Sales, Artikel, Marketing

Help, ik kan ZZP’ers niet meer bereiken! Of toch wel…?

Publicatie: 27 March 2023
Leestijd: 6 minuten

Richt jij je met je diensten onder andere op ZZP’ers (oftewel eenmanszaken)? En was telefonische acquisitie een belangrijk kanaal om hen te benaderen? Dan moest je vast even schakelen toen de nieuwe Telecommunicatiewet van kracht werd. Hen telefonisch of via direct mail benaderen voor commerciële doeleinden mag sindsdien niet meer. Maar hoe kom je dan in contact met deze doelgroep? Door gerichte online targeting met een custom audience. Stefan van Vliet, Thought leader Sales, legt uit hoe dit werkt.

Dag Bel-me-niet Register, hallo opt-in-systeem.

De Eerste Kamer is in 2021 akkoord gegaan met de nieuwe Telecommunicatiewet. Kort gezegd is het Bel-me-niet Register geschrapt. Een opt-in-systeem is daarvoor in de plaats gekomen. Gevolg daarvan is dat ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid, zoals ZZP’ers met een eenmanszaak, niet meer ongevraagd telefonisch benaderd mogen worden voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden. Dit heeft grote impact op bedrijven die zich op deze doelgroep richten.

Vervang koud bellen voor gerichte online targeting.

“Hoewel dit grote impact heeft op een aantal van onze klanten is dit een goede ontwikkeling. Als consument heb ik het zelf meegemaakt. Ik werd regelmatig gebeld door bedrijven die wel een (on)interessant dealtje voor me hadden. Geloof me, deze methodiek heeft zijn beste tijd gehad.”

Stefan van Vliet
Thought leader Sales

Die koude telefoontjes wekken dus behoorlijk wat irritatie op. Niet zo gek ook als je weet dat enkel direct koud bellen eigenlijk helemaal niet in de buyer journey van B2B-kopers past.

“Het grootste deel van het aankoopproces – lees 67% – legt een B2B-koper online af. Je moet dus zorgen dat je deze groep online triggert en inspireert in plaats van dat je gelijk in de telefoon klimt.”

Stefan van Vliet
Thought leader Sales

Ruim 1 miljoen eenmanszaken in Nederland.

Wat voor bedrijven vallen nou eigenlijk onder de Telecommunicatiewet? Alle Nederlandse bedrijven zonder rechtspersoon, waarvan de contactgegevens – zoals een adres en telefoonnummer – herleidbaar zijn naar een natuurlijk persoon. Dat zijn de volgende rechtsvormen:

  • Eenmanszaken

  • Commanditaire vennootschappen (CV’s)

  • Vennootschappen onder firma (VOF’s)

  • Maatschappen

Tel je alle bedrijven binnen die bestuursvormen bij elkaar op, dan kom je op zo’n 1,3 miljoen natuurlijke personen uit. Hebben zij jouw organisatie vooraf geen impliciete toestemming gegeven om hen te benaderen voor telefonische verkoop of direct mail, dan mag dat dus ook niet. Hebben zij dat wel gedaan – en heb je dus een opt-in – dan mag dat wel. Eenmanszaken waarmee je een duidelijke klantrelatie heb, mag je wel bellen. Tenminste als je het telefoonnummer hebt gekregen in het kader van de verkoop van een product of dienst. En met de voorwaarde dat je communiceert over een eigen, gelijksoortig product of dienst. Met andere woorden: je communicatie moet iets te maken hebben met wat de klant al eerder heeft aangeschaft.

Aan de slag met custom audiences.

Eenmanszaken benaderen via online targeting is nog wel toegestaan. Werk aan de winkel dus voor de online marketeer! Meestal hebben eenmanszaken geen website of LinkedIn-profiel. Een (bedrijfs)profiel op Instagram of Facebook hebben zij vaak weer wel. Ze gedragen zich immers meer als persoon dan als bedrijf. Om je doelgroep te bereiken, is het dus zaak om hier gericht campagne te voeren.

Dat kan met een custom audience. Een custom audience is een op maat gemaakte lijst met bedrijven die precies binnen jouw doelgroep vallen. Jouw target audience dus. Deze lijst selecteer je vanuit een database met data over alle bedrijven in Nederland op basis van slimme datafilters. Denk aan branche (afhankelijk van waar jij je diensten aanbiedt), locatie, type pand en bedrijfsgrootte (maximaal 10 medewerkers).

Op LinkedIn kan je je custom audience direct inladen. De matchingsratio op LinkedIn ligt gemiddeld op 90%. Op deze manier kan je een groep eenmanszaken in één keer online benaderen zonder dat je inbreuk maakt op hun privacy. De eenmanszaken die vanuit je campagne op je website komen, kan je vervolgens weer retargeten. Zo leid je ze stap voor stap door de funnel tot een Sales Qualified Lead of direct tot klant.

 

Meer weten over custom audiences?

Wil je aan de slag met custom audiences en ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor de groep bedrijven die jij wilt benaderen? Wij helpen je graag verder!

Volgend artikel

Artikel, Marketing

De keerzijde van personalisatie

Personalisatie is meestal een krachtig marketinginstrument, maar als het misgaat kan het ook tegen je werken. Het is dus belangrijk om goed af te wegen wat de slimste manier is om het spel te spelen van persoonlijke benadering. Doe het óf helemaal goed, of zoom juist wat verder uit dan je misschien op voorhand van plan was.