Artikel, Marketing

Benader de beste B2B-leads in je campagnes met social targeting

Publicatie: 11 January 2021
Leestijd: 5 minuten

Het wordt steeds populairder: social media in B2B-marketingcampagnes. Niet zo gek, want op social media kanalen als LinkedIn en Facebook vind je relatief veel leads tegen lage kosten. De kunst is wel om de leads te vinden met een oprechte interesse in je product. En geen ‘gluurders’ zoals studenten, concurrenten of adviesbureaus die een graantje willen meepikken van jouw markt. Maar hoe pak je dat aan? Met social targeting! Bas Kroon, Marketing Intelligence Consultant bij Company.info, vertelt hoe je hiermee de beste leads vindt en benadert voor je social media campagnes.

Segmenteer specifieker op basis van kenmerken van je beste klanten

Met Facebook en LinkedIn selecteer je doelgroepen voor campagnes. Alleen zijn die selectiecriteria vaak behoorlijk grofmazig. Wil je specifieker segmenteren om de juiste doelgroep(en) te targeten? Maak dan een selectie op basis van bedrijfskenmerken die voor jou relevant zijn. Je best converterende klanten vertellen wat die bedrijfskenmerken zijn. Op basis van hun meest overeenkomende kenmerken stel je een profiel op.

Via een databedrijf als Company.info vind je alle Nederlandse bedrijven die voldoen aan dit profiel. Zo segmenteer je de juiste B2B-doelgroep(en), ontdek je welke bedrijven je moet benaderen én verhoog je de conversie van je social media campagnes.

Social targeting in de praktijk

Stel je bent een gespecialiseerde koffieleverancier en je wilt een social media campagne opzetten waarbij je je richt op de high-end horecabedrijven van Nederland. Dan wil je alleen restaurants targeten die koffiemerken verkopen met een uitstekende kwaliteit. De prijs is voor hen niet belangrijk.

Op de meeste social media kanalen ben je beperkt in het maken van je doelgroepselectie. Je kunt vaak alleen de rubriek ‘horeca’ selecteren. Probleem met deze selectie is dat alle 60.000 horecazaken in Nederland jouw campagne te zien krijgen. Dus ook de snackbars en de kroegen waar koffie op de kaart staat als een ‘moetje’. Die wil je natuurlijk het liefst uitsluiten in je campagne, want dan valt je conversiepercentage veel hoger uit.

"Ik adviseer altijd om selecties voor B2B-campagnes op voorhand zo specifiek mogelijk te maken. Met social targeting via Company.info is dat mogelijk. Je hebt keuze uit maar liefst 500 bedrijfskenmerken. Op dit gebied is er dus ontzettend veel mogelijk.”

Bas Kroon,
Marketing Intelligence Consultant

Datadriven B2B-targeting?

Lees de 3 tips om slim te segmenteren en de conversie van B2B-campagnes verhoogt. Download het whitepaper ‘Datadriven B2B-targeting’.

Kies het juiste social media kanaal voor jouw campagne

Naast het targeten van de juiste doelgroep(en) bepaalt het kanaal dat je inzet net zo goed het succes van je B2B-campagnes. Welk social media kanaal je het beste kunt inzetten, hangt af van de doelgroep(en) die je wilt bereiken. Zet je Facebook in, dan komt je boodschap terecht bij de persoon die het Facebook-account van het bedrijf beheert. Dat is prima als je campagne zich richt op de wat kleinere koffiebars. Maar ben je een telecomoperator die een evenement onder de aandacht wil brengen over 5G, dan is LinkedIn weer een geschikter kanaal. Met LinkedIn is het namelijk mogelijk om gericht te targeten op functieprofielen, zoals Business Development Managers.

“In alle gevallen van social targeting geldt: begin klein en meet tussentijds het resultaat, zodat je kunt bijsturen. Op basis van data beslis je vooraf welk kanaal geschikt is en welke boodschap je inzet om je doelgroep(en) mee te bereiken. Toch blijft het vinden van de juiste tone of voice – en ook het kiezen van de juiste visuals – een kwestie van A/B-testen.”

Bas Kroon
Marketing Intelligence Consultant

Aan de slag met social targeting

Wil jij met je B2B social media campagnes ook gericht targeten op specifieke doelgroep(en)? Ga aan de slag met social targeting! Hiermee maak je je doelgroepselectie veel specifieker, doordat je bedrijven selecteert op basis van ‘zachte’ kenmerken die voor jou relevant zijn. Je hebt keuze uit maar liefst 500 bedrijfskenmerken. Denk aan het gedrag, de productbehoefte en de gebruikshoeveelheid. Resultaat: een hogere conversie. Onze consultants helpen je graag bij het maken van specifieke selecties. Vul het contactformulier in, dan nemen we binnen 1 dag contact met je op.

Datadriven marketing.

Ben je benieuwd hoe de data van Company.info jouw marketing activiteiten kan ondersteunen?

Volgend artikel

Artikel, Marketing

De belangrijkste trends, uitdagingen en focusgebieden voor marketeers

Het veranderende koopgedrag heeft veel impact op de activiteiten van de B2B-marketeer, deze is tegenwoordig actief in alle fases die een klant doorloopt. Nu de B2B-marketeer steeds breder actief is, wordt samenwerking met sales nog belangrijker. Samenwerking, keuze voor de juiste hulpmiddelen en focus zijn dus extreem belangrijk voor de B2B-marketeer.