Artikel, Compliance

Checklist veilig zakendoen: volg deze 5 stappen

Publicatie: 8 November 2024
Leestijd: 5 minuten

Teken je een zakelijke deal met een nieuwe klant of leverancier die achteraf niet in de haak blijkt te zijn of die jouw factuur niet kan betalen, dan loopt jouw onderneming nogal wat risico’s. Je verliest inkomsten en loopt daardoor mogelijk betaalachterstanden op met als gevolg dat jouw bedrijf op termijn in zwaar weer verkeert. Voorkomen is beter dan genezen… Screen je je zakelijke relaties vóórdat je een overeenkomst sluit of een grote aankoop of levering doet, dan vang je dit soort risico’s af. Met deze checklist weet jij of je veilig zaken kunt doen.

Checklist bedrijfscheck.

Die screening bestaat uit 5 stappen.

1. Controleer of jouw klant of leverancier staat ingeschreven

Start je een bedrijf volgens het boekje, dan ga je eerst langs KVK om je in te laten schrijven in het Handelsregister. Logisch dus om eerst op te zoeken of het bedrijf waarmee je zaken gaat doen hierin terug te vinden is. Dat kan door te zoeken op de bedrijfs- of handelsnaam of het KVK-nummer. Krijg je een hit, dan kan je de bedrijfsgegevens bestellen en inzien. Denk aan de concernrelaties, jaarrekeningen, statuten en deponeringen.

2. Achterhaal of jouw zakelijke relatie failliet is

Je wilt geen producten of diensten leveren aan een bedrijf dat jouw factuur achteraf niet kan betalen. Check dus altijd of een bedrijf niet failliet is of in surseance verkeert. Surseance geeft aan dat een bedrijf in financiële problemen verkeert en van de rechter een uitstel van betaling heeft gekregen.

Je kunt dit checken in het Centraal Insolventieregister. Hier vind je alle recent gepubliceerde faillissementen, surseances van betaling en schuldsaneringen ook in één overzicht terug. Per uitspraak vind je deze informatie terug:

  • Datum

  • Rechtspersoon of natuurlijke persoon

  • Naam

  • Woonplaats

  • Soort insolventie

  • Curator/bewindvoerder

3. Doe een check op de financiële gezondheid

Geen faillissement? Bekijk dan de financiële gezondheid van het bedrijf. Dat kan makkelijk en snel door een kredietscore rapport op te vragen. In een kredietscore rapport vind je onder andere terug wat het betaalgedrag van een bedrijf is, hoe de financiële gezondheid eruitziet en hoe hoog het kredietrisico is.

4. Vraag een uittreksel op

Op een uittreksel vind je terug wie de eigenaren, vennoten, bestuurders en/of gevolmachtigden van een bedrijf zijn. Ook de actuele bedrijfsgegevens zoals het adres, de bedrijfsactiviteiten, het aantal werkzame personen en de oprichtingsdatum vind je terug. Een uittreksel vertelt je dus veel over met wie je zakendoet.

Sluit je een contract af? Let dan op de volgende punten in het uittreksel:

  • Controleer of de gegevens in het contract overeenkomen met die op het uittreksel.

  • Let erop dat de juiste naam en rechtsvorm vermeld staan.

  • Check wie er tekenbevoegd is. Eigenaren of bestuurders zijn tekenbevoegd, maar kunnen ook anderen een volmacht geven. Als dat zo is, zie je dat terug op het uittreksel.

5. Zoek uit wat de historische achtergrond is van je zakelijke relatie

Doet jouw klant of leverancier nu alles volgens het boekje? Mooi! Maar controleer of dat in het verleden ook zo was. Dat kan door te controleren of en zo ja, hoe jouw klant of leverancier in het nieuws is geweest. Ook nieuws over de eigenaren vind je terug.

Voorkom zakelijke en financiële risico’s.

Veilig zakendoen is essentieel voor een gezonde bedrijfsvoering. Controleer je nieuwe klanten en leveranciers op basis van deze 5 punten, dan weet je zeker dat je veilig een overeenkomst kunt aangaan. Zo voorkom je financiële risico’s en reputatieschade.

Op één plek alle bedrijfsinformatie tot je beschikking.

Via verschillende bronnen en kanalen kan je informatie over bedrijven opvragen voor het uitvoeren van je screening. Denk aan Google, de website van het bedrijf, het Handelsregister, social media en nieuwsbronnen. Verspreid vertellen ze je allemaal iets over een bedrijf. Maar daar komt wel veel uitzoekwerk bij kijken. Efficiënter is het om bedrijfsinformatie te raadplegen bij een partij die dat al voor je heeft gestructureerd.

Het online portal voor bedrijfsinformatie van Company.info is daar een voorbeeld van. Hier vind je informatie over alle bedrijven die in Nederland staan ingeschreven overzichtelijk op één plek. Denk aan adres- en contactgegevens, bedrijfsnieuws, financiële informatie, eventuele faillissementen, uittreksels uit het Handelsregister en de organisatiestructuur. Deze informatie is per bedrijf gebundeld in een organisatieprofiel. Hierin vind je dus makkelijk en snel alle informatie die je nodig hebt voor je screening.

Benieuwd of ons online portal iets voor jou is?

Vraag een proefabonnement aan. Hiermee maak je 7 dagen gratis gebruik van het online portal, vraag je 10 bedrijfsprofielen op, exporteer je 10 bedrijfsprofielen en heb je toegang tot bedrijfsnieuws uit 1.500+ bronnen.

Volgend artikel

Artikel, Compliance

Voorkom boetes en reputatieschade door versnipperde compliance processen

Bij kleinere advocatenkantoren verloopt compliance vaak via handmatige en verspreide stappen, zonder een vast systeem. Dit is niet alleen inefficiënt, maar ook foutgevoelig en kostbaar. Sven van den Eeckhout, expert in compliance en risicobeheer, vertelt hoe een uniforme en zoveel mogelijk geautomatiseerde aanpak dan veel verschil kan maken.