Bizcuit

Bespaar tijd door je volledige boekhouding te automatiseren in één app!

Binnen compliance processen vormt KYC-onboarding het belangrijkste, maar ook het meest tijdrovende onderdeel. Accountants- en administratiekantoren voeren daarom het liefste alle repeterende werkzaamheden in hun processen zoveel mogelijk automatisch uit om zowel tijd als kosten te besparen. Bizcuit, een zeer ambitieuze FinTech, heeft een applicatie ontwikkeld waarmee je je volledige boekhouding automatiseert. Wij spraken Hessel van Kuik, de CEO van Bizcuit, over zijn uitdaging om KYC-onboarding processen te automatiseren en de wet- en regelgeving die daarbij komt kijken.

ComplianceKYC onboarding & monitoringAPI’s

De uitdaging.

Om KYC-onboarding processen te automatiseren dien je, volgens de nieuwe Europese richtlijn voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven, in het bezit te zijn van een PSD2-vergunning. Sinds een aantal jaar is Bizcuit één van de eerste Nederlandse FinTechs die in het bezit is van zo’n vergunning. Er worden door De Nederlandsche Bank (DNB) zeer hoge eisen gesteld aan de veilige toegang tot bankrekeningen en het screenen van klanten.

Sinds eind 2019 verplicht de PSD2-wetgeving banken om hun omgeving open te stellen voor derden, zodat je ook vanuit een andere omgeving, zoals bijvoorbeeld je boekhoudpakket, bankzaken kunt doen. Bizcuit maakt het mogelijk voor ondernemers de bank te koppelen, banktransacties te delen met bijvoorbeeld hun boekhoudpakket, (batch)betalingen te verrichten en facturen te ontvangen en te betalen. Deze facturen kunnen vervolgens in de Bizcuit administratie of in een gekoppeld boekhoudpakket worden verwerkt. Met de ontwikkeling van de Bizcuit app streven zij ernaar om het leven van ondernemers zo makkelijk mogelijk maken.

Hessel Kuik (CEO van Bizcuit) vertelt: “Als echte fintech houdt Bizcuit van efficiency, gemak en inzicht. Voor Bizcuit zijn dit vanaf de start van de ontwikkeling van de app de belangrijkste USP’s waar de web app aan moet voldoen. Als financieel dienstverlener is Bizcuit compliant met de wet- en regelgeving die voor betaalinstellingen geldt, waaronder de Wft en Wwft. Wij zijn de uitdaging aangegaan om zoveel mogelijk werkzaamheden van het KYC-onboardingsproces te automatiseren. Wij maken het onze klanten graag makkelijker. Bovendien besparen ze veel tijd en onnodige hoge kosten.”

De oplossing.

KYC-processen automatiseren door API-koppelingen met Company.info
Bizcuit kiest ervoor om tijdrovende KYC-onboarding processen te automatiseren, waarbij gebruik wordt gemaakt van directe API-koppelingen met Company.info.

“De API-koppelingen van Company.info zorgen ervoor dat wij altijd toegang hebben tot de meest relevante data om het KYC-proces te automatiseren. Denk aan het opvragen van uittreksels uit het Handelsregister, het achterhalen en checken van UBO’s en het controleren van bestuurders op PEP- en sancties. Alle relevante bedrijfsinformatie komt automatisch terecht in onze systemen. Daarnaast voegen we via Company.info bedrijfsnieuws automatisch toe aan het klantdossier. Zo zien onze klanten direct of een bedrijf ooit negatief in het nieuws is geweest, omdat het bijvoorbeeld betrokken was bij fraude of witwassen. Als je dit handmatig wilt uitzoeken kost dat ontzettend veel tijd, maar wij halen al deze data volledig geautomatiseerd en real-time op. Zodra een nieuwe klant zich meldt, start volautomatisch het KYC-proces. We weten dus direct of we die klant direct kunnen accepteren of dat er eerst nader onderzoek nodig is.”

Hessel Kuik
CEO Bizcuit

De resultaten.

Bizcuit bedient ondernemers die hun boekhouding willen vereenvoudigen en accountants- en administratiekantoren die het handwerk in hun processen willen automatiseren. Dit doen zij vaak via integraties met softwarepartners zoals boekhoud- en salarispakketten. In beide gevallen geldt dat Bizcuit hen zo snel mogelijk, liefst real-time, wil kunnen accepteren als klant.

Hessel Kuik vertelt: “Ons hele businessmodel draait om snelheid en gemak, om het digitaliseren van processen die voorheen handmatig werden gedaan. Dat geldt voor de app die we verkopen, maar ook voor onze eigen processen. Aan onze klanten vertellen we altijd welke voordelen vergaande digitalisering biedt: de boekhouding kost veel minder tijd, je hebt altijd actueel inzicht en je kunt makkelijker voldoen aan wet- en regelgeving, zoals de bewaarplicht en de AVG. En dat is ook precies wat de API’s van Company.info doen voor ons bedrijf. De API’s sluiten helemaal aan bij onze visie op ondernemen: digitaliseer wat je kunt digitaliseren, zodat je tijd overhoudt voor je core business.”

KYC-processen automatiseren.

Ben je benieuwd hoe wij kunnen helpen bij het automatiseren van jouw KYC-proces?

Neem contact op

Volgende case

Capitalize2day

Binnen no time vinden wij de meest kansrijke leads!