Nieuws

Aantal starters met 30 procent gestegen

Publicatie: 6 July 2020
Leestijd: 6 minuten

Uit een analyse van Company.info blijkt dat het aantal starters, na een kleine dip sinds de invoering van de intelligente lockdown, gedurende de eerste drie weken van de maand juni 2020 met 30 procent is toegenomen. In vergelijking met diezelfde periode vorig jaar zijn er in totaal 2.871 meer nieuwe bedrijven gestart. Voor de analyse is een aantal startende bedrijven uitgesloten. Waaronder bedrijven met meer dan 10 medewerkers en bedrijven met niet unieke KvK-nummers. Alleen nieuwe bedrijven (dus geen bedrijven met een oude oprichtingsdatum) zijn meegenomen. Hierdoor vallen onder andere nieuwe onderdelen binnen een groot reeds bestaand concern buiten de analyse.

Het profiel van de starters

In vergelijking met vorig jaar zijn er in de afgelopen 3 weken:

  • meer nieuwe kleine bedrijven gestart;
  • meer starters in de detailhandel;
  • minder starters in de kunstsector en;
  • minder nieuwe reisorganisaties gestart.

Opvallend is de bedrijfsgrootte op basis van het aantal medewerkers:

87%

ZZP'ers

12%

2 - 4 medewekers

1%

meer dan 4 medewekers

Wil jij deze inzichten doorvertalen naar jouw business?

Vraag een gratis inspiratie demo aan. Wij helpen je graag op weg.

De detailhandel is de sterkst gegroeide branche

Van alle branches is het aantal starters in de detailhandel het meest toegenomen. In de periode 1 tot en met 21 juni (2020) zijn er circa 1.401 meer nieuwe bedrijven gestart dan in dezelfde periode vorig jaar. In de kunstbranche zie je dat er juist 55 minder nieuwe bedrijven zijn gestart. Ook binnen de reisorganisatie branche zijn er minder starters. Daar zijn slechts 23 minder nieuwe bedrijven gestart.

Periode: 1 tot en met 21 juni 2020 (week 23 tot en 25).

1.401 meer

starters in de detailhandel

55 minder

nieuwe bedrijven in de kunstbranche

23 minder

nieuwe reisorganisaties

Veel nieuwe webwinkels in de detailhandel

Binnen de detailhandel zit 95% van de groei in webwinkels. In onderstaande visual is het aantal starters zichtbaar per type webwinkel. Dit zijn allemaal webwinkels in de detailhandel. Er zijn vooral veel nieuwe webwinkels gestart in een algemeen assortiment non-food, in kleding en mode-artikelen en in huis- en tuinartikelen.

Periode: 1 tot en met 21 juni 2020 (week 23 tot en 25).

 

Bekijk het Business Insights Dashboard voor meer inzichten

Provincies met de meeste nieuwe webwinkels

Het aantal nieuwe webwinkels per provincie is opmerkelijk. In Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant is het aantal nieuwe webwinkels het hoogst.

Periode: 1 tot en met 21 juni 2020 (week 23 tot en 25).

Bekijk het Business Insights Dashboard voor meer inzichten

De meeste webwinkels staan ingeschreven als eenmanszaak (79,2%). Een deel van het totale aantal nieuwe ondernemers die een webwinkel is gestart, schrijft zich in als V.o.f. (18,3%). Het komt maar weinig voor dat men zich inschrijft als BV, namelijk slechts 2,4%. Alle provincies laten een hoge groei zien in het aantal nieuwe webwinkels. In de regio’s Noord-Holland (+286) en Zuid-Holland (+281) is de groei het grootste te noemen.

Nieuwe webwinkels zijn vaak gevestigd in een woonpand

Veel zelfstandigen zijn een webwinkel gestart. Er zijn voornamelijk veel nieuwe webwinkels gestart vanuit een pand met een woonbestemming, namelijk 93,7% van het totale aantal nieuwe webwinkels. De procentuele verdeling van het type bedrijfspand per starter is zichtbaar in de onderstaande visual.

Periode: 1 tot en met 21 juni 2020 (week 23 tot en 25).

 

Bekijk het Business Insights Dashboard voor meer inzichten

Richt jouw bedrijf zich op startende zelfstandigen?

Dan is dit een goed moment om deze doelgroep te benaderen. Ben jij bijvoorbeeld voor een groothandel in huis- en tuinartikelen op zoek naar webwinkels die jouw producten kunnen verkopen? Dan zijn er in de afgelopen 3 weken circa 427 potentiële klanten bijgekomen die jouw producten kunnen afzetten.

Wil jij deze inzichten doorvertalen naar jouw business?

Vraag een gratis inspiratie demo aan.
Wij helpen je graag op weg.

Volgend artikel

Klantverhaal, Marketing

Een 360 graden klantbeeld voor 2 bedrijven dankzij een data lake

Begin 2019 bundelden T-Mobile en Tele2 officieel hun krachten in mobiele- en vaste communicatiediensten. Na de fusie ontstond een groot datavraagstuk: een 360 graden klantbeeld creëren om zakelijk Nederland zo goed mogelijk te bedienen. Company.info en Starling Consultancy bundelden de krachten om een data lake te bouwen voor het creëren van een 360 graden klantenbeeld. Het resultaat: een nieuw gevormde organisatie met een heldere visie op het gezamenlijke B2B- domein.