Artikel, Marketing

Kietel je doelgroep met datadriven content marketing

Leestijd: 5 minuten

Jij weet het wel: jouw zakelijke doelgroepen hebben jouw product nodig. Maar weten zij dat zelf ook? Waarschijnlijk niet. Zet je content marketing in, dan maak je ze daar stapje voor stapje bewust van. Het zenden van de juiste boodschap, naar de juiste doelgroep, via het juiste kanaal, op het juiste moment is hierbij cruciaal. Hoe je content marketing succesvol inzet en hoe data je daarbij kunnen helpen, lees je in dit blog.

Wat is content marketing?

De titel van dit blogartikel zegt eigenlijk al genoeg. Met content marketing bied je relevante informatie (content) in het juiste format, via het juiste kanaal, op het juiste moment aan. Daarmee inspireer, verleid – ook wel kietel – je je doelgroepen met relevante informatie en duw je ‘m steeds een stapje verder de buyer journey in. Met deze 4 stappen haal jij succes uit je content marketing.

1. Definieer welke persona’s je binnen je zakelijke doelgroepen je gaat bereiken

Voor je aan de slag gaat met content marketing moet je precies weten welke zakelijke doelgroepen je gaat bereiken. Daarvoor moet je inzicht hebben in je marktpotentieel. Daar kom je achter met marktafbakening en marktsegmentatie. Heb je je markt afgebakend en gesegmenteerd, dan kun je doelgroepen definiëren. Hoe je dat doet, lees je in ons blog In 3 stappen van marktafbakening naar marktsegmentatie en kansrijke doelgroepen.

De volgende stap is vaststellen welke personen je binnen het bedrijf wilt aanspreken. Oftewel op welke persona’s jij je boodschap moet afstemmen. Iedere persona heeft andere behoeftes, vraagstukken en argumenten op ieder moment in de buyer journey. Precies op die sweet spots en fases in de buyer journey moet jij inspelen met je content creatie.

 

Afbeelding

2. Bepaal de juiste kanalen

Nu je weet welke persona’s je binnen je zakelijke doelgroepen gaat bereiken en voor wat voor informatie zij gevoelig zijn, ben je er nog niet. Hoe bereik je een doelgroep? Oftewel, op welke kanalen zijn deze persona’s te vinden? Het heeft niet zoveel zin om je boodschap via Twitter te pushen als je je zakelijke doelgroepen het beste op LinkedIn kunt bereiken. Door de responsdata uit eerdere content marketing campagne te analyseren kom je erachter waar je doelgroepen het beste op reageerden. Waren de open- en clickratio’s van e-mails goed of scoorde LinkedIn beter? Leer van de cijfers en zet op de winnende kanalen in.

3. Ontwikkel de magic message met content creatie

Blogs, infographics, video’s, podcasts, e-books, whitepapers, allemaal vormen van content creatie die je kunt inzetten voor content marketing. Welke vorm het beste werkt? Dat is afhankelijk van de fase van het aankoopproces. Moet je nog de interesse wekken? Of heeft je prospect al besloten dat hij het product gaat kopen en is het alleen nog zaak dat hij weet dat hij dit bij jou moet doen? Analyseer relevante data zoals conversieratio’s van mailflows en content marketing campagnes om erachter te komen in welke fase er behoefte is aan wat voor soort content creatie. Speel daar op in en verpak je boodschap zo dat die aansluit bij de fases van de buyer journey.

4. Zet content marketing in op het juiste moment

De timing van je content marketing campagne is allesbepalend. Bedenk goed wanneer jouw boodschap het beste aansluit bij de fase van de buyer journey waar jouw doelgroep zich in bevindt. Wil je interesse wekken, dan kun je bijvoorbeeld inspelen op een thema dat veel in het nieuws is. Als je merkvoorkeur wilt creëren, dan kun je je doelgroep weer beter een boodschap voorschotelen waarin je de usp’s van je product benadrukt.

Lees meer over datadriven B2B-targeting.

Wil je meer weten over datadriven content marketing en targeting voor je marketingcampagnes? Download dan het whitepaper ‘Datadriven B2B-targeting’. Daarin lees je hoe je kansrijke doelgroepen selecteert, lees je meer over hoe je content marketing inzet om die doelgroepen te bereiken en je krijgt tips voor het verhogen van je conversiekansen met behulp van data. Zo vergroot je je marktinzicht en haal je maximaal rendement uit je marketingbudget.

Whitepaper Datadriven B2B-targeting.

Meer weten over hoe je slim doelgroepen selecteert om meer conversies te halen uit je marketingcampagnes? Download het whitepaper ‘Datadriven B2B-targeting: van slim segmenteren tot meer converteren’.

Vorig artikel

Artikel, Marketing, Sales

Maak strategische keuzes voor het heden met branche-informatie uit het verleden

Met branche-informatie uit het verleden spot je trends en ontwikkelingen die je nodig hebt voor je marketing- of salesplan. Welke branche-informatie je kunt raadplegen en welke vraagstukken je ermee kunt beantwoorden, lees je in ons blog.