Blog

Fonq.nl: learnings van internationaliseren

Fonq.nl, online specialist in design en cadeau, is sinds de oprichting 10 jaar geleden uitgegroeid tot een sterke niche speler. Met veel kennis over elk product kent Fonq.nl al 115 officiële webshops, die verdeeld zijn over 5 segmenten: tuin/buiten/klussen, wellness, cadeau/design, kook/badkamer/huishouden en speelgoed/gadgets/baby’s.

Eigen kracht uitbaten

De grote kracht zit in het grote assortiment dat direct uit voorraad geleverd kan worden. Dit heeft een zeer snelle levertijd tot gevolg: als je voor 24:00 uur bestelt, wordt direct de volgende dag geleverd. Alle fulfilment, klantenservice en inkoop worden inhouse gedaan, met uitzondering van de webshopsoftware. Om deze voordelen zo goed mogelijk te benutten, is gekozen voor een internationale groeistrategie. Sinds anderhalf jaar kent Fonq.nl daarom ook webshops in België, Duitsland en Frankrijk. Er vinden daarnaast ook pilots plaats in andere landen, om nog meer schaalverdeling te pakken.

“Onze kracht zit in het grote assortiment dat direct uit voorraad leverbaar is. Dat kunnen we internationaal ook benutten” — Twan Rutten, E-commerce Manager International Markets Fonq.nl

Kostenbesparing door internationale adrescheck

De internationale adrescheck levert binnen Fonq.nl op meerdere manieren kostenbesparingen op:

1. Voordeliger versturen via DHL: Door de validatie van internationale adressen is het mogelijk om voor Duitse adressen de ‘Leitcodierung’ automatisch aan te maken. Dit is een routecodering die DHL op een pakketje zet. Doordat deze code automatisch wordt toegevoegd, kunnen er transportkosten bespaard worden.

2. Handling & Porti besparing: Zonder adrescheck geeft gemiddeld 1,5% van de adressen problemen. Dit kan te maken hebben met verkeerde of incomplete adressering. Maar een klant kan ook nalaten een pakket af te halen van het postkantoor of het kan kwijtraken onderweg. Ook kunnen mensen zich altijd vergissen in het huisnummer of bezorgt een postbode gewoon verkeerd. Al met al reduceert de internationale adrescheck de foutmarge tot >0,5%. Dit bespaart ons veel handling & portokosten.

Goed inregelen van de internationale check-out
Rutten: “In de check-out van de internationale webshops maken we gebruik van de internationale adrescheck van CompanyInfol. Een pakket dat in Frankrijk bounced is lang onderweg en levert veel logistieke problemen op.”

Dit hebben we geleerd

  • Zorg dat je lokaal goed vertegenwoordigd bent SalesSupply faciliteert voor ons de lokale marketing en klantenservice. Voor Duitsland doen wij de klantenservice zelf vanuit Nederland. SalesSupply neemt de overflow over als onze medewerkers bezet zijn.
  • Houd rekening met de juridische eisen per land In Duitsland gelden veel strengere eisen qua consumentenrecht. Zo moeten alle contactgegevens op de site staan, waaronder ook de namen van de eigenaren. Zorg dan ook dat je site juridisch helemaal klopt.
  • Assortiment afstemmen Van de 20.000 producten die we in Nederland verkopen, bieden we er ‘slechts’ 9.000 aan in het buitenland. Nederlandse merken die niet aanslaan in het buitenland bieden we sowieso niet aan. Daarnaast beperken we ons tot pakketpost en vervoeren we bijvoorbeeld geen hele tuinsets naar de andere landen. Ten slotte gelden er strengere juridische eisen in andere landen, waardoor een aantal producten niet vermarkt kunnen worden.
  • Betalingsmethoden In Frankrijk hebben we gemerkt dat de lokale betalingsmethoden anders zijn. Hier betaalt 15% betaalt nog met een cheque. Wij moesten een lokale bankrekening openen om dat te faciliteren.

Twan Rutten - eCommerce manager internaltional markets fonq.nl

Naam: Twan Rutten

Functie: E-commerce Manager International Markets Fonq.nl

Oprichtingsdatum: 2003

Aantal niche webwinkels: 115

Kracht: 95% artikelen direct uit voorraad geleverd

Aantal producten: 20.000

Medewerkers: 100

Orders per jaar: 600.000

Webshopbouwer internationaal: CloudSuite.com

Fulfilment: In eigen beheer

Bekijk alle blogberichten