Artikel, Marketing

Met datadriven B2B-leadgeneratie converteer je meer

Publicatie: 22 December 2020
Leestijd: 6 minuten

Doe jij het al? Leads vinden door te kijken naar je data? Jouw best converterende klanten vertellen je waar je nieuwe leads vindt. Kijk naar hun meest voorkomende kenmerken, analyseer hoe zij op je voorgaande marketingcampagnes reageerden en vind met die informatie look-a-likes voor nieuwe campagnes. Zo stijgen jouw conversiecijfers geheid. Hoe datadriven B2B-leadgeneratie in zijn werk gaat en hoe je dit voor jouw bedrijf kunt gebruiken, lees je in dit blog.

Segmenteer je markt en definieer je doelgroep(en)

Datadriven B2B-leadgeneratie begint met het bepalen van een concreet doel. Wil je bijvoorbeeld je business laten groeien? Of wil je een nieuw product in de markt zetten? Staat dat doel vast, dan start je met het afbakenen en segmenteren van je markt en doelgroep. Dat doe je door naar je data te kijken. Achterhaal de antwoorden op de volgende vragen:

  • In welke markten doen we het goed?

  • Wat zijn de belangrijkste overeenkomende kenmerken van onze best converterende klanten?

  • Welke doelgroepen kunnen we onderscheiden?

  • Hoe reageren de verschillende doelgroepen op voorgaande campagnes?

Op basis van die antwoorden stel je concreet vast welke type bedrijven je wilt targeten, met welke boodschap en via welke kanalen.

Whitepaper datadriven B2B-targeting.

Ontdek de 3 tips voor het verhogen van de conversie van je B2B-campagnes door slim te segmenteren. Download het whitepaper ‘Datadriven B2B-targeting’.

Selecteer leads op basis van criteria die voor jou belangrijk zijn

Als je de criteria waar bedrijven in jouw targetgroep aan moeten voldoen hebt vastgesteld, kun je aan de slag met het opvragen van leadlijsten. Een databedrijf als Company.info helpt je hierbij. Op basis van het profiel van jouw beste klanten vinden wij look-a-likes. Oftewel, bedrijven die exact aan dezelfde kenmerken voldoen.

IP-tracking is ook een manier om je leadgeneratie mee te optimaliseren. Hiermee analyseren wij welke bedrijven jouw website bezoeken en wat hun online gedrag is. Relevante bedrijven kun je meenemen in je retargeting campagnes.

“Naast deze manieren bestaan er nog veel meer mogelijkheden voor het optimaliseren van je B2B-leadgeneratie. Afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken en je doelgroep kiezen we met welke tools we voor jou de beste leads vinden.”

Bas Kroon,
Marketing Intelligence Consultant

Datadriven B2B-targeting in de praktijk

Bas Kroon, Marketing Intelligence Consultant bij Company.info, optimaliseerde het B2B-leadgeneratieproces voor een verzekeraar. Die verzekeraar was op zoek naar nieuwe, zakelijke klanten die online veel zelf regelden. Zo bleven de operationele kosten voor de verzekeraar laag. Bas pakte de case zo aan:

  • Eerst analyseerde hij de bestaande klanten om de kenmerken van de best converterende klanten te achterhalen.

  • Met behulp van IP-tracking keek hij vervolgens naar het online gedrag van die bedrijven. Termen als ‘online verzekering afsluiten’ waren belangrijk voor het maken van de doelgroepselectie.

Uit deze analyse kwamen branches naar voren die erg ‘selfservicegericht’ zijn, zoals de ICT-branche en Telecom. Bedrijven binnen deze branches bleken potentiële leads te zijn. Bas onderzocht de voorkeurskanalen en de aankoopargumenten van de B2B-buyerpersona’s van specifiek deze bedrijven. Hiermee bepaalde hij met welk kanaal en met welke boodschap deze leads benaderd moesten worden.

Begin klein en leer gaandeweg

Datadriven B2B-leadgeneratie is een gezamenlijk leerproces tussen Company.info en de marketingteams van onze klanten. Wij leveren de data en inzichten. Zij voeren de campagnes uit. Door de resultaten van de campagnes te analyseren en bij te schaven wordt je conversiepercentage steeds hoger.

“Mijn advies is om klein te beginnen en waar mogelijk A/B-testen uit te voeren. Je moet aftasten wat wel en niet werkt. In de praktijk zien we regelmatig dat de conversie van de eerste targetgroep rond de 10 of 15 procent ligt. Pas je de learnings toe, dan eindig je met conversiepercentages van soms wel 50 procent!”

Bas Kroon
Marketing Intelligence Consultant

Vind nieuwe leads datadriven

Wil jij meer conversies halen uit je B2B-leadgeneratie campagnes? Kijk in je data! Je huidige klanten vertellen je waar je kwalitatieve leads vindt. Analyseer je best converterende klanten, achterhaal hun overeenkomende kenmerken en hun online gedrag. Met die informatie vind je look-a-likes voor nieuwe marketingcampagnes en boek je meer resultaat. Onze consultants helpen je graag bij datadriven B2B-leadgeneratie. Vul het contactformulier in, dan nemen we binnen 1 dag contact met je op.

Datadriven marketing.

Ben je benieuwd hoe de data van Company.info jouw marketing activiteiten kan ondersteunen?

Volgend artikel

Nieuws

Klanten zeer tevreden met Company.info Online

Met een Net Promotor Score, een tool om klanttevredenheid én loyaliteit te meten, van gemiddeld 44 (een NPS score van 50 is zeer goed) over dit jaar zijn onze Company.info Online klanten zeer tevreden.