Klantverhaal, Marketing

Meer inzicht in het effect van B2B-marketingcampagnes met websitetracking

Publicatie: 27 juni 2022
Leestijd: 6 minuten

Weet je wie je zakelijke websitebezoekers zijn, dan weet je ook of je de juiste bedrijven naar je website trekt. Joulz krijgt dat inzicht met de tool voor websitetracking van Company.info. “We zien precies welke bedrijven onze website bezoeken, welke pagina’s zij hebben bekeken en wat hun klikgedrag is. Dat levert ons een stukje bewijsvoering van of campagnes werken of niet.” Renske Nouwens, Head of Marketing bij Joulz, vertelt hoe de tool hen helpt bij het meten van het effect van hun marketingactiviteiten.

Relevante markten bepalen en focus doelgroepen kiezen.

Bedrijven hebben voor hun energie infrastructuur vaak te maken met verschillende partijen: de netbeheerder voor de aansluiting, een leverancier voor gas en elektriciteit, een meetbedrijf voor het meten van het energieverbruik en leveranciers voor zonnestroominstallaties en energieopslag. Als je je energie infrastructuur onderbrengt bij Joulz, kies je voor een totaalaanbieder van duurzame energie infrastructuren. Eén aanspreekpunt voor alle energie infrastructuur dus. Van ontwerpen tot bouwen, onderhoud en financiering.

Tot enkele jaren geleden was Joulz nog onderdeel van Stedin. Sindsdien staat het energiebedrijf op eigen benen. Dat betekende ook zelf aan de slag met het zoeken en targeten van nieuwe klanten. Daarvoor moest de relevante markt eerst in kaart worden gebracht. Dat deed Joulz met de marktanalyse tool van Company.info. “Bij Joulz richten wij ons op de middelgrote tot grootzakelijke markt. Bedrijven binnen die markt hebben gemeenschappelijke karakteristieken. Oftewel bepaalde datakenmerken waar we in de marktanalyse tool op kunnen selecteren. Zo hebben we de totale markt van bedrijven in Nederland gesegmenteerd tot onze relevante markt”, vertelt Renske. Daarbij zijn de volgende datakenmerken gebruikt:

  • SBI-coderingen, zoals industrie en zakelijk vastgoed

  • De omvang/grootte van een organisatie

  • De locatie van een organisatie

  • Het energieverbruik

  • Het dakoppervlakte

  • Duurzaamheidskenmerken (bijv. een SDE subsidie)

“Onze relevante markt delen we weer op in focus doelgroepen en focus branches. Die vormen leadlijsten voor onze marketing campagnes. Daarmee brengen we ons product portfolio doelgroepgericht onder de aandacht. Onder andere via LinkedIn advertising”, legt Renske uit.

Inzicht in websitebezoek en klikgedrag.

Het effect van die campagnes meet Joulz vervolgens met een tool voor het tracken van websitebezoek. Dit wordt AVG-proof op bedrijfsniveau gemeten. De persoonsgegevens van gebruikers binnen het bedrijf worden niet verwerkt.

“Via de tool voor websitetracking zien we precies of onze focus doelgroepen zich op onze website melden en op welke pagina’s zij komen. Ook kunnen we hun klikgedrag volgen en we zien waar ze afhaken. Zo krijgen we een goed beeld van welke campagnes wel werken en welke niet. En of ons verhaal aansluit bij wat onze doelgroep zoekt.”

Renske Nouwens
Head of Marketing bij Joulz

Bedrijven die binnen de doelgroepen van Joulz vallen, worden vervolgens opgevolgd door accountmanagement. “Iedere week ontvangen onze accountmanagers een e-mail met daarin de bedrijven die onze website hebben bezocht. Dat kan een mooie aanleiding voor een contactmoment zijn. Of het laat hen zien dat bestaande klanten interesse tonen in aanvullende diensten”, vertelt Renske. “Dat kan een trigger zijn om weer eens contact op te nemen.”

Nieuwe doelgroepen ontdekken.

Joulz gebruikt de tool voor websitetracking niet alleen om te verifiëren of zakelijke websitebezoekers binnen de focus doelgroepen vallen. De tool wordt ook gebruikt om nieuwe doelgroepen mee te identificeren. “Bij het ontwikkelen van nieuwe proposities gaat het definiëren van een doelgroep niet over een dag ijs. Vooraf hebben wij een idee van wat voor doelgroep waarschijnlijk interesse heeft in die nieuwe propositie. De tool voor websitetracking bevestigt dat of geeft ons juist nieuwe inzichten. Op basis van die inzichten sturen we weer bij.”

Inrichten, analyseren en optimaliseren is een continu proces.

Dat bijsturen is sowieso een continu proces. “We richten onze marketingactiviteiten steeds efficiënter in. Hiervoor hebben we ook een kort lijntje met sales. Zij hebben uiteindelijk contact met de bedrijven die via onze campagnes op de website komen en kunnen dus inschatten of dit kwalitatief goede leads zijn of niet. Op basis van de inzichten uit de tool voor het tracken van websitebezoek en hun input optimaliseren we huidige campagnes en we ontwikkelen nieuwe. Het is dus niet ‘aanzetten en klaar’. Om je marketingactiviteiten zo goed mogelijk in te richten, moet je de stappen van inrichten, leren, optimaliseren, campagnes op elkaar afstemmen en leadscoring opbouwen telkens opnieuw doorlopen.”

De tool voor websitetracking ondersteunt Joulz bij fact based marketing.

De tool voor websitetracking helpt Joulz dus bij het steeds verder professionaliseren van de marketingactiviteiten.

“Met een tool voor het tracken van zakelijk websitebezoek krijg je niet alleen inzicht in welke bedrijven je website bezoeken. Je ontdekt er ook mee wat het profiel van je websitebezoekers is en of campagnes werken of niet. Die inzichten helpen je dus bij fact based marketing en het maken van de juiste keuzes. Dat maakt deze tool een must voor B2B marketeers als aanvulling op Google Analytics.”

Renske Nouwens
Head of Marketing bij Joulz

Wil jij ook inzicht in je zakelijke websitebezoekers?

Met onze tool voor websitetracking krijg je een gedetailleerder beeld van het profiel van je websitebezoekers. Dat maakt de tool een mooie aanvulling op Google Analytics.

Vorig artikel

Artikel, Marketing

Perfectioneer je account based marketing strategie, gebruik data

Wil je in contact komen met een specifieke groep bedrijven? Dan is account based marketing (ABM) jouw way to go. Om account based marketing tot een succes te maken heb je data en tooling nodig. Waarom en welke data en tooling je goed kunt gebruiken, lees je in ons blog.