Artikel

Internationaal versnellen in B2B e-commerce

Publicatie: 23 July 2018
Leestijd: 5 minuten

Al jaren groeit de omzet binnen de B2B e-commerce branche. En deze groei zal nog wel even doorzetten, omdat het volume van de zakelijke markt maar liefst vier keer groter is dan die van de consumentenmarkt. Groothandels, productiebedrijven, fabrikanten en zakelijke dienstverleners zijn tegenwoordig steeds beter online vertegenwoordigd, en met zeer positieve resultaten. Deze groei leidt bij B2B-bedrijven tot operationele innovatie en internationalisering.

Verandering B2B e-commerce

Onderzoeksbureau Vanson Bourne heeft het B2B-landschap in kaart gebracht door onderzoek te doen onder 400 beslissers bij (internationale) B2B-bedrijven. Uit het onderzoeksrapport ‘Taking the fast track into the digital future of B2B commerce’ blijkt onder meer dat:

  • Drie kwart (76%) op dit moment een eigen B2B-webshop of portal heeft;

  • Slechts 42% ook over fysieke ‘bricks & mortar’ verkooppunten beschikt;

  • Bij 40% van de bedrijven digitalisering het bedrijfsmodel compleet heeft veranderd;

  • Dankzij e-commerce 43% van alle B2B-bedrijven aan nieuwe klanten levert;

  • 46% beweert dat hun sector internationaler is dan ooit daarvoor; en

  • 37% nieuwe, vaak digitale concurrentie vreest.

Uitdagingen digitaal versnellen

Digitalisering van verkoop- en serviceprocessen biedt kansen om nieuwe klanten te bedienen, zowel in Nederland als daarbuiten. Om deze nieuwe doelgroepen online goed te bedienen, worden hoge eisen gesteld aan het IT-landschap. Zo staat het integreren van systemen, zoals het ordermanagementsysteem aan de commerce-omgeving, bij veel bedrijven hoog op de agenda. En ook het stroomlijnen van klantinformatie; voor een compleet en actueel klantbeeld moet bijvoorbeeld de klantinformatie uit alle online én offline verkoopkanalen gebundeld worden.

Versnelling inzetten met internationale bedrijfsdata

Internationale bedrijfsgegevens stellen ook B2B e-commerce organisaties in staat om nieuwe of verborgen kansen en risico’s bij zakenpartners te ontdekken. Een paar voorbeelden:

  • Nieuwe verkoopkansen in zicht
    Stel je eens voor…die plaatselijke bottelaar waar je zaken mee doet, blijkt bijvoorbeeld opeens onderdeel te zijn van een machtige, internationale organisatie. Of je ziet opeens dat een bedrijf indirect concurreert met jouw producten en diensten. Dat zijn belangrijke inzichten voor het commerciële beleid op deze bedrijven.
  • Verborgen risico’s in kaart
    Wat doe je als de organisatie van een nieuwe klant onderdeel is van een complexe truststructuur met belangen in diverse landen? Of als er een negatieve kredietscore bekend is? En welke beslissing neem je als je er achter komt dat het zusterbedrijf in de diamanthandel zit in Centraal-Afrika? Stuk voor stuk inzichten die tot een completer beeld leiden en tot een betere risicoafweging van alle zakelijke relaties.

Kwaliteit internationale klantinformatie waarborgen

Pieter Vermolen, salesmanager Company.info: ‘Wij zien dat de behoefte aan bedrijfsgegevens onder onze B2B-klanten verandert. Zeker als de focus op internationale groei ligt. Juist dan is het belangrijk om precies te weten met wie je zaken doet. Vragen die spelen zijn o.a.:

  • Hoe kan ik bedrijfsgegevens van internationale klanten eenvoudig en snel toevoegen aan mijn ERP, CRM of ander systeem?

  • Wie is tekenbevoegd?

  • Is het bedrijf betrouwbaar als het gaat om betaalverplichtingen?

Veel providers van internationale bedrijfsdata hebben een grote basisdekking over veel landen, maar missen de diepte van data in een land. Denk aan waardevolle informatie als tekenbevoegden in een land, vervallen handelsnamen en vestigingsadressen. Company.info kan zowel de diepe Nederlandse data bieden als de internationale data van Dun & Bradstreet en Creditsafe als aanvulling. Wij bieden voor zowel Nederlandse als internationale bedrijfsgegevens API’s, waarmee relatiegegevens automatisch worden aangevuld met relevante data. Ook is het mogelijk wijzigingen automatisch door te voeren, zodat bedrijfsgegevens actueel blijven. Zo helpen we onze klanten om internationaal te versnellen.’

Internationaal versnellen.

Ben je benieuwd hoe wij kunnen helpen bij het internationaal versnellen met behulp van data?

Volgend artikel

Artikel

Company.info: dé zoekmachine voor zakelijk Nederland

Company.info, de naam zegt het al, geeft complete, betrouwbare en actuele informatie, zakelijk nieuws en voorspellende inzichten over bedrijven en hun bestuurders. Wij brengen juiste bedrijfsgegevens samen, structureren ze en maken ze toegankelijk. Achter een inlog, via een API, als een los databestand én nu ook op het publieke internet met beknopte, gratis bedrijfsprofielen. “Meer dan […]