Artikel, Klantverhaal

Ajax over datagedreven kansen benutten

Publicatie: 22 November 2016
Leestijd: 3 minuten

Ajax, de welbekende profvoetbalclub uit Amsterdam, is veel meer dan alleen een voetbalclub. Sipko Adriaansen, Head of Business Relations, vertelt over de manier waarop Ajax voetbalwedstrijden exploiteert en hoe hij en zijn collega’s daarbij gebruik maken van bedrijfsinformatie. “Hoe beter je je klant kent, hoe beter je daarop kunt inspelen, hoe succesvoller we buiten het veld zijn,” stelt Adriaansen.

Acquisitie

Bedrijfsinformatie helpt Ajax betere keuzes te maken wanneer het gaat om het genereren en benaderen van prospects. “Op basis van specifieke zoekopdrachten vinden we met Company.info prospects in de juiste regio, branche en omzetgroep. Daarna verdiepen onze sales professionals zich in de bedrijfsinformatie over deze prospects. Zo weten ze precies wat er speelt en kunnen ze de prospects veel gerichter benaderen. Dat scheelt een hoop tijd en energie, en de klantgesprekken gaan automatisch meer over specifieke behoeftes die bij bedrijven leven en gaan dus beter,” weet Adriaansen uit ervaring.

“Hoe beter je je klant kent, hoe beter je daarop kunt inspelen, hoe succesvoller we buiten het veld zijn.”

Sipko Adriaansen
Head of Business Relations

Vervijfvoudigde kans op zakendoen

Company.info wordt gezien als LinkedIn 2.0. Adriaansen vertelt: “We zien precies wie er bij onze klanten bijvoorbeeld in de directie of Raad van Bestuur zit. Dan vragen wij onze klant, met wie we al een goede relatie hebben, of hij ons kan introduceren bij bepaalde bedrijven waarvan wij via Company.info weten dat hij daar goede contacten heeft. Wij bellen dus zelden ‘koud’. Zo’n persoonlijke introductie vervijfvoudigt de kans van slagen op zakendoen, als je het mij vraagt.”

Relatiebeheer

Wanneer je als bedrijf goed geïnformeerd bent over je partners en klanten, kun je daarop inspelen. Ajax heeft de afgelopen jaren verschillende accountmanagers aangesteld om op basis van bedrijfsinformatie de relaties met klanten en partners persoonlijker te maken en op topniveau te onderhouden. “Hoe beter de relatie met een klant is, hoe minder snel hij weggaat, hoe meer hij besteedt en hoe actiever hij als ambassadeur optreedt,” vertelt Adriaansen.

De kracht van wederkerigheid

“Eén van onze klanten, een groot fastfood concern, heeft laatst een snack-boot te water gelaten in de Amsterdamse grachten. Dit was een eenmalige actie omdat het bedrijf 75 jaar bestond en daar kregen we via Company.info een nieuwsalert van. Wij erheen natuurlijk, met een ingelijst shirt met 75 erop en aan de directeur aangeboden, met een mooie foto erbij. Dat is leuk. Bedrijven zien Ajax als een mooie partner vanwege de naam, maar wij zijn ook trots op onze partners en relaties en dat laten we graag zien.

Volgend artikel

Artikel, Klantverhaal

Greenchoice over klantinzicht door bedrijfsinformatie

Greenchoice, leverancier van groene energie, heeft in 2016 de kwaliteit van haar zakelijke klantgegevens aanzienlijk verbeterd. “De situatie waarin met incomplete klantinformatie werd gewerkt en vastgelegd op meerdere plaatsen, behoort nu tot het verleden. Intussen profiteren we van een volledig inzicht in al onze zakelijke klanten,” aldus Robbert de Bie, Manager Zakelijk. Klantinformatie vanuit één […]