Artikel, Sales

Meer converteren met datadriven B2B-leadgeneratie

Leestijd: 5 minuten

Marketeers weten als geen ander hoe belangrijk het is om actuele, relevante data tot je beschikking te hebben. Niet voor niets zijn het meestal de marketingafdelingen die vooroplopen in het inrichten en optimaliseren van datadriven processen. Ze maken het liefst zoveel mogelijk campagnes datadriven en passen hun communicatie aan op de doelgroep. Maar hoe vind je als marketeer kwalitatief goede leads en hoe verbeter je de conversie? En hoe zorg je voor cross- en upsell kansen bij bestaande klanten? Wij spraken Bas Kroon (Marketing Intelligence Consultant bij Company.info) over de mogelijkheden van datadriven B2B-leadgeneratie.

Segmenteer je markt en definieer je doelgroep(en)

Bas Kroon helpt bedrijven bij het afbakenen en segmenteren van hun markt en doelgroep.

“Datadriven leadgeneratie begint met het bepalen van een concreet doel. Wil je jouw business laten groeien? Of wil je een nieuw product in de markt zetten? Dan ga je kijken naar de data: in welke markten doen we het goed? Wat zijn de belangrijkste overeenkomende kenmerken van onze best converterende klanten? Hoe responderen de verschillende doelgroepen op verschillende campagnes? Stel concreet vast welk type bedrijven je wilt targeten met welke boodschappen en via welke kanalen.”

Bas Kroon,
Marketing Intelligence Consultant

Selecteer heel fijnmazig de juiste leads

Pas als je weet aan welke criteria de bedrijven in jouw targetgroep moeten voldoen, kan je aan de slag. Wij vinden op basis van het profiel van jouw beste klanten de look-a-likes: bedrijven die aan exact dezelfde kenmerken voldoen. Ook kunnen we de groeipotentie van je bestaande klanten inschatten en aan de hand van eerdere campagneresultaten voorspellen welke klanten het best zullen responderen. En via IP-tracking analyseren wij welke bedrijven jouw website bezoeken en wat hun online gedrag is.

“Er zijn nog talloze andere mogelijkheden voor het optimaliseren van jouw leadgeneratie. Afhankelijk van het doel en de doelgroep kiezen we welke tools we inzetten om voor jou kwalitatief goede leads te vinden.”

Bas Kroon
Marketing Intelligence Consultant

Datadriven B2B-targeting?

Lees de 3 tips om slim te segmenteren en de conversie van B2B-campagnes verhoogt. Download het whitepaper ‘Datadriven B2B-targeting’.

Slimme methodiek voor datadriven B2B-targeting

Bas geeft het voorbeeld van een verzekeraar die op zoek was naar nieuwe zakelijke klanten. Specifiek zochten zij nieuwe klanten die online veel zelf regelen, zodat de operationele kosten laag zijn. Company.info deed eerst een analyse op de huidige klantenportefeuille om te ontdekken wat de kenmerken van hun bestaande klanten zijn. Daarna is er via IP-tracking gekeken naar het online gedrag van die bedrijven. Hoe vaak zochten zij bijvoorbeeld op de term ‘online verzekering afsluiten’? Uit deze analyse kwamen branches naar voren die erg ‘selfservice-gericht’ zijn, zoals de branche ICT en Telecom. De bedrijven binnen deze branche bleken potentiële leads te zijn. Ook zijn de voorkeurskanalen en de aankoopargumenten van de B2B-buyerpersona’s van die specifieke bedrijven onderzocht. Dit gaf inzichten voor het afstemmen van het juiste kanaal en de perfecte boodschap per specifieke lead.

Begin klein en leer gaandeweg

Bij Company.info werken we nauw samen met de marketingteams van onze klanten. Wij leveren de data en inzichten. Zij voeren de campagnes uit.

“Het is een gezamenlijk leerproces. Mijn advies is om klein te beginnen en waar nodig A/B-testen uit te voeren. Je moet even aftasten wat wel en niet werkt. In de praktijk zien we regelmatig dat de conversie van de eerste targetgroep die je benadert misschien maar 10 of 15 procent is. Maar door fijn te slijpen, eindig je met conversiepercentages van soms wel 50 procent.”

Bas Kroon
Marketing Intelligence Consultant

Volgend artikel

Artikel, Sales

Klanten zeer tevreden met Company.info Online

Met een Net Promotor Score, een tool om klanttevredenheid én loyaliteit te meten, van gemiddeld 44 (een NPS score van 50 is zeer goed) over dit jaar zijn onze Company.info Online klanten zeer tevreden.