Deze vraag stelde ik mezelf natuurlijk ook toen ik zag hoe snel de ontwikkelingen op het gebied van AI momenteel gaan. Mijn antwoord: NEE, ik denk niet dat AI en krachtige AI-platforms zoals ChatGPT de potentie hebben om de markt en dienstverlening van bedrijfsinformatie op te slokken. Dat komt door een aantal specifieke kenmerken van onze markt en limiteringen van AI.
Diepgaande bedrijfsgegevens zijn niet beschikbaar voor AI.
Ten eerste werkt AI erg goed op data die beschikbaar is op het open web. Dan bedoel ik gegevens en informatie waar de AI-bots gratis en zonder login bij kunnen. Al deze gegevens dienen als trainingsdata om voorspellende algoritmes mee te ontwikkelen, testen en optimaliseren. De dienstverlening van Company.info heeft in dat opzicht een belangrijke eerste beschermingswal tegen AI. Vrij basale bedrijfsinformatie – zoals de naam of het adres van een bedrijf – is vaak nog wel op het open web te vinden. Maar meer diepgaande en specifieke informatie – zoals inzicht in de exacte structuur van een bedrijf, financiële informatie van niet-beursgenoteerde bedrijven en een goed gestructureerd overzicht van de activiteiten van een bedrijf – is niet beschikbaar op het open web. Company.info en alternatieve dienstverleners bieden deze gegevens alleen aan achter een login en tegen betaling.
Bedrijfsinformatie heeft te weinig ‘schaal’ in de taal.
ChatGPT en andere AI-platforms werken ten tweede het beste op ‘taal met schaal’, dus talen met een zo groot mogelijk verzorgingsgebied en een breed toepassingsbereik. Dat zorgt ervoor dat er heel veel teksten en documenten beschikbaar zijn om de AI-modellen mee te trainen en perfectioneren. Binnen deze context werkt AI het beste op teksten en woordcombinaties die het meest voorkomen en niet voor meerdere interpretaties vatbaar zijn. Het bedrijfsinformatie domein is erg nationaal georiënteerd en domein specifiek, met allerlei verschillende termen, definities en wetten per land. Een concreet voorbeeld hiervan is de rechtsvorm van een onderneming met beperkte aansprakelijkheid. Deze kent een eigen titel in verschillende landen: LLC (Amerika), Ltd (Engeland), B.V. (Nederland), GmbH (Duitsland), SARL (Frankrijk). Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het punt is vermoedelijk wel duidelijk. Naast verschillende namen hebben deze rechtsvormen ook per land verschillende wettelijke kaders. AI moet dus een taalbarrière én een (wettelijke) definitie-barrière overbruggen. Het bedrijfsinformatie domein voldoet met andere woorden niet aan het uitgangspunt van ‘taal op schaal’.
Autoriteit ontbreekt bij AI.
Een derde belangrijke reden voor waarom AI de huidige bedrijfsinformatie diensten niet volledig kan vervangen is dat momenteel veel gegevens afkomstig zijn uit officiële openbare registers. Denk aan het Handelsregister, Kadaster, Insolventieregister, UBO-register, Rechtspraak, etc. Deze registers hebben een grote autoriteit van gegevens. In heel veel risicomanagement- en complianceprocessen moeten bedrijven verplicht officiële brongegevens uit een officieel register raadplegen. Deze autoriteit gaat zelfs zo ver dat er in een aantal gevallen sprake is van derdenwerking. Dit houdt in dat je mag vertrouwen op de gegevens uit het register. Zelfs als de werkelijke situatie verschilt van de gegevens uit het register. Een dergelijke autoriteit en status gaat een set van gegevens die door AI wordt gegenereerd nooit verkrijgen.
AI waarborgt informatie-integriteit onvoldoende door hallucinaties.
Een belangrijk laatste punt is dat AI vaak een loopje neemt met feiten en harde leugens kan produceren. Deze leugens worden ook wel hallucinaties genoemd en zijn vaak erg grappig en ridicuul (zie het voorbeeld over de vrouwelijke minister-president), maar soms ook ronduit overtuigend en daarmee een aantasting van informatie-integriteit. Bij bedrijfsinformatie-dienstverlening ligt de lat van informatie-integriteit en datakwaliteit erg hoog. Hierin werken machines en mensen in een keten samen om fouten en onzekerheden zoveel mogelijk te elimineren. Dat gaat zeker niet in 100% van de gevallen goed, maar zeker wel met acceptabele foutmarges. Dat voorkomt dus dat de ene na de andere grove hallucinatie over bedrijven als waarheid de markt in wordt geslingerd.
Kortom, ik ben niet bevreesd over grootschalige disruptie van onze dienstverlening door AI. Voor ons zit de uitdaging in het beter maken van onze dienstverlening door de kracht van AI slim in te zetten. Zo maken wij geautomatiseerde voorspellingen over welk nieuws bij welk bedrijf hoort, wat de daadwerkelijke activiteiten van een bedrijf zijn, wie de mogelijke UBO’s van een bedrijf zijn en welke bedrijven o.b.v. hun dataprofiel het meest lijken op andere bedrijven, de zogenaamde look-a-likes. Ook kijken wij momenteel of we korte beschrijvingen van bedrijven kunnen genereren o.b.v. AI als de beschikbare beschrijvingen heel kort of leeg zijn.
Zo hebben we nog veel meer ideeën. Voor ons is AI eigenlijk een snoepwinkel met oneindig veel voorraad. We kijken er naar uit om de aankomende jaren met al onze klanten en collega’s de lekkerste zoete versnaperingen uit te kiezen.
Matthijs Tetteroo
CEO Company.info
PS: Deze column is echt door een mens geschreven. Hopelijk viel dit je al op door de unieke en specifieke ideeën die erin staan.