Blog

Internationaal versnellen in B2B e-commerce

Al jaren groeit de omzet binnen de B2B e-commerce branche. En deze groei zal nog wel even doorzetten, omdat het volume van de zakelijke markt maar liefst vier keer zo groot is als de consumentenmarkt. Groothandels, productiebedrijven, fabrikanten en zakelijke dienstverleners zijn tegenwoordig steeds beter online vertegenwoordigd, en met zeer positieve resultaten. Deze groei leidt bij B2B-bedrijven tot operationele innovatie en internationalisering.

Verandering B2B e-commerce

Onderzoeksbureau Vanson Bourne heeft het B2B-landschap in kaart gebracht door onderzoek te doen onder 400 beslissers bij (internationale) B2B-bedrijven. Uit het onderzoeksrapport ‘Taking the fast track into the digital future of B2B commerce’ blijkt onder meer dat:

  • Drie kwart (76%) op dit moment een eigen B2B-webshop of portal heeft;
  • Slechts 42% ook over fysieke ‘bricks & mortar’ verkooppunten beschikt;
  • Bij 40% van de bedrijven digitalisering het bedrijfsmodel compleet heeft veranderd;
  • Dankzij e-commerce 43% van alle B2B-bedrijven aan nieuwe klanten levert;
  • 46% beweert dat hun sector internationaler is dan ooit daarvoor; en
  • 37% nieuwe, vaak digitale concurrentie vreest.

Uitdagingen digitaal versnellen

Digitalisering van verkoop- en serviceprocessen biedt dus kansen om nieuwe klanten te bedienen, zowel in Nederland als daarbuiten. Om deze nieuwe doelgroepen online goed te bedienen, worden hoge eisen gesteld aan het IT-landschap. Zo staat het integreren van systemen, zoals het ordermanagementsysteem aan de commerce-omgeving, bij veel bedrijven op de agenda. Maar ook het stroomlijnen van klantinformatie is van belang. Niet alleen de kwaliteit van de klantinformatie moet op orde zijn, het gaat er ook om alle informatie uit de online én offline verkoopkanalen te bundelen.

Kwaliteit internationale klantinformatie waarborgen

Pieter Vermolen, salesmanager Company.info: ‘Wij zien dat de behoefte aan bedrijfsgegevens onder onze B2B-klanten verandert. Zeker als de focus ligt bij internationale groei. Juist dan is het belangrijk om precies te weten met wie je zaken doet. Vragen die spelen zijn o.a.:

  • Hoe kan ik de bedrijfsgegevens van internationale klanten eenvoudig en snel toevoegen aan mijn ERP, CRM of ander systeem?
  • Wie is tekeningsbevoegd?
  • Is het bedrijf betrouwbaar als het gaat om betaalverplichtingen?

Wij helpen onze klanten graag om internationaal succesvol zaken te doen. Naast Nederlandse bedrijfsinformatie bieden we daarom ook de internationale bedrijfsinformatie van Dun & Bradstreet en Creditsafe aan. Company.info Webservices heeft API’s ontwikkeld, waarmee eigen klantinformatie aangevuld kan worden met deze diepgaande bedrijfsinformatie in elk gewenst systeem. Door onze klanten inzicht te geven in relevante kenmerken van internationale prospects en klanten, weten zij precies met wie ze zaken doen. En daarmee zijn ze in staat om betere beslissingen te nemen.’

Wilt u weten hoe u internationale klantinformatie eenvoudig verrijkt? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.

Bekijk alle blogberichten