Artikel, Compliance

Meer grip op risico’s door slimme data voor verzekeraars

Publicatie: 5 July 2021
Leestijd: 4 minuten

Als schadeverzekeraar wil jij aanvragen van bedrijven moeiteloos en betrouwbaar afhandelen. Hiervoor is een volledig klantbeeld nodig. Mogelijke risico’s zijn op die manier vroegtijdig op te sporen. Helaas volstaat het checken van de standaard gegevens in het Handelsregister van de KvK niet. En het doorspitten van het internet kost veel tijd. Company.info heeft daarom verschillende data-inzichten ontwikkeld om sneller en beter van start te gaan. Hoe dat werkt en hoe wij je hierbij kunnen helpen, lees je in dit blog.

De branche-code van het Handelsregister klopt vaak niet

Als een bedrijf een schadeverzekering bij je wil afsluiten, heb jij inzicht nodig in de hoofdactiviteit van dat bedrijf. Deze informatie gebruik je om een risico inschatting te maken. De branche waar een bedrijf in valt, zegt vaak al veel over het type organisatie en wat het bedrijf doet. Die informatie kun je uit het Handelsregister halen via een branche-code. Maar hoe vaak gebeurt het dat een bedrijf na inschrijving toch besluit om er een nieuwe business bij te doen? Of dat een bedrijf heel iets anders gaat doen? Door dit soort zaken kun je niet volledig vertrouwen op de data in het Handelsregister. Zo komt het ook vaak voor dat een organisatie als ‘financiële holding’ in het Handelsregister. Dan weet je nog niet wat een bedrijf precies doet.

Actuele branche vaststellen met website crawling

Company.info heeft hier een handige oplossing voor: website crawling. Hiermee spitten we de content van alle bedrijfswebsites in Nederland door op bepaalde trefwoorden. Aan de hand van die trefwoorden stellen wij de (nieuwe) hoofdactiviteit van het bedrijf vast. In onze bedrijfsdatabase hebben wij een extra brancheomschrijving toegevoegd waar die hoofdactiviteit wordt vermeld.

Laten we het beeldend maken. Neem de website van een taxibedrijf. Komen er op de website veel keywords voor als ‘pakketvervoerder’ of ‘pakketdienst’, dan weten wij dat het vervoeren van mensen op een lager pitje is komen te staan. De hoofdactiviteit wordt in onze database dan gewijzigd in ‘Goederenvervoer over de weg’.

Hetzelfde kunstje zie je bij financiële holdings. Maar liefst 13% van alle bedrijven in het Handelsregister is een financiële holding. Wij zijn in staat om een groot deel daarvan (40%) te verrijken met een extra branchecode die aangeeft wat het bedrijf daadwerkelijk doet. Zo heeft onze techniek de volgende extra informatie zichtbaar gemaakt over Snowworld in Zoetermeer:

Met deze oplossing heb je dus beter en een betrouwbaarder inzicht in de activiteiten – en dus de risico’s – van een bedrijf dan wanneer je de informatie uit het Handelsregister raadpleegt.

Data-inzichten helpen schadeverzekeraars om risico’s sneller in te schatten

Annemarie Ketelaar, Strategic Accountmanager bij Company.info, heeft meerdere schadeverzekeraars geholpen met data-inzichten:

"Met onze data-inzichten kunnen schadeverzekeraars veel sneller een compleet klantbeeld krijgen. Niet alleen omdat we een beter inzicht geven in de hoofdactiviteit. We voorzien ze ook van andere informatie die hieraan bijdragen. Denk aan informatie over het vastgoed, zowel van het bedrijf zelf als van de bedrijven in de omgeving. Dat kan iets zeggen over het brandgevaar. Daarnaast weten wij hoeveel medewerkers een bedrijf daadwerkelijk heeft. Allemaal inzichten waardoor risico-inschatting en premieberekening een stuk efficiënter gedaan kan worden."

Annemarie Ketelaar
Strategic Accountmanager bij Company.info

Meer weten over data-inzichten voor schadeverzekeraars?

Wil jij ook beter weten met wie je zaken doet? De data-inzichten van Company.info helpen je hierbij. Ontdek hoe je sneller en beter tot een compleet klantbeeld komt met onze oplossingen. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Download de brochure ‘Unieke data-inzichten voor verzekeraars’.

Download brochure

Volgend artikel

Marketing, Webinar

Meld je aan voor het webinar ‘Vind en bereik jouw B2B marktpotentieel’ op 9 september

Ben jij op zoek naar kansrijke B2B-doelgroepen om je doelstellingen van 2021 te realiseren? Wil weten hoe je jouw doelgroep het beste kunt benaderen? Of heb je relevante inzichten nodig voor je marketing- of salesplanning van 2022? Meld je dan aan voor het webinar 'Vind en bereik jouw B2B marktpotentieel'.