Om inzicht te krijgen in de kansen en uitdagingen die spelen op marketingafdelingen zijn we samen met onderzoeksbureau Validators en FD Mediagroep in 2023 de Mid-Year Marketing Monitor gestart. Hierin onderzoeken we hoe marketeers denken over trends en ontwikkelingen in hun vakgebied. In dit artikel delen we de highlights uit de tweede editie van het onderzoek. Je kunt het volledige onderzoek hier bekijken.
Creativiteit en duurzaamheid dit jaar hoog op agenda.
Net als vorig jaar vroegen we marketeers om hun ervaringen van de afgelopen 12 maanden in 3 woorden te beschrijven. Hieruit blijkt dat digitale en online marketing, met een focus op social media, dominant blijven. De behoefte aan persoonlijke, authentieke marketingstrategieën blijft onverminderd belangrijk. Opvallende verschuivingen zijn de focus op creativiteit, vernieuwing en duurzaamheid.
Social commerce is topprioriteit in 2025.
Demand generation maakt plaats voor Social commerce als meest genoemde ‘hot topic’ in 2024. Oftewel, het direct verkopen van je producten of diensten via social media platforms. Ook in 2025 staat Social commerce bovenaan de prioriteitenlijst, gevolgd door Demand Generation, de AI toepassing voor marketing en Duurzaamheid.
Marketinginspiratie van KPN, Jumbo en Lidl.
Bekende merken die marketeers het meest hebben geïnspireerd zijn KPN, Jumbo en Lidl. Kenmerkend is de waardering die marketeers hebben voor campagnes gedreven door social media en door EK-campagnes.
AI: van innovatie naar noodzakelijk onderdeel.
Hoewel veel marketeers nog experimenteren met AI (tussen de 5 en 15%), wordt het steeds meer geïntegreerd in de marketingactiviteiten. ChatGPT blijft de meest gebruikte tool, terwijl visuele AI-tools, zoals DALL-E2 en Illustroke, terrein winnen.
Ondanks de groeiende adoptie van AI, gelooft 72% van de marketeers dat hun werk niet volledig zal worden overgenomen door AI. AI is volgens hen een hulpmiddel, geen vervanger. Hun boodschap: “Gebruik AI als hulpmiddel, maar blijf kritisch.”
Digitale media en budgetverdeling.
53% van de respondenten geeft aan dat het marketingbudget in 2025 gelijk blijft aan dat van 2024. Social media blijven de grootste post in de budgetverdeling. Opkomende mediavormen bevinden zich nog in een vroeg stadium van adoptie, terwijl TikTok en influencer marketing momenteel opnieuw worden geëvalueerd.
Het winnende marketingteam voor 2025.
Het winnende marketingteam voor 2025 is divers en combineert technische vaardigheden met creativiteit, adaptievermogen en samenwerkingsgerichtheid. Dit team weet door de snelle veranderingen in het digitale landschap te navigeren met behulp van data en AI, terwijl het de menselijke aspecten van marketing koestert. De ideale mix combineert daarnaast ervaring met frisse perspectieven, waarbij een continue focus op leren en ontwikkelen centraal staat.
Bekijk het volledige rapport van de MMM.
Ontdek alle inzichten, ontwikkelingen en praktische aanbevelingen in het rapport. Kortom, voer voor het aanscherpen van jouw marketingstrategie richting 2025!
Over de Marketing Mid-year Monitor
De Marketing Mid-Year Monitor is een gezamenlijk, jaarlijks initiatief van Validators, FD Mediagroep en Company.info. Het onderzoek is een weergave van de gecombineerde kennis en ervaring van vooraanstaande experts en professionals in marketing. Het bevat trends en analyses, persoonlijke inzichten, succesverhalen en bruikbare tips die rechtstreeks uit de praktijk komen.
De Marketing Mid-Year Monitor is ontworpen met één helder doel voor ogen: marketeers voorzien van waardevolle informatie om het strategische denken aan te scherpen en creativiteit te stimuleren. Aan het onderzoek werkten in totaal 154 respondenten mee. In 2025 verschijnt editie nummer 3 van het onderzoek.