Klantverhaal, Marketing

Boon Edam versnelt het leadnurturing-proces met de HubSpot plugin

Publicatie: 25 mei 2022
Leestijd: 5 minuten

Interessante informatie van leads opzoeken en lospeuteren is een tijdrovend proces. Dat moet sneller en efficiënter kunnen, dacht Henk Goede, marketingmanager bij Boon Edam. Hij bracht Company.info en marketing agency Bright bij elkaar, wat leidde tot een handige HubSpot plugin. Daarmee verrijk je een klantprofiel in HubSpot automatisch met alle relevante bedrijfsgegevens. “Dankzij de plugin heb ik meer informatie over leads en dat scheelt me werk en tijd. Daardoor verloopt het proces van leadnurturing niet alleen efficiënter, maar kan ik ook sneller contact leggen met potentiële klanten.”

Van draaideuren tot toegangspoortjes

Boon Edam is een internationale speler op het gebied van draaideuren en beveiligde toegangsproducten. Denk bijvoorbeeld aan beveiligingsdeuren en toegangspoortjes. In samenwerking met Bright stapte Boon Edam over van traditionele naar HubSpot inbound marketing. En met succes: binnen een jaar bleef het rendement uit de online middelen maar stijgen en stijgen.

Tijdrovende leadnurture-processen

Toch zag Henk nog verbeterpunten voor het leadnurture-proces. “We hebben voor onze 4 belangrijkste doelgroepen kennisdocumenten ontwikkeld. Daarmee spreken we de doelgroep op een persoonlijke manier aan en brengen we hun problemen en pijnpunten onder de aandacht, mét oplossing. Daarnaast halen we websitebezoekers uit de anonimiteit. De kennisdocumenten zijn namelijk alleen te downloaden in ruil voor een e-mailadres.”

Nadat een bezoeker zo’n document heeft gedownload, begint een automatische workflow. “Die bestaat uit e-mails waarin we bijvoorbeeld interessante blogs of andere kennisdocumenten delen. Bij elke nieuwe download vroeg ik andere informatie. Denk aan de bedrijfsnaam, het aantal werknemers en het KvK-nummer.”

Het grote nadeel van deze aanpak? Soms duurde het wel 3 maanden voordat Boon Edam alle interessante informatie van een potentiële lead had verzameld. En dat is niet het enige. “Nadat een sales-qualified lead eindelijk binnen was, moest ik handmatig informatie toevoegen aan HubSpot. Een tijdrovende klus, want ik moest alles opzoeken via Google. Dat moet beter kunnen, dacht ik toen”, vertelt Henk.

Snel meer conversies met de HubSpot plugin

Daarop nam Henk het initiatief om Company.info en Bright te laten samenwerken. Zijn idee: de data van Company.info koppelen aan HubSpot. Bright ontwikkelde de plugin en Company.info verzorgde de data. Henk: “Tijdens het hele proces heb ik meegedacht over wat ik precies nodig had en op welke manier. Dat heeft geleid tot een perfect werkende plugin.”

Met de HubSpot plugin verrijk je automatisch een klantprofiel met alle gewenste bedrijfsgegevens. Nadat een lead het contactformulier op je website heeft ingevuld, komt relevante informatie aan de achterkant meteen in HubSpot terecht, zoals:

  • Contactgegevens
  • Bedrijfsgrootte
  • Branche-omschrijving (SBI-code)
  • Managementinformatie
  • Financiële kerncijfers

Hiermee heb je moeiteloos een volledig en actueel beeld van je leads. Ook maakt deze informatie het een stuk makkelijker om leads te kwalificeren en gericht op te volgen. Met als gevolg een veel sneller leadnurture-proces en meer conversies.

Meer relevante informatie, minder werk

Henk gebruikt de HubSpot plugin met veel plezier. Het scheelt hem niet alleen veel werk, maar levert Boon Edam ook snellere conversies op. Zodra een bedrijf nu een sales-qualified lead wordt,  is alle relevante bedrijfsinformatie meteen beschikbaar. Er is een veel beter inzicht in het profiel van de leads: uit welke branche ze komen, onder welk marktsegment ze vallen, enzovoort.

Henk: “Het proces van leadnurturing is enorm versneld, want ik hoef veel minder informatie te achterhalen via downloadformulieren. Ik vraag nu bij een download bijvoorbeeld meteen of er een lopend bouwproject is. Die vraag stelde ik voorheen pas aan het einde van het traject, terwijl ik dat eigenlijk bij de eerste download al wil weten.”

“Ik hou van efficiënt werken en daar helpt deze plugin bij. Het scheelt me een hoop opzoekwerk én we leggen veel sneller contact met potentiële klanten.”

Henk Goede
Marketingmanager bij Boon Edam

Leadproces efficiënter inrichten

Precies om die redenen raadt Henk de HubSpot plugin dan ook van harte aan. “Elk bedrijf kan hiermee zijn leadproces efficiënter inrichten. De tijd tussen first contact en gekwalificeerde lead wordt veel korter, omdat je geen bedrijfsinformatie meer hoeft uit te vragen. Daarnaast zien we dat het conversieverhogend werkt, omdat mensen minder velden hoeven in te vullen. Dat zorgt voor meer downloads. De kosten wegen dubbel en dwars op tegen de meerwaarde die de plugin levert. Daarom is het wat mij betreft een no-brainer!”

Ga aan de slag met de HubSpot plugin

Wil je weten wat de HubSpot plugin kan betekenen voor jouw organisatie? Of ben je benieuwd hoe de implementatie werkt? Vraag dan een persoonlijke demo aan!

Vraag demo aan

Volgend artikel

Sales, Artikel, Marketing

Vergroot je sales pipeline met datadriven social selling

B2B-kopers gaan online of op social media kanalen op zoek naar informatie. Hoog tijd om je focus nog meer te verschuiven naar online dus (als je dat nog niet had gedaan). Je moet aan de slag met social selling. Hoe social selling werkt en hoe je dit het beste kunt inzetten, vertelt Dean Falix, Manager New Business Sales, je in dit blog.