Artikel, Compliance

De 4 grootste Wwft-uitdagingen bij accountancy kantoren

Publicatie: 5 December 2022
Leestijd: 4 minuten

Het kost behoorlijk wat tijd en aandacht om als Wwft-plichtige organisatie aan de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) te voldoen. Maar waar lopen instellingen nu precies tegenaan? Dat onderzochten we bij 50 accountancy- en administratiekantoren.

Wwft-onderzoek onder 50 accountancy- en administratiekantoren.

Tegen welke uitdagingen lopen Wwft-plichtige instellingen aan bij het naleven van de Wwft? Hoe toetsen zij risicofactoren? En welke middelen gebruiken zij daarvoor? We onderzochten het via een online onderzoek onder accountancy- en administratiekantoren. 50 instellingen deden hieraan mee. Hieronder lees je de 4 opvallendste resultaten.

1. Kantoren zijn goed op de hoogte van Wwft-ontwikkelingen.

Als eerste komt naar voren dat de meeste kantoren goed op de hoogte zijn van Wwft-ontwikkelingen. Ze geven hun kennis over de wet gemiddeld een 7,5. Ze blijven vooral up-to-date door cursussen of trainingen te volgen (91%) en door vakliteratuur te lezen (75%).

2. De continu veranderende wetgeving is de grootste uitdaging.

De kennis over de Wwft moet je constant bijhouden, omdat de wet- en regelgeving regelmatig verandert. Daardoor kost het veel tijd en moeite om aan alle Wwft-richtlijnen te blijven voldoen. Dat zien accountancy- en administratiekantoren dan ook als hun grootste uitdaging. Daarnaast geven veel kantoren aan dat het lastig is om eenduidig beleid te maken en implementeren en om de juiste data en tooling beschikbaar te hebben en houden. Ook de monitoring van cliënten zien ze vaak als uitdagend.

3. Kantoren volgen bevonden risico’s nog niet altijd goed op.

De overgrote meerderheid van de kantoren toetst (nieuwe) cliënten op een breed aantal risicofactoren. Dit hebben ze goed op orde. Opvallend is dat ze deze risico’s niet altijd op de juiste manier opvolgen, ondanks de grote kennis die ze over de Wwft hebben. Zo geeft 27% aan dat bevonden risicofactoren niet automatisch leiden tot een hoger risicoprofiel van een cliënt. Daarnaast wijst 19% van de kantoren cliënten die onbeheersbare risico’s meebrengen niet af.

4. Kant-en-klare software-oplossingen zijn populair.

Er zijn allerlei manieren om cliënten te beoordelen: van handmatig tot volledig automatisch. Maar liefst 80% van de accountancy- en administratiekantoren laat weten dat ze hiervoor een kant-en-klare software-oplossing gebruiken. Verder doet 34% het cliëntenonderzoek handmatig en 7% gebruikt een zelfontwikkelde geautomatiseerde oplossing voor het proces.

Op zoek naar een geautomatiseerde oplossing? Probeer de KYC.app.

Het grootste aandachtspunt voor de onderzochte kantoren is dus om (nieuwe) relaties slim en efficiënt te beoordelen en monitoren en zich daarbij aan de steeds veranderende wetgeving te houden. Ook het beschikbaar hebben en houden van de juiste data en tooling is een uitdaging. Herken je dit en ben je op zoek naar een geautomatiseerde oplossing? Maak dan kennis met onze KYC.app.

Met de KYC.app automatiseer, vergemakkelijk en versnel je het KYC-proces. Het is een alles-in-1-tool waarmee je in 5 stappen onder andere automatisch UBO’s in kaart brengt en ze screent op PEP, sancties en adverse media. De app slaat alle informatie automatisch op in een cliëntdossier, waarna je een risicocategorie en conclusie toevoegt. Vervolgens stel je in wanneer je het dossier wilt reviewen, zodat de app op die datum weer een nieuwe check voorstelt. Zo is ook de monitoring op orde en zorg je voor een integere bedrijfsvoering.

Demo KYC.app.

Ben je benieuwd naar alle mogelijkheden en de werking van de KYC.app?

Volgend artikel

Partner in the spotlight

Waardevolle integratie van Company.info data in notarissoftware Nobilex

Company.info levert in samenwerking met haar partners een breed aanbod aan data-integraties. Zo werken we sinds 2018 succesvol samen met Nobilex, een softwaresysteem voor notariskantoren. Rob van Weeghel, directeur van Nobilex, vertelt over de voordelen van deze integratie en de samenwerking met Company.info.