EuroZaken

Meer snelheid en gemak in het KYC-proces dankzij de KYC.app

“Een noodzakelijke, maar tijdrovende klus.” Zo omschrijft Kevin van der Gaag, Operationeel directeur van EuroZaken, het cliëntenonderzoek vanuit de Wwft. Dat het KYC-proces efficiënter kan worden ingericht met een workflow tool als de KYC.app weet hij nu. “De tool doorloopt het hele proces automatisch, van het onderzoek uitvoeren tot een dossier aanmaken en automatisch monitoren. Dat scheelt enorm veel tijd.” Hij vertelt hoe EuroZaken het gebruik van de KYC.app ervaart.

ComplianceKYC onboarding & monitoringKYC.app

Ambities van ondernemingen en (ex)ondernemers waarmaken met financiering.

Ondernemingen helpen aan een financiering en zorgen dat investeerders rendement halen uit hun vermogen. Daar is EuroZaken goed in. Waar dit bedrijf in 2000 begon als onafhankelijk adviseur van bedrijfsfinancieringen, financieren zij sinds 2019 alleen nog zelf. Dat begint bij projecten met een waarde vanaf € 1.000.000,-. Investeerders kunnen dan vanaf € 250.000,- instappen. Een financiering wordt dus altijd gedragen door meerdere partijen. EuroZaken heeft altijd een langetermijnrelatie met haar klanten voor ogen en gaat alleen in zee met betrouwbare bedrijven en investeringspartijen.

Zelf dossiers aanmaken.

Om die reden en om te voldoen aan de Wwft-verplichtingen, doet EuroZaken cliëntenonderzoek naar alle (nieuwe) klanten. “Vanaf 2015 deden we dat met het online portal voor bedrijfsinformatie van Company.info. Hierin vind je alle bedrijfsgegevens die nodig zijn en je voert er gemakkelijk een compliance check uit”, vertelt Kevin. “De resultaten legden we voor elke klant vast in een dossier dat we aanmaakten in AFAS, ons CRM-systeem.” Dat werkte niet echt efficiënt. Kevin was dan ook blij toen hij hoorde over de ontwikkeling van de KYC.app.

“Op het moment dat onze accountmanager hierover vertelde, hadden we meteen interesse. We hadden wel oren naar een tool waarin we het hele proces van het cliëntenonderzoek konden onderbrengen en waar alle gegevens automatisch in een dossier belanden. Hiermee konden we een groot deel van de werkzaamheden automatiseren en vereenvoudigen.”

Kevin van der Gaag
Operationeel directeur

Oplossing: de KYC.app.

Met plezier begon EuroZaken in maart 2023 met de implementatie van de KYC.app.

“Na een heldere uitleg konden we gelijk van start. Dat ging heel soepel, want door het gebruiksgemak van de tool sprak alles voor zich. We haalden direct al onze klanten door de molen om ervoor te zorgen dat we de dossiervorming op orde hadden.”

Kevin van der Gaag
Operationeel directeur

Het cliëntenonderzoek in de KYC.app bestaat uit de volgende stappen:

Check op PEP, sancties en adverse media

Kevin: “We checken alle klanten en UBO’s op PEP, sancties en adverse media. Op basis van de resultaten geeft de tool een kleurindicatie: rood, oranje of groen. Bij rood stoppen we direct met het cliëntenonderzoek. Die klant past dan niet binnen ons risicobeleid. Wanneer de tool ‘oranje’ aangeeft, beslissen we intern over het vervolg van het onderzoek. En bij groen zetten we het onderzoek zonder twijfel door.”

Handige puntentelling en meteen in dossier

“Vervolgens hebben we nog een ID-check, een UBO-verklaring en een onderzoek naar de herkomst van het vermogen nodig. Dat laatste vragen we uit via een vragenlijst. Aan het eind van de rit krijgt de klant een hoeveelheid punten. Wanneer klanten volgens deze puntentelling een laag of neutraal risico vormen, kunnen we ze definitief accepteren als klant. De KYC.app legt het hele onderzoek daarna vast in een dossier en stelt de periodieke monitoring in op basis van het risicoprofiel. We krijgen dan een melding wanneer we een klant opnieuw moeten beoordelen. Ideaal”, zegt Van der Gaag.

Pro-actieve monitoring van wijzigingen

“Als laatst zetten we de proactieve monitoringservice aan. Deze service houdt ons op de hoogte van wijzigingen bij onze klanten. Bijvoorbeeld een wijziging in de organisatiestructuur of een vermelding op een sanctielijst. Zo kunnen we op signalen handelen en hoeven we wijzigingen niet meer handmatig op te zoeken of te volgen via een volglijst in het online portal.”

Resultaat: snelheid en gemak.

“De KYC.app biedt ons snelheid en gemak. Ieder dossier wordt automatisch, snel en uniform gecheckt en opgebouwd. Zo vergeten we zelf geen enkel detail - alles moet ingevuld zijn voordat je je gegevens door kunt zetten. En we kunnen het volledige onderzoek plus de resultaten terugvinden in de KYC.app. Daardoor kunnen wij het noodzakelijke, maar tijdrovende, KYC-proces nu efficiënter uitvoeren. Dat kan ik alleen maar toejuichen!”

Kevin van der Gaag
Operationeel directeur

Toekomst.

De Operationeel directeur heeft nog wel een wens voor de toekomst. “We zouden ook graag dossiers aanmaken voor natuurlijke personen. Ondernemers willen soms privé bij ons investeren. Nu kunnen we hun dossiers alleen onder hun bedrijven hangen, terwijl de natuurlijke persoon onze klant is en niet het bedrijf. Dus we hopen dat de KYC.app ons blijft verrassen en dat dit binnenkort ook mogelijk is.”

KYC-processen automatiseren.

Wil je meer weten over de mogelijkheden en functionaliteiten van de KYC.app? Of ben je benieuwd naar de kosten? Vraag dan een persoonlijke demo aan.

Vraag demo aan

Volgende case

GP Groot

Versterkte synergie tussen Marketing en Sales door datagedreven marktbewerking