Artikel, Compliance

De (on)mogelijkheden van technische ontwikkelingen binnen compliance

Publicatie: 25 February 2019
Leestijd: 3 minuten

De verwachtingen rondom nieuwe technieken zijn vaak hooggespannen. Ook binnen compliance wordt er hoopvol uitgekeken naar de oplossingen die nieuwe software tools, blockchain en artificial intelligence of machine learning kunnen gaan bieden. Maar wat gaan deze nieuwe technieken nu écht brengen?

Financiële instellingen: een spaghetti aan tools en klantdata

Data, software en tools zijn onmisbaar bij de naleving van compliance en hoe groter de instelling, hoe meer systemen er bij CDD-checks gebruikt worden. Vaak is dit een erfenis uit het verleden. De enorme verscheidenheid aan software binnen een instelling, zorgt inmiddels voor grote problemen doordat systemen onderling vaak niet met elkaar ‘praten’ en informatie versnipperd is door de organisatie. Om compliance te kunnen naleven is veel handwerk nodig.

Het afslanken en alles migreren naar één geïntegreerd systeem staat hoog op de agenda van bijna elke financiële instelling. Hoewel overstappen op een nieuwe tool eenvoudig klinkt, is dat het allerminst. Maar weinig financiële instellingen slagen er in om dit in een relatief kort tijdsbestek goed te kunnen implementeren. Eenmaal over is er wel een lichtpuntje: de software ontwikkelt zich over het algemeen sneller dan de gebruiker. Áls het dus eenmaal goed werkt kun je daarna profiteren van de voordelen.

Nieuwe technieken: blockchain, AI en ML

Blockchain wordt vaak genoemd als één van de nieuwe technieken die in de toekomst het werk van de compliance officer gaat versimpelen, net als Artificial Intelligence en Machine Learning.

Om nieuwe technieken zoals Artificial Intelligence en Machine Learning optimaal te kunnen benutten, is het van belang dat bedrijven hun klantdata (input) op orde hebben. Zeker bij data geldt namelijk de vuistregel: input = output. Klopt de input niet, dan zal de output niet bruikbaar zijn. Voordat financiële instellingen zover zijn, zijn we naar verwachting enkele jaren verder. Als het eenmaal goed gebruikt kan worden, zijn de mogelijkheden eindeloos. Ook blockchain biedt in de basis een goede optie om compliance eenvoudiger te kunnen handhaven. Een open netwerk waarin instellingen historische klantdata vastleggen en met elkaar delen klinkt als de droom van elke compliance officer. De vraag is wel of de blockchain technologie niet haaks staat op de GDPR-wetgeving.

Hoewel de technische mogelijkheden dus onbeperkt lijken en de compliance officer zal watertanden van de voordelen die ze bieden, zal het waarschijnlijk nog even duren voordat de compliance officer er de vruchten van kan plukken.

Trends en ontwikkelingen in Compliancy?

Lees de 6 expert tips over de toekomst van het werkveld van de compliance officer. Download het whitepaper ‘Een visie op het werkveld van de compliance officer’.

Volgend artikel

Artikel, Compliance

In 4 stappen klantacceptatieprocessen versnellen door automatisering

Voert jouw organisatie dagelijks klantacceptatie-onderzoeken uit, zoals Customer Due Diligence? Kost het veel tijd om klanten te onboarden en te monitoren? Wil je jouw klantsystemen voor je laten werken, zodat het accepteren of afwijzen van klanten eenvoudiger verloopt? Company.info biedt een breed pakket van API’s om bestuurders, gevolmachtigden en bedrijven in kaart te brengen, zodat […]