Sales, Artikel, Marketing

Help, ik kan ZZP’ers niet meer bereiken! Of toch wel…?

Publicatie: 2 December 2025
Leestijd: 7 minuten

Richt jij je met je diensten onder andere op ZZP’ers (oftewel eenmanszaken)? En was telefonische acquisitie, direct of e-mailmarketing een belangrijk kanaal om hen te benaderen? Dan moest je vast even schakelen toen de nieuwe Telecommunicatiewet van kracht werd. Hen zomaar bellen of mailen voor commerciële doeleinden mag sindsdien niet meer. Maar hoe kom je dan in contact met deze doelgroep? Door gerichte online targeting met een custom audience. Stefan van Vliet, Thought leader Sales, legt uit hoe dit werkt.

Dag Bel-me-niet Register, hallo opt-in-systeem.

De Eerste Kamer is in 2021 akkoord gegaan met de nieuwe Telecommunicatiewet. Kort gezegd is het Bel-me-niet Register geschrapt. Een opt-in-systeem is daarvoor in de plaats gekomen. Gevolg daarvan is dat ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid, zoals ZZP’ers met een eenmanszaak, niet meer ongevraagd telefonisch benaderd mogen worden voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden.

Hetzelfde geldt voor commerciële e-mails: zonder toestemming mailen mag niet meer. De impact hiervan is groot voor organisaties die deze doelgroep traditioneel via telemarketing of direct e-mailcontact bereikten.

We zetten de belangrijkste regels voor je op een rij:

Gebruik telefoonnummers voor telemarketing

Natuurlijke personen (ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid dus) mag je alleen bellen met een commercieel doel wanneer zij hier van tevoren expliciet toestemming voor hebben gegeven. Dat mag ook wanneer iemand een bestaande klant is en je belt over een gelijksoortig product of dienst.

Voor rechtspersonen zoals B.V.’s en N.V.’s gelden soepelere regels: die mag je doorgaans nog wel telefonisch benaderen voor commerciële doeleinden.

Let op: vanaf 1 juli 2026 vervalt de uitzondering voor bestaande klanten vrijwel volledig. Vanaf dat moment is voorafgaande toestemming in de praktijk altijd verplicht.

Gebruik e-mailadressen voor e-mailmarketing

Het ongevraagd sturen van commerciële e-mails is in principe verboden. Uitzonderingen gelden alleen wanneer:

  • de ontvanger vooraf toestemming heeft gegeven;

  • je mailt naar een algemeen zakelijk e-mailadres, zoals info@bedrijf.nl;

  • of wanneer het gaat om een bestaande klant die eerder een vergelijkbaar product of dienst heeft afgenomen.

Daarnaast moet elke commerciële e-mail een duidelijke werkende afmeldmogelijkheid bevatten, en moet je afmeldingen direct registreren én respecteren. Ook onder de AVG geldt dat toestemming aantoonbaar, specifiek en eenvoudig in te trekken moet zijn.

FAQ gebruik telefoonnummers en e-mailadressen.

Heb je vragen over wat er wel en niet mag bij telemarketing en e-mailmarketing? Op onze FAQ-pagina vind je uitgebreide antwoorden op de meest gestelde vragen.

Vervang koud bellen voor gerichte online targeting.

“Hoewel dit grote impact heeft op een aantal van onze klanten is dit een goede ontwikkeling. Als consument heb ik het zelf meegemaakt. Ik werd regelmatig gebeld door bedrijven die wel een (on)interessant dealtje voor me hadden. Geloof me, deze methodiek heeft zijn beste tijd gehad.”

Stefan van Vliet

Thought leader Sales

Die koude telefoontjes wekken dus behoorlijk wat irritatie op. Niet zo gek ook als je weet dat enkel direct koud bellen eigenlijk helemaal niet in de buyer journey van B2B-kopers past.

“Het grootste deel van het aankoopproces – lees 67% – legt een B2B-koper online af. Je moet dus zorgen dat je deze groep online triggert en inspireert in plaats van dat je gelijk in de telefoon klimt.”

Stefan van Vliet

Thought leader Sales

Ruim 1 miljoen eenmanszaken in Nederland.

Wat voor bedrijven vallen nou eigenlijk onder de Telecommunicatiewet? Alle Nederlandse bedrijven zonder rechtspersoon, waarvan de contactgegevens – zoals een adres en telefoonnummer – herleidbaar zijn naar een natuurlijk persoon. Dat zijn de volgende rechtsvormen:

  • Eenmanszaken

  • Commanditaire vennootschappen (CV’s)

  • Vennootschappen onder firma (VOF’s)

  • Maatschappen

Tel je alle bedrijven binnen die bestuursvormen bij elkaar op, dan kom je op zo’n 1,3 miljoen natuurlijke personen uit. Hebben zij jouw organisatie vooraf geen impliciete toestemming gegeven om hen te benaderen voor telefonische verkoop of direct mail, dan mag dat dus ook niet.

Hebben zij wél expliciet toestemming gegeven (opt-in), of heb je een klantrelatie en communiceer je over een gelijksoortig product of dienst? Dan mag dat wel tot 1 juli 2026 voor telemarketing naar bestaande klanten.

Aan de slag met custom audiences.

Het goede nieuws: eenmanszaken benaderen via online targeting is nog wel toegestaan. Werk aan de winkel dus voor de online marketeer! Om je doelgroep te bereiken, is het dus zaak om hier gericht campagne te voeren. Dat kan met een custom audience. Een custom audience is een op maat gemaakte lijst met bedrijven die precies binnen jouw doelgroep vallen. Jouw target audience dus. Deze lijst selecteer je vanuit een database met data over alle bedrijven in Nederland op basis van slimme datafilters. Denk aan branche (afhankelijk van waar jij je diensten aanbiedt), locatie, type pand en bedrijfsgrootte (maximaal 10 medewerkers).

Op LinkedIn kan je je custom audience direct inladen. De matchingsratio op LinkedIn ligt gemiddeld op 90%. Op deze manier kan je een groep eenmanszaken in één keer online benaderen zonder dat je inbreuk maakt op hun privacy. De eenmanszaken die vanuit je campagne op je website komen, kan je vervolgens weer retargeten. Zo leid je ze stap voor stap door de funnel tot een Sales Qualified Lead of direct tot klant.

Meer weten over custom audiences?

Wil je aan de slag met custom audiences en ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor de groep bedrijven die jij wilt benaderen? Wij helpen je graag verder!

Vorig artikel

Sales, Artikel, Marketing

Markt- en klantanalyse als fundament voor jouw commerciële plan 2026

Een succesvol commercieel jaarplan 2026 begint met inzicht. Ontdek hoe een marktanalyse je helpt om kansen scherp te zien en Marketing en Sales te laten groeien.