Artikel, Sales

Benader de beste B2B-leads in je campagnes met social targeting

Leestijd: 4 minuten

Het gebruik van social media in B2B-marketingcampagnes wordt steeds populairder. Dit komt doordat je via socialmediakanalen zoals LinkedIn en Facebook tegen relatief lage conversietarieven vaak veel leads vindt. De kunst is echter om dé leads te vinden met een oprechte interesse voor je product. En geen ‘gluurders’ zoals studenten, je concurrenten of adviesbureaus die een graantje van jouw markt willen meepikken. Maar hoe pak je dat aan? Wij spraken Bas Kroon (Marketing Intelligence Consultant bij Company.info) over social targeting. Hiermee benader je de juiste doelgroep in je social media campages en vind je de kwalitatief beste B2B-leads.

Specifieker segmenteren op basis van de kenmerken van je beste klanten

Zowel Facebook als LinkedIn biedt de mogelijkheid om doelgroepen te selecteren voor campagnes. Alleen de selectiecriteria zijn vaak behoorlijk grofmazig. Wil je specifieker segmenteren om de juiste doelgroep(en) via social media te targeten? Achterhaal dan de voor jou meest relevante bedrijfskenmerken. Ontdek bijvoorbeeld de overeenkomende kenmerken van jouw best converterende klanten en vind via de database van Company.info alle Nederlandse bedrijven die voldoen aan dat specifieke profiel. Zo segmenteer je de juiste B2B-doelgroep(en), ontdek je welke bedrijven je moet benaderen en verhoog je de conversie van jouw socialmediacampagnes.

“Stel je bent een gespecialiseerde koffieleverancier en wilt een socialmediacampagne opzetten, gericht op de high-end horecabedrijven van Nederland. Hiervoor ben je op zoek naar restaurants die hun koffiemerk selecteren op basis van de uitstekende kwaliteit in plaats van de beste prijs. Op de meeste social kanalen kun je alleen de rubriek ‘horeca’ selecteren. Hiermee krijgen alle 60.000 horecazaken in ons land jouw campagne te zien, ook de snackbars en kroegen voor wie koffie een onbelangrijk bijproduct is. De conversie op campagnes zal echter veel hoger zijn als je deze generieke lijst nog verder filtert. Door bijvoorbeeld alleen horecazaken in je selectie op te nemen die koffie van hoge kwaliteit aanbieden. Ik adviseer dan ook altijd om selecties van B2B-campagnes op voorhand zo specifiek mogelijk te maken. Als je bedenkt dat er meer dan 500 bedrijfskenmerken beschikbaar zijn, is er op dit gebied veel mogelijk.”

Bas Kroon,
Marketing Intelligence Consultant

Datadriven B2B-targeting?

Lees de 3 tips om slim te segmenteren en de conversie van B2B-campagnes verhoogt. Download het whitepaper ‘Datadriven B2B-targeting’.

Kies het juiste socialmediakanaal voor jouw campagne

Welk socialmediakanaal je het beste kunt inzetten hangt af van de doelgroep(en) die je wilt bereiken. Kies je bijvoorbeeld voor Facebook, dan komt je boodschap terecht bij de persoon die het betreffende Facebook-account beheert. Dat is prima als je campagne zich richt op de bijvoorbeeld wat kleinere baristacafés en koffiebars. Maar ben je een telecomoperator die een evenement organiseert over 5G, dan gebruik je liever LinkedIn. Het is dan mogelijk om functieprofielen gericht te targeten, zoals business development managers.

“In alle gevallen geldt: begin klein en meet tussentijds steeds het resultaat zodat je kunt bijsturen. Vooraf bedenk je steeds welk kanaal geschikt is en welke boodschap relevant is, maar het vinden van de juiste tone-of-voice - en ook het kiezen van de juiste visual - blijft toch een kwestie van (A/B) testen.”

Bas Kroon
Marketing Intelligence Consultant

Volgend artikel

Artikel, Sales

De belangrijkste trends, uitdagingen en focusgebieden voor marketeers

Het veranderende koopgedrag heeft veel impact op de activiteiten van de B2B marketeer, deze is tegenwoordig actief in alle fases die een klant doorloopt. Nu de B2B marketeer steeds breder actief is, wordt samenwerking met sales nog belangrijker. Samenwerking, keuze voor de juiste hulpmiddelen en focus zijn dus extreem belangrijk voor de B2B marketeer.