Klantverhaal, Artikel

Greenchoice over klantinzicht door bedrijfsinformatie

Publicatie: 23 November 2016
Leestijd: 3 minuten

Greenchoice, leverancier van groene energie, heeft in 2016 de kwaliteit van haar zakelijke klantgegevens aanzienlijk verbeterd. “De situatie waarin met incomplete klantinformatie werd gewerkt en vastgelegd op meerdere plaatsen, behoort nu tot het verleden. Intussen profiteren we van een volledig inzicht in al onze zakelijke klanten,” aldus Robbert de Bie, Manager Zakelijk.

Klantinformatie vanuit één centrale bron

Jeroen Breugelmans, Projectmanager CRM, heeft ervoor gezorgd dat alle klantinformatie vanuit verschillende bronnen, zowel intern als extern, automatisch wordt toegevoegd aan het CRM. Ieder klantprofiel in het CRM is verrijkt met de diepgaande bedrijfs- en kredietinformatie van Company.info. Hierdoor is van elke zakelijke relatie een betrouwbaar en volledig klantbeeld beschikbaar.

“Doordat we over alle achtergrondinformatie van bedrijven beschikken, weten we precies met welke organisaties we aan tafel willen zitten, wie tekenbevoegd is en dus de handtekening onder het contract mag zetten.”

Robbert de Bie
Manager Zakelijk

Weten bij wie je aan tafel wil zitten

De data-gedreven aanpak heeft dit jaar tot kwalitatief rijkere afspraken geleid binnen de salesafdeling. De Bie: “Doordat we over alle achtergrondinformatie van bedrijven beschikken, weten we precies met welke organisaties we aan tafel willen zitten, wie tekenbevoegd is en dus de handtekening onder het contract mag zetten. Het inzicht in de moeder- en dochterstructuren van onze klanten biedt ons vervolgens de mogelijkheid om up- en cross-sell kansen te identificeren.”

Meer grip op wanbetaling

Door het gebruik van geïntegreerde kredietinformatie zijn er ook voordelen buiten het salesproces gerealiseerd, zoals voor debiteurenbeheer en riskmanagement. “Een failliete zakelijke klant kan snel een grote schadepost worden. Door kredietinformatie automatisch toe te voegen aan het klantprofiel, kan de afdeling Inkoop de risico’s nauwkeuriger inprijzen dan voorheen. Omdat de gegevens in het CRM automatisch geüpdatet worden, biedt het Greenchoice de mogelijkheid om onze operationele processen aan te passen aan continu veranderende klantsituaties. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan andere inningsprocessen of leveringsvoorwaarden,” aldus De Bie.

Van buikgevoel naar fact based decision making

De Bie: “De datagedreven manier van werken wérkt! We weten wát we doen, waaróm we dat doen of waarom juist níet. En er is een betere afstemming tussen alle afdelingen, waar uiteindelijk iedereen van profiteert: van medewerker, tot leverancier, en het meest belangrijk: de klant.”

Over Greenchoice

Greenchoice is een duurzame, groene energieleverancier. Begonnen op de consumentenmarkt, maar de laatste jaren ook actief op de klein en groot zakelijke markt. Greenchoice heeft als doel om de gehele zakelijke markt van volledig Nederlandse groene stroom te voorzien in 2020.

Volgend artikel

Klantverhaal, Artikel

Athlon over het belang van data om bedrijfsrisico’s te beheren

Nadat het leasebedrijf Athlon tien jaar geleden door Rabobank Group van de beurs is gehaald, wordt het binnenkort onderdeel van Daimler. “Dit nieuwe moederbedrijf past goed bij onze nieuwe strategie waarin we ons richten op mobiliteit in de breedste zin van het woord,” vertelt Marco van Dorssen, Sales Director bij Athlon. Van autoleverancier naar regisseur […]