Artikel, Compliance

CDD-proces optimaliseren binnen de accountancy

Publicatie: 21 June 2018
Leestijd: 3 minuten

Met 1.400 vestigingen verspreid over 154 landen ondersteunt accountancykantoor BDO klanten van klein tot groot. We spreken met Sjoerd Rooijackers van het BDO Delivery Center, die meer vertelt over de inzet van Company.info bij het Customer Due Diligence-proces en de verdere doorvoering van automatisering binnen BDO.

Efficiency in het Customer Due Diligence-proces

Rooijackers: ‘Binnen BDO willen we de klant goed adviseren binnen een acceptabel budget. Onze klantteams werken zoveel mogelijk bij de klant zelf, om goed advies te geven dat naadloos aansluit bij de wensen. Het Delivery Center zorgt op haar beurt voor een snelle en goede afhandeling van processen waarmee ze de klantteams ondersteunen, waaronder het CDD-proces. Maar dit team verzorgt ook werkzaamheden ten behoeve van controle van de jaarrekening. Snelle toegang tot betrouwbare bedrijfsdata is essentieel om deze werkzaamheden uit te voeren.’

“Niet weten met wie je zaken doet is geen optie in de accountancy.”

Sjoerd Rooijackers
BDO Delivery Center

Integriteit klanten controleren, niet alleen omdat het moet van de AFM

Rooijackers: ‘Als accountantskantoor is het ontzettend belangrijk om de integriteit van de bestuurders te achterhalen. Het is onze taak om te zorgen dat de jaarrekening van onze klanten klopt. Wij hebben direct juridische problemen als wij witwaspraktijken of fraude bij een klant niet opmerken in de boeken en onze handtekening onder de jaarrekening zetten. We moeten daarom een betrouwbare manier hebben om bestuurders te checken. Wij maken daarom gebruik van Company.info Online om de UBO’s te achterhalen en te zien of deze compliant zijn.’

Klantacceptatie en heracceptatie betrouwbaar uitvoeren

‘Met Company.info Online zijn wij in staat om de klantacceptatie en de jaarlijkse heracceptatie van klanten betrouwbaar uit te voeren. Met Company.info Online brengen wij de organisatiestructuur van een klant makkelijk in kaart en weten we wie de bestuurders zijn. Daarna checken wij of bestuurders bekend zijn in PEP-, Sanctielijsten en adverse media,’ aldus Rooijackers.

De toekomst: verdere digitalisering en robotisering

Rooijackers: ‘Het verdelen van werkzaamheden voor klanten over verschillende afdelingen is slechts het begin om het CDD-proces efficiënter te maken. Om nog meer slagkracht te realiseren, wordt gewerkt aan nieuwe manieren om processen te versnellen. De informatie van Company.info zal in de toekomst automatisch in systemen beschikbaar zijn. Hierdoor kunnen wij ons nog beter richten op het échte werk dat wij voor onze klanten willen doen: de cijfers controleren.’

Volgend artikel

Artikel

Internationaal versnellen in B2B e-commerce

Al jaren groeit de omzet binnen de B2B e-commerce branche. En deze groei zal nog wel even doorzetten, omdat het volume van de zakelijke markt maar liefst vier keer groter is dan die van de consumentenmarkt. Groothandels, productiebedrijven, fabrikanten en zakelijke dienstverleners zijn tegenwoordig steeds beter online vertegenwoordigd, en met zeer positieve resultaten. Deze groei leidt bij B2B-bedrijven […]