Laat je een zakelijke huurder binnen die achteraf niet in staat blijkt om jouw huur te betalen, dan loop je als vastgoedbelegger nogal wat risico’s. Je loopt bijvoorbeeld betalingsachterstanden op en dus verlies je inkomsten. Niet bepaald goede reclame richting je financier. Voorkomen is beter dan genezen… Screen je je zakelijke huurders vóórdat het huurcontract is getekend, dan vang je dit soort situaties af.
Wwft-plichtig of niet: onderzoek je huurder.
“Vastgoedbeleggers die bemiddelen bij het sluiten van huurovereenkomsten van € 10.000,- of meer moeten verplicht hun (potentiële) huurders screenen. Zij vallen onder de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren terrorisme (Wwft). Daarnaast moeten zij hun transacties monitoren en ongebruikelijke transacties melden bij de Financial Intelligence Unit (FIU) Nederland.
Mia Stange, Senior Strategic Accountmanager bij Company.info, adviseert vastgoedpartijen, zoals CBRE, regelmatig over welke bedrijfsinformatie en tooling zij nodig hebben om die screenings uit te voeren.
Voor vastgoedbeleggers die bemiddelen voor bedrijfspanden met een maandelijkse huur van minder dan € 10.000,- geldt deze verplichting niet. “Toch is het verstandig om dat wel te doen”, raadt Mia aan. “Zo weet je zeker dat je huurbetalingen iedere maand op je bankrekening verschijnen. En je voorkomt dat je onverhoopt negatief in het nieuws komt.” De screening van een potentiële huurder bestaat uit een aantal stappen.
Stap 1: Controleer en verifieer de identiteit.
Mia: “Allereerst is het belangrijk om het identiteitsbewijs van de potentiële huurder (en van de personen die de potentiële huurder vergezellen) te controleren. Vraag ook een recent en gewaarmerkt uittreksel uit het Handelsregister op. Deze geeft je onder andere informatie over het doel van de onderneming, de partners, de vennoten en het aantal tekenbevoegden.”
Stap 2: Maak de organisatiestructuur inzichtelijk en stel de UBO vast.
Een zakelijke huurder kan een op zichzelf staand bedrijf zijn of onderdeel zijn van een groep.
“Dat achterhaal je via de bestuurders en de Ultimate Beneficial Owner (UBO). Is je potentiële huurder onderdeel van een groep bedrijven? Onderzoek deze dan ook. Check bijvoorbeeld de infunctietreding van de bestuurders en/of aandeelhouders, of er veel bestuurswisselingen zijn geweest en wat de neven- en historische functies van de bestuurder en aandeelhouders zijn. Deze informatie vertelt jou hoe betrouwbaar de organisaties in de volledige boomstructuur zijn.”
Stap 3: Voer een compliance check uit en controleer op nieuws.
Als zakelijke verhuurder wil je voorkomen dat je betrokken raakt bij ongewenste handel, witwassen of terrorisme. “Daarom moet je de UBO en de organisatie onder andere checken op sancties”, legt Mia uit. “Ook een adverse media screening is van belang. Die vertelt je of en zo ja, hoe jouw potentiële huurder in het nieuws is geweest.”
Stap 4: Controleer het inkomen en doe een kredietcheck.
Om zeker te weten dat jouw potentiële huurder geen schulden heeft of een wanbetaler is, controleer je de jaarrekening, winst- en verliesrekening en je vraagt een kredietscore rapport op. “Hierin vind je onder andere terug wat het betaalgedrag van een bedrijf is, hoe de financiële gezondheid eruitziet en hoe hoog het kredietrisico is”, legt Mia uit.
Stap 5: Bepaal: huurovereenkomst tekenen of niet
Op basis van je onderzoek bepaal je of je de huurovereenkomst met de potentiële huurder wilt aangaan of niet.
“Is het antwoord ‘ja’, dan monitor je je huurder vanaf dat moment continu. Zo check je of je de transacties maandelijks van de bekende bankrekening ontvangt, of er wijzigingen in de organisatiestructuur zijn en of je huurder negatief in het nieuws komt.”
Raadpleeg openbare bedrijfsinformatie voor een efficiënte screening.
Bedrijfsinformatie en tooling helpen je om (potentiële) zakelijke huurders snel en efficiënt te screenen. Afhankelijk van je wensen kan je bedrijfsinformatie op verschillende manieren in huis halen:
Via een online omgeving met bedrijfsinformatie waarin alle informatie over een bedrijf is gebundeld in een organisatieprofiel.
Via API’s of data-integraties voor klantinformatie- en CRM-systemen waarmee alle bedrijfsinformatie automatisch wordt toegevoegd aan je systeem.
Via een workflow tool die alle informatie van jouw potentiële huurder verzamelt en daarmee de complete screening automatisch doorloopt.
Via een datalevering op maat waarbij je een los bestand met alle nodige bedrijfsinformatie ontvangt om je screening uit te voeren.
Wil je gericht advies op basis van jouw wensen en behoeften? Wij helpen je graag!