Marketing, Nieuws

Company.info staat in het nieuwe boek van Philip Kotler

Publicatie: 8 June 2023
Leestijd: 3 minuten

Dag-in-dag-uit helpen wij B2B-marketeers aan uitgebreide, overzichtelijke en betrouwbare bedrijfsinformatie en tooling voor leadgeneratie en marktbewerking. Onder het mom van ‘practice what you preach’ werkt onze marketingafdeling daar zelf natuurlijk ook mee. Regelmatig vragen klanten ons om hen te inspireren met onze digitale en datagedreven marketingaanpak. En nu krijgt ons marketingverhaal ook een podium in het nieuwe boek van Philip Kotler, hét boegbeeld van de marketingwereld! Vincent de Pooter, CMO bij Company.info, schreef ‘m uit.

Onze digitale en datagedreven marketingaanpak in een notendop:

In de 25 jaar die wij inmiddels bestaan, groeide ons klantenbestand uit tot zo’n 3.000 klanten. Vooral de laatste jaren groeide het aantal klanten exponentieel. Daardoor stonden we als bedrijf voor een uitdaging: hoe behouden we de groei in klanten en omzet zonder substantieel meer medewerkers in dienst te nemen? Ons marketingteam loste dit vraagstuk op met een digitale en datagedreven marketingaanpak, vooral gericht op de grote groep SME-klanten. Dat pakten zij als volgt aan:

  • Alle benodigde marketingcompetenties werden in huis gehaald. Zo kon 90% van de marketingactiviteiten zonder externe hulp worden uitgevoerd.

  • We brachten onze markt zeer gedetailleerd in kaart en maakten een segmentatiemodel op basis van klantwaarde, bedrijfsbehoeften en persona’s. Hiervoor was de rijke bedrijfsdata die we als Company.info beschikbaar hebben een belangrijke basis.

  • Op basis van de segmenten schreven we journeys uit voor de hele customer journey, dus onboarding, klant worden, cross & upsell, activatie, loyaliteitsverhoging en het voorkomen van churn.

  • We investeerden in de juiste marketingtools en implementeerden deze in hoog tempo. Vervolgens integreerden we de complete marketing stack om de journeys uit te voeren. In een kwartaalritme analyseerden we de resultaten en optimaliseerden we waar nodig.

Deze vorm van digitaal en datagedreven marketing leverde ons mooie resultaten op:

10% groei SME-klanten

De SME-klanten groeiden aanzienlijk met 9 tot 10% in waarde per jaar. En dat zonder extra verkoopmedewerkers aan te nemen.

20% groei conversies

De segment- en personagedreven aanpak leverde een stijging van 20% in lead-to-customer conversies.

60% groei zero-touch

Het aantal nieuwe ‘zero-touch’ klanten groeide met 60%.

De rol van de marketingafdeling is de afgelopen jaren steeds groter geworden. Het team is nu verantwoordelijk voor de hele customer journey van SME-klanten.

Benieuwd naar het volledige verhaal van onze marketingaanpak en die van andere toonaangevende organisaties, zoals Heineken, Polestar, Xenos en Auping? Het boek “Essentials of Modern Marketing” is nu verkrijgbaar via Amazon.

Meer weten over onze marketingaanpak?

Wil jij een kijkje in de keuken bij het marketing team van Company.info? Plan een inspiratiesessie met het team!

Volgend artikel

Artikel

Gaat Company.info ten onder aan ChatGPT?

Deze vraag stelde Matthijs Tetteroo, CEO van Company.info, zichzelf toen hij zag hoe snel de ontwikkelingen op het gebied van AI momenteel gaan. Zijn antwoord lees je in dit blog.