Artikel

3 tips om IP-tracking écht voor je te laten werken

Publicatie: 17 November 2019
Leestijd: 5 minuten

Veel bedrijven maken gebruik van IP-tracking, maar weten eigenlijk niet goed wat ze vervolgens met al deze informatie aan moeten. De vraag is met name hoe je meer conversie en omzet genereert met het inzicht in de bedrijven die op je website zijn geweest. Om IP-tracking beter voor je organisatie te laten werken, hebben we daarom 3 tips die je daarbij helpen.

Wat is B2B IP-tracking?

Bij IP-tracking wordt er een script op je website geplaatst. Hiermee ga je aan de hand van het IP-adres van je bezoeker na bij welk bedrijf iemand werkt. Zoals de term ‘B2B’ al aangeeft, werkt dit alleen voor zakelijke internetaansluitingen; consumenten worden niet herkend. Wanneer het bedrijf is herkend, geeft Company.info inzicht in het uitgebreide bedrijfsprofiel dat hoort bij het IP-adres. Hierdoor heb je een volledig beeld van je zakelijke online bezoeker.

Tip 1: Cherry picking: verspil geen tijd aan waste

Niet elke bezoeker van je website is gelijk. Sommige bezoekers zijn klanten, andere komen per ongeluk op je website terecht. De bezoekers die duidelijk interesse hebben in je product, zijn voor sales interessant om te benaderen.

Met IP-tracking kun je diverse filters gebruiken waarmee je automatisch de bezoekers selecteert die écht interessant zijn. De notificaties hier­van worden rechtstreeks gestuurd naar je salescollega’s of je CRM. Hierdoor bespaar je op een eenvoudige manier veel tijd in je salesaanpak, omdat je je alleen nog maar bezig hoeft te houden met relevante bezoekers.

Wanneer sales een relevante websitebezoeker persoonlijk benadert, is het vooral nuttig om goed te bekijken welke pagina’s door een prospect bezocht zijn op de website en in welke rubrieken interesse is getoond. Als hij langer op de pagina van product A is blijven hangen en bij product B binnen een aantal seconden al weg is gegaan, dan kan sales hier gebruik van maken om het gesprek goed voor te bereiden.

Tip 2: Optimaliseer online campagnes en bespaar duizenden euro’s

Er zijn genoeg bedrijven die een vermogen uitgeven aan AdWords om er vervolgens achter te komen dat deze campagnes toch niet helemaal het gewenste resultaat hebben. Vaak zijn er dan al duizenden euro’s verspild, terwijl dat met IP-tracking helemaal niet had gehoeven. Stel, jij wilt met je campagne bedrijven targeten met minstens 50 werknemers, maar je ziet vervolgens in je IP-tracking dashboard dat er alleen maar studenten en ZZP’ers je landingspagina bezoeken, dan weet je snel genoeg dat je op de verkeerde keywords zit of de verkeerde boodschap promoot. Je kan voor je campagnes dus heel snel en eenvoudig een kwaliteitsmeting doen. Bereiken we wel de juiste doelgroep met deze boodschap? Hebben we de juiste keywords ingesteld? Waarom converteren onze bezoekers niet? Et cetera. Hier kan je als bedrijf al snel duizenden euro’s mee besparen.

Tip 3: Verhoog de conversie van je website met dynamische content

Met IP-tracking ben je niet alleen in staat om bezoekende organisaties te identificeren, maar ook om zogenaamde dynamische content te tonen op basis van bedrijfskenmerken. Stel je voor dat je als bedrijf in de zorg op zoek bent naar een nieuwe verzekering. Terwijl je aan het oriënteren bent, zie je dat verzekeringsmaatschappij A een generieke verzekering aanbiedt voor diverse bedrijven. Wanneer je bij de site van maatschappij B terechtkomt, krijg je direct een verzekering te zien die speciaal bedoeld is voor organisaties actief in de zorg. Bovendien vind je er recensies van andere eigenaren die werkzaam zijn in de zorg. Welke verzekering ben je dan eerder geneigd te kiezen? Dat is de kracht van dynamische content. Beide verzekeringsmaatschappijen bieden waarschijnlijk een verzekering speciaal voor bedrijven in de zorg, maar het belangrijke verschil is dat bedrijf B dit direct laat zien aan de juiste doelgroep.

Met de juiste IP-tracking tools kan je direct herkennen in welke branche een bedrijf werkzaam is en hier je content op aanpassen. Als we bij het voorbeeld van de verzekering blijven, kan je als maatschappij dus direct de verzekering laten zien die het best bij je bezoeker past. Dit zorgt ervoor dat ze niet snel verder zullen zoeken bij concurrenten waardoor de kans op conversie aanzienlijk verhoogt.

Dynamische content is niet alleen interessant voor prospects. Het kan ook heel goed van pas komen bij bestaande klanten. Wanneer je jouw klanten hebt geïmporteerd in de IP-trackingtool, dan is het mogelijk ze te herkennen tijdens een websitebezoek. Je kan dan heel gericht producten laten zien die voor die klant relevant zijn. Bijvoorbeeld een aanbieding die aanvullend is op het product en/of abonnement dat ze al bij je afnemen.

Kortom, IP-tracking kan op verschillende manieren helpen om meer conversie uit online bezoekers te halen.

Meer conversie met IP-tracking.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden binnen jouw organisatie?

Volgend artikel

Artikel

Meer slimme data-oplossingen voor Sales, Marketing en Compliance

Succesvol zakendoen met data voor Sales, Marketing en Compliance? Lees hoe onze data-oplossingen jou kunnen ondersteunen.