-side Google Tag Manager met de Company.info template.