GP Groot

Versterkte synergie tussen Marketing en Sales door datagedreven marktbewerking

Een goede samenwerking tussen Marketing en Sales is de sleutel tot effectievere leadgeneratie, meer klanten en dus groei van je organisatie. Inzichten vanuit data zijn hierbij onmisbaar. GP Groot maakte de omslag naar datagedreven marktbewerking. Marketing doet de analyses en genereert de inzichten. Vervolgens wordt in samenspraak met Sales bepaald hoe de markt planmatig kan worden bewerkt met die inzichten. De marktanalysetool Marktview vormt hierin het startpunt. Linda Wassenaar, Marketing Manager inzameling bij GP Groot, vertelt hoe de inzet van Marktview heeft geleid tot een soepelere marketing-salesmachine.

MarketingDatakwaliteitDatagedreven salesprocesMarktsegmentatie & marktbewerkingMarktview

Samen naar een circulaire en energieneutrale toekomst.

Bij zowel bedrijven als instellingen zamelt GP Groot afvalstromen in. Deze worden bewerkt tot hernieuwde grondstoffen die vervolgens weer worden ingezet voor het maken van nieuwe producten. “Zo worden grondstoffen behouden én sluiten we kringlopen voor recycling”, legt Linda uit. Daarnaast helpt GP Groot ondernemers om vanuit afvalmanagement hun circulaire doelen te behalen. Bijvoorbeeld door hen te adviseren over hoe zij bedrijfsafval kunnen scheiden om grondstoffen te behouden of over hoe zij afval kunnen reduceren. Op die manier draagt het ruim 1.500 man sterke GP Groot inzameling en recycling haar steentje bij aan een circulaire, energieneutrale en klimaatbestendige toekomst. Mét een gezonde dosis West-Friese nuchterheid.

Omslag naar datagedreven marktbewerking.

Het zakelijke klantenbestand van GP groot is gevuld met uiteenlopende bedrijven. Van de bakker om de hoek tot aan de multinational, geen bedrijf is te groot of te klein voor GP Groot. Voorheen wierf het salesteam die klanten via het netwerk. Datagedreven marktbewerking stond nog in de kinderschoenen. “Daar zagen wij kansen”, vertelt Linda. “Ook hadden we sterk de wens om de samenwerking tussen marketing en sales te verbeteren. Inzichten uit data helpen hierbij. Zo kan je beter beslissen op welke bedrijven je je marketing- en salesactiviteiten wilt richten.”

Live inzicht in marktaandeel en marktpotentie.

De inzichten uit een marktanalysetool als Marktview helpen hierbij. “In Marktview vind je alle bedrijven terug die in Nederland staan ingeschreven en je kunt er live analyses mee maken. Zo kunnen we ons klantenbestand bijvoorbeeld afzetten tegen de totale markt die we willen bereiken om groeikansen te identificeren”, vertelt Linda.

“De tooling is makkelijk in gebruik en biedt direct inzichten. Met behulp van die inzichten bepalen we samen met Sales op welke branches en bedrijven we ons gaan richten. En hoe we die gaan bewerken: eerst opwarmen door Marketing of direct benaderen door Sales.”

Linda Wassenaar
Marketing Manager inzameling

De inzichten uit Marktview vormen nu dus regelmatig het startpunt van het marktbewerkingsproces. De invulling daarvan gaat in samenspraak met Sales. “De Salescollega’s zijn onze oren en ogen. Zij voeden ons met de ontwikkelingen die zij buiten mee krijgen. Dat nemen wij weer mee in het analysestuk van de markt.”

Effectiever leadgeneratieproces.

Niet alleen de samenwerking tussen Marketing en Sales is dankzij de omslag naar datagedreven marktbewerking verbeterd. Ook het leadgeneratieproces is effectiever. “In Marktview heb je meer dan 100 filteropties. Bijvoorbeeld wel/geen klant, SBI-code, postcodegebied, duurzaamheidskenmerken en aantal locaties. Daarmee kunnen we heel makkelijk gerichte doelgroepselecties maken. En door die specifieke selecties kunnen we weer beter de juiste kanalen kiezen en de best passende boodschap per doelgroep formuleren. Dat creëert waarde voor onze strategie.”

Periodieke dataverrijking van het klantenbestand.

Door dat effectieve marketing- en salesproces is de klantendatabase van GP Groot gegroeid. “Hoe meer klanten, hoe meer data er terechtkomt in je CRM-systeem. Binnen bedrijven wijzigt er natuurlijk wel eens het een en ander. Denk aan een verhuizing of een verandering in de bedrijfsactiviteiten. Van dat soort updates willen we zo goed mogelijk op de hoogte zijn”, vertelt Linda. “Daarom wordt ons klantenbestand ieder kwartaal verrijkt en geüpdatet op basis van actuele marktdata uit de Company.info database. Zo zijn wij altijd verzekerd van juiste klantdata.”

“Ons klantenbestand wordt ieder kwartaal verrijkt en geüpdatet op basis van actuele marktdata uit de Company.info database. Zo zijn wij altijd verzekerd van juiste klantdata.”

Linda Wassenaar
Marketing Manager inzameling

Voortgang bespreken en vooruit kijken.

GP Groot heeft zo de afgelopen tijd flinke stappen gezet op het gebied van datagedreven marktbewerking en datakwaliteit. “Om ervoor te zorgen dat dat proces soepel blijft verlopen en we blijven optimaliseren, bespreken we de voortgang ieder half jaar met Olaf, onze consultant bij Company.info. Die gesprekken zijn altijd open, eerlijk en transparant. Daardoor voelt onze samenwerking collegiaal aan. Dat is heel fijn!”

B2B-marketing- en salesprocessen optimaliseren.

Ben je benieuwd hoe Marktview kan helpen bij het optimaliseren van jouw marketing- of salesprocessen? Ontdek het tijdens een gratis proefabonnement!

Probeer gratis

Volgende case

Facilicom

Transitie naar één datawaarheid in het CRM en altijd actuele prospect- en klantgegevens